Lasse Nilsson; sa:
Ett problem som jag tror måste lösas innan glapp blir säljbart (och därmed valbart för allmänheten) är att det verkar krävas mycket god passform mellan frambindning och sko. Det verkar vara svårt att hitta en lösning som ger vridstabilitet OCH passar till många olika skotyper. Idag verkar inte ens duktiga hembyggare vara riktigt nöjda med sina egna specialanpassade konstruktioner.
Mja, detta påstående kan nog nyanseras något. Vridstabiliteten är det inga problem med, det hänger ju på vilka kängor du använder. Passformen kan du få till vilka skor som helst (givet lite sulmönster). Det är bara att såga (soppkamm) eller kladda (sulplugg) lite. Sitter fast gör det definitivt.
Dessutom är jag helnöjd med min konstruktion. (Ska kärleksfullt förse den med en klurig glappbegränsare ikväll). Det jag, som tidigare, kan konstatera är att glapp:
- Ställer mycket höga krav på vriststabillitet/rätt inställningar då kängorna man kör i oftast har mjuka skaft, jfr flertalet allmänt spridda SNS/Rottefella-pjäxor.
- Inte nödvändigtvis måste bygga på Montrailskon. Bara för att den passar Bo behöver den inte passa alla. Mina salomonkängor är ett exempel, andra kör med SNS-pjäxor.
Löshälsåkat är ännu i sin linda när det gäller långfärd. Jag drar paraleller till heldämpade MTB-cyklar. Först nu, efter 15 års utveckling börjar cyklar med konstruktioner som möjliggör effektiv dämpning, bromsning och trampning finnas också i andra än de värsta prissegmenten. Inte desto mindre dyker det upp innovationer/varianter varje säsong (som innebär påtagliga förbättringar/prissänkningar).
Finns bara afterfrågan så kommer produkterna. Jag kan tänka mig flera varianter på ett kommersiellt och flexibelt system för antingen glapp eller riktigt klapp. SNS kan väl knappast vara slutpunkten på skridskoevolutionen?
/Oscar