Det här är väl en ganska konstlad polarisering där trådskaparen vill ha det till att man antingen är det ena eller det andra. Jag tyckte att det saknades lite folk i prylnördslaget så jag kände min plikt och gick med där. (Jag deltar helst inte i tävlingar där vinnaren dör och har egentligen inte särskilt utvecklade tävlingsinstinkter överhuvudtaget.)
Av andra trådar har jag fattat att hela Utsidan är en koncentration av prylnördar. Skrapar man lite på skogsmulle-ytan så tittar prylnörden fram. Titta bara på Patrik_L's tidigare inlägg, i första meningen så behöver han ingen GPS eller något som väger något eller använder batterier. I nästa mening har han örnkoll på hela ryggsäcksmarknaden och kan rekommendera den bästa. En RIKTIG skogsmulle har ingen aning om vad som finns på marknaden för han har ärvt sin ryggsäck av farsan eller byggt sin egen näverkont.
Nej det handlar nog mest om vilken självbild man vill ha, och vill man vara skogsmulle så får man mörka lite med prylarna. Eller som du, urskulda dig med att det BARA är boende och skalkläder som du har höga krav på och därför måste ha det bästa. Men du avslöjar dig på kniven, där tittar prylnörden fram. Välkommen i gänget! Inte behöver du skämmas för det.
Men debatten är kul emellanåt!
thomas
Eftersom du nämner mig i ditt inlägg känner jag att jag måste "bemöta" det... ;-)
Jag gillar inte att bära på onödig vikt - alltså har jag lättast möjlig utrustning. Ju lättare man bär desto mindre energiåtgång och alltså ännu mindre mat och därför ännu lättare packning... Jag litar inte heller på apparater som slutar att fungera då batterierna dör varför karta och kompass är det självklara valet. Jag vet egentligen inte var jag skulle placera mig, men med så lätt packning som tekniskt sett är möjligt kombinerat med en god förmåga att klara sig med enkla medel utanför rural terräng är nog kanske en någorlunda sund beskrivning någonstans mellan prylnörd och skogsmulle... Jag vet egentligen inte... Och som du säger - debatt är kul!