Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Jo, men dubbelspår inbjuder till att åka i båda tror jag. Ser hellre olika dragningar av spåren, ett enklare för motionärer och ett extra preppat för snabbåkare. Finns såna har jag sett, men inte att det enda kostar pengar och det andra är gratis.
Så du vill ha mer jobb för den som anlägger spåren men inte betala om du åker där?

Så du vill ha mer jobb för den som anlägger spåren men inte betala om du åker där?
ja, det måste va hemskt jobbigt att köra 2 varv med skotern ^^

Ett varv för att markera spåren, och ett för att packa ihop det lite mer. Det räcker nog för motionären. Om de inte vill ha oss i finspåren vore det en enkel och billig lösning.

jag vill inte ha några flåsare kommande bakifrån som ropar "ur spår!", så åker hellre där det är lugnt och skönt. Inte för att jag skulle flytta på mig, men ändå störande.

ja, det måste va hemskt jobbigt att köra 2 varv med skotern ^^

Ett varv för att markera spåren, och ett för att packa ihop det lite mer. Det räcker nog för motionären. Om de inte vill ha oss i finspåren vore det en enkel och billig lösning.

jag vill inte ha några flåsare kommande bakifrån som ropar "ur spår!", så åker hellre där det är lugnt och skönt. Inte för att jag skulle flytta på mig, men ändå störande.
Vem ropar ens "ur spår!" idag, om någon någonsin gjort det? På ett vanligt skidspår så går det ju snabbare för dem upphinnande att hoppa ur och in igen.
Det jag själv stör mig på är åkare som byter spår precis framför en eller antingen står still i spåret eller på annat sätt ställer sig så de hindrar åkare, ex ställer sig tvärs över spåret eller skatebädden.

Senast ändrad:
Vem ropar ens "ur spår!" idag, om någon någonsin gjort det? På ett vanligt skidspår så går det ju snabbare för dem att hoppa ur och in igen.
Tror det är några i tråden som väldigt sällan om ens någon gång åker skidor.

"Ur spår" tror jag aldrig jag har ropat men möjligt att jag har försökt få folk att flytta på sig i spår som man inte kan köra om i. Dagens spår områden är normalt så pass breda att man enkelt kommer förbi folk.

Tvivlar också på att det finns speciellt många betalspår som har ett smalt spårat skoter spår. Skulle tro att många körs med pistmaskin eller i alla fall med en lite bredare spårsläde.

Tror det är några i tråden som väldigt sällan om ens någon gång åker skidor.

"Ur spår" tror jag aldrig jag har ropat men möjligt att jag har försökt få folk att flytta på sig i spår som man inte kan köra om i. Dagens spår områden är normalt så pass breda att man enkelt kommer förbi folk.

Tvivlar också på att det finns speciellt många betalspår som har ett smalt spårat skoter spår. Skulle tro att många körs med pistmaskin eller i alla fall med en lite bredare spårsläde.
Konstsöspår i södra Sverige kan nog mycket väl vara enkelt med skoter, konstsnö är en trång resurs och lyxen att anlägga dubbelspår som snabbt riskerar töa bort väljer man nog först efter ett tag med kyla. kanske inte stigbredden är tillräcklig heller.
Jag har många gånger betalt för enkelspår hemma i Blekinge, ibland dragna med skoter och ibland med pistmaskin.
Jag har blivit ropad på "Ur spår" en gång och det förstörde min tur den dagen, så lyckligvis är det nog ovanligt, eller har jag blivit en snabbare åkare. Skulle aldrig falla mig in att ropa det själv men håller med om att stå still gör man bättre bredvid spåret och åker man lågnsamtbör man kanske inte göra det i båda dubbelspåren om det kommer en upphinnande. Alltid tack om någon frivilligt kliver ur. Ömessidig hänsyn.

/Patrik

Det är trevligare med ringklocka på staven än att ropa nåt otrevligt. Nere hos mig i sörmland har de satt upp skyltar om att "Ur spår" inte gäller, så nog finns det en och annan som gör det. Annars skulle skyltarna knappast behövas.

"Ur spår" är ohyfsat...vad händer om man inte går ur spår? En snabbare löpare får väl kämpa sig förbi...hur svårt kan det vara?
Sedan kanske den som är lite långsammare av ren vänlighet kliver ur spåret...det brukar jag göra. Jag brukar även köra förbi karavanen så att inte alla/hela familjen behöver kliva ur spåret. Lite hej hej...tack tack...är också trevligt...ungefär som när man cyklar.
IQ-fiskpinnecyklisterna utan ringklocka har inget att vinna på att inte plinga...på tal om att avisera att man är bakom. De utan ringklocka är bara fåniga.

Det brukar gå bra med lite vänlighet...avslutar jag detta med...på tal om allemansrätt och avgift...it makes sense på något sätt.

"Ur spår" är ohyfsat...vad händer om man inte går ur spår? En snabbare löpare får väl kämpa sig förbi...hur svårt kan det vara?
Sedan kanske den som är lite långsammare av ren vänlighet kliver ur spåret...det brukar jag göra. Jag brukar även köra förbi karavanen så att inte alla/hela familjen behöver kliva ur spåret. Lite hej hej...tack tack...är också trevligt...ungefär som när man cyklar.
IQ-fiskpinnecyklisterna utan ringklocka har inget att vinna på att inte plinga...på tal om att avisera att man är bakom. De utan ringklocka är bara fåniga.

Det brukar gå bra med lite vänlighet...avslutar jag detta med...på tal om allemansrätt och avgift...it makes sense på något sätt.
"Ur spår"-typerna tror jag inte är så många, men jag tror det finns en och annan. Det gäller inte bara inom skidåkning. En gång när jag och ett antal andra personer vandrade längs en stig i skogen kom en löpare bakom oss i högt tempo. Han ropade "Flytta på er!" med aggressivitet i rösten. Vi flyttade på oss och han passerade.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg