Är fritt fram för alla med borrmaskin att borra?

Jag är ganska ny inom klättringen och kör mest inomhus men har ändå följt diskutionen sport vs trad. och även om jag tycker embl_ är lite för fanatisk när det gäller att inte gilla bultar =) så håller jag nog med om vissa saker ändå...

Du får rätta mig om jag har fel för mig:
Om man tror att det är säkrare att klättra en bultad led så är väll säkerheten beroende på vem och hur bultarna är satta. Jag som nybörjare skulle inte kunna avgöra om leden är bra eller dåligt bultad och vad som är säkert eller inte.

Att man skulle ha nått register över vem som har ansvaret för en bultad led förstår jag skulle vara ganska omöjligt eftersom möjligheten att borra hål i klippan finns för alla.

Jag tror jag förstår tjusningen med trad men tycker ändå inte att man ska tokdissa de som vill sportklättra för det. Kvittar vilka argument man kommer med. Jag ser gärna att man kan dela på samma klippor och att man då får tänka till hur man sätter bultarna så att man hittar bästa möjliga kompromiss.

Jag vet inte men det e några tankar jag har om det hela.
 
Men åter till bultningen, känns det som om man skulle göra en asfalterad väg vid sidan om en snirklig och besvärlig stig, och båda vägarna vore lika mycket värda, om det är komma fram/upp som räknas? Hm. Målet är ingenting, vägen är allt? Eller tvärtom? Svårt. Människan gör ju alltid anordningar som förenklar, var går gränsen? Vet ej. Ökad tillgänglighet vs exklusivitet? Också svårt. Vet inte!

Med risk för att slå in öppna dörrar... Jag förtydligar ändå, utifrån att du inledde med att förklara att du inte klättrar.
Bultarna sätter man egentligen inte alls för att underlätta för något att ta sig upp för klippan, utan bara för att man ska kunna sätta repet i nåt så att man inte faller ända till marken - om man faller.
Jämförelsen med asfalterad väg, känns därför som lite väl övertydlig - även om det kanske var för resonemangets skull.

Lite sekundärt blir det förstås "lättare" att ta sig upp, eftersom man slipper slå ihjäl sig, eller kanske snarare oroa sig för det. Dessutom förekommer det ju att man drar i en bult för att fuska sig upp.

Apropå nedskräpning så finns det alltid utrymme för förbättringar, men jag tycker klättrare överlag är ganska duktiga på att ta med skräpet hem. Det blir alltid spår av att man trampar osv, men på ställen där det förekommer andra aktiviteter än bara klättring är det ofta betydligt skräpigare. Har dock retat mig på en och annan fimp genom åren, som säkert kommit från nån klättrare.
 
Om man tittar på vad naturvårdsverket skriver om klättring tycker jag följande rör bultning, även om det inte nämns:

"Klubb och organisatör har ett särskilt ansvar

Är du ansvarig verksamhetsutövare (representerar klätterklubb, ansvarar för information, gör en ny led eller liknande) måste du tänka på följande:

* kontrollera om det finns så kallade rödlistade arter eller häckande fågel på klippan eller i omgivande natur. Det kan vara känsligt att informera om vissa arter av häckande fågel, eftersom de kan vara utrotningshotade. Ta kontakt med din länsstyrelse för råd om du representerar en klätterklubb
* kontrollera om klippan ligger i ett område med någon form av restriktion kring vad du får göra (till exempel i ett Natura 2000-område eller naturreservat). Kontakta i så fall Länsstyrelsen för information om vad som gäller i området
* kontrollera gärna med dem som bor kring klippan vilket värde klippan och omgivande natur har för dem
* kontrollera med markägare att du får lov att klättra

Om du efter att ha gått igenom ovanstående punkter misstänker att en ny led, klättringen i sig eller en planerad aktivitet väsentligen kan påverka klippan och eller omgivande natur är det enligt Miljöbalken (12 kap. § 6) din skyldighet att ta kontakt med din länsstyrelse för att kontrollera om det behövs ett så kallat samråd. Det räcker alltså inte med bara markägarens tillstånd.

Klätterklippor är unika

Alla aktiviteter och verksamheter som väsentligt kan påverka naturmiljön, det vill säga sådant som bestående kan skada eller störa djur, växter eller mark, berörs av denna samrådsplikt enligt miljöbalken. "
[Min fet stil!]

Dvs att om man tänker göra en nyled är det inte ok att bara bulta. Inte ens om markägaren säger att allt är grönt.

Att det inte är ok att bulta upp andras tradleder är nog alla överens om.

Men om man följer miljöbalkens punkter om hänsyn och samråd, finns det inga hinder att bulta nya projekt. Är det nya projekt på en klippa där andra redan klättrar bör man kanske kontakta lokala klätterklubben, men om vi tar exemplet tidigare i tråden om en ny klippa långt från allt och alla. Vem ska herr Bult kontakta om leden är etisk rätt att bulta? embl?

Sist men inte minst säkerhetsfrågan. Ja, vem som helst får bulta, men bör kanske inte.
 
Apropå det här med "sår som aldrig kan läkas" och "permanenta skador på naturen" antar jag att ingen av er som använder er av dessa argument någonsin färdats i en bensindriven bil, nyttjar elektricitet eller köper konsumtionsvaror från multinationella företag?

