Inte skogsmulle - rör mig sällan i någon skog.
Prylnörd - ja, kanske, på det sättet att jag har ett väldigt motstånd mot att dra på mig prylar som blir liggande (tur att det finns villiga arvtagare inom familjen). De prylar jag till slut skaffar skall helst väga ingenting och fungera i evigheter, så jag slipper ägna dem någon tankemöda
. Paradoxalt nog kan det därför bli hur prylnördigt som helst, med mycket research och långa beslutsvåndor, när det - tack och lov rätt sällan - är läge att skaffa något nytt.
Min nuvarande "utrustning" är därmed en salig blandning av åldriga hemstickade ulltröjor, avlagda herrskjortor, någon av världens alla arméers säckiga cargobyxor, framgrävda ur en gatuförsäljares stånd i Mellanöstern, kärleksfullt omsulade, förmodligen ca 30-åriga Jämtkängor upphittade för nästan lika länge sedan på ett Lundaloppis, specialbeställda polska dunsovsäckar (faktiskt två stycken, huh!), samt dito alpinkängor (nu dryga 20 år de också).
Men saker slits och viljan att bära onödiga kilon minskar med åldern, så plötsligt, efter ovan beskrivna våndor, står man där med en ny, fin och lätt ryggsäck, en kinesisk titanbrännare samt ett av de dyrare och lättare regnställ och dito enmanstält som går att få tag på.
Något liknande gäller mina skidgrejor: å ena sidan uråldriga men trivsamma och beprövade kläder (varav mycket sammanfaller med vandringskläderna) och en gång i tiden väldigt "avancerade" men nu snarast museala pjäxor jag meckat enormt mycket med och sedan krampaktigt hållit fast vid - helt enkelt för att inga andra passar mina fötter. A andra sidan glesa, men helhjärtade satsningar på just då bästa möjliga, ofta svindyra skidor (som jag sedan lika kärleksfullt håller fast vid, tills de är utslitna).
Just nu gör jag ett halvhjärtat försök att hitta lite mer tekniska alpinkängor, skor är tyvärr ett lika evigt som hopplöst projekt som mina fötter ser ut. Annars är jag så nöjd med mitt nuvarande standardkit, att jag med lättnad ser fram emot att slippa befatta mig med prylar under minst de kommande 10 åren
.