Sarkasm åsido kan jag tycka att det är lite dåligt utzoomat att gnälla över tio millimeter stora hål i granit eller borstad mossa när det finns annat som vi ställer till med som får betydligt större konsekvenser på miljön.
 
och hans granne tycker det är jättekul att Bertil klättrar på hans klippa och störs ej av bultarna, ... What now?
Bertil dude must be simply happy, what else :)

*** text om hur mycket jobb det är att sätta upp en nytur ***

Still sounds attractive?

Det är inte hur mycket jobb det är som är frågan. Oavsett hur mycket Bertil Bult eller någon annan måste jobba för att göra sin led så är det fotfarande fritt fram. Det finns ingen utom markägaren och naturvårdsverket som kan stoppa Bertil.

Är det frittfram för vem som helst att bulta? Ja, det är det! Förrutom det juridiska med markägaren/naturvårdsverket så är det fritt fram för vem som helst att bulta. Är det lämpligt? Kanske inte, men vem ska stoppa Bertil Bult och hur ska det gå till?
 
Är det frittfram för vem som helst att bulta? Ja, det är det! Förrutom det juridiska med markägaren/naturvårdsverket så är det fritt fram för vem som helst att bulta. Är det lämpligt? Kanske inte, men vem ska stoppa Bertil Bult och hur ska det gå till?

Anyone with a crowbar! That’s how I learned not to touch anything at Häggsta :)

No one can stop you to bolt. But you bolt it for what purpose? To climb the line and claim FA?
Yes of course, but not only just for that. The appreciation of your fellow climbers could be an equally valuable reward for all that amount of effort you spent on putting up your new route.

And if the only reaction to your routes would be something like - I wish I had a crowbar with me ..., even without actually destroying them. This will stop you, and quite soon.
 
[...]
Att man skulle ha nått register över vem som har ansvaret för en bultad led förstår jag skulle vara ganska omöjligt eftersom möjligheten att borra hål i klippan finns för alla.

Jag tror jag förstår tjusningen med trad men tycker ändå inte att man ska tokdissa de som vill sportklättra för det. Kvittar vilka argument man kommer med. Jag ser gärna att man kan dela på samma klippor och att man då får tänka till hur man sätter bultarna så att man hittar bästa möjliga kompromiss.

Jag vet inte men det e några tankar jag har om det hela.
Du har helt rätt i allt det du skriver!

I princip så finns det register över alla leder vem som har bultat upp dem. Om du bor i Göteborg kan du vara 50% säker på att det är Jens, men det står i den tryckta föraren.
 
Med risk för att slå in öppna dörrar... Jag förtydligar ändå, utifrån att du inledde med att förklara att du inte klättrar.
Bultarna sätter man egentligen inte alls för att underlätta för något att ta sig upp för klippan, utan bara för att man ska kunna sätta repet i nåt så att man inte faller ända till marken - om man faller.
Jämförelsen med asfalterad väg, känns därför som lite väl övertydlig - även om det kanske var för resonemangets skull.
Jo, det jag menade var att man ju med bultning, eller asfaltering, eller nedskräpning, ändrar förutsättningarna för nästa person som kommer till platsen. Den är inte "naturlig" längre. På gott och ont.
 
Att asfaltera en stig i skogen kanske vore mer jämförbart med att mura en trappa uppför berget. Bultarna kanske hellre kan jämföras med rösad led eller nåt.
Det finns nog inte mycket ens i Sverige som är naturligt. Som regel är ju inte klätterleder utan bultar naturliga heller om man vill vara petig.

Men det är sant att bultarna betyder olika mycket för olika personer.
 
Tror att bra kommunikation med markägaren är bra.

I lördags så kom markägaren förbi när vi klättrade. Han beklagade att det kommit mycket sly nedanför klippan efter att han sågade ner träd i vintras för att vi skulle få mindre mosstillväxt på klippan. Nu skulle han be sin svärson röja sly så att det inte växte igen. Till vintern skulle markägaren fortsätta ta ner resten av skogen framför klippan för att underlätta för klättring...

Det känns så mycket bättre med samarbete med markägaren istället för konflikt.

  • Parkera förnuftigt.
  • Håll käften
  • Ta med ditt och andras skräp hem

Tips, prata med markägaren före bultning och bulta med förnuft. Bulta inte sprickor där man kan få i bra placeringar men sätt gärna en bult om det är dåliga placeringar för att undvika långa farliga fall.

Det ska finnas klättring för alla och vi klättrare är som alla andra normalfördelade. Några vill ha extremt välsäkrade tradleder, den stora massan vill ha tradklättring med en dryg meter mellan placeringarna, några vill ha långt mellan placeringarna. Om det inom ett område finns 100 st leder i exempelvig 6á registret så borde 90 % av klättrarna tycka att 90 leder är tillgängliga för dem.

Oj oj, mycket klokt där, men det där med normalfördelning är ju rena tokerier. Jag kan inte förstå alls varför alla skall få den sorts klättring de vill ha bums? Man får väl klättra på det som finns och försöka träna sin kropp och psyke till att klara det man idag inte fixar? Mod, fallteknik, säkringsteknik - allt detta går att öva upp precis som den rent fysiska klätterförmågan.

All klättring ÄR tillgänglig för alla, om man ser sig själv som en person under utveckling. Om man inte kan eller vågar idag, så kanske imorgon eller nästa år. Att tillfredställa så många som möjligt idag skulle leda till total ödeläggelse av svensk klättring.
 

Liknande trådar