Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Konflikten/gränsdragningsproblemet uppstår dock, när det preparerade spåret begränsar andras möjlighet att fritt röra sig i naturen enligt allemansrätten (eller för den delen strandskyddslagen). Man skulle ju kunna påstå att då är det bara att kliva över spåret, men exempel med motionsslingor som i sin helhet omvandlas till skidspår och därmed inte kan nyttjas av löpare och flanörer har ju dykt upp i tråden, så konflikten är inte teoretisk. Någonstans där skulle man önska klarare regler - t ex att betalspår just inte får begränsa icke-nyttjares framkomlighet.
Tror det skulle vara rätt lätt att skriva ned en bra regel/lag men man gör ju inte det när det gäller den svenska allemansrätten.

Villkor för att kunna ta betalt kan vara:

Stor kostnad att få till spår.

Får inte påverka det existerande friluftslivet speciellt mycket, inte använda existerande motionspår, lätt att passera spåren, etc.

Inga krav om betalning om man åker en bit på spåret för att ta sig till andra turer.
 
Att du kan se betyder inte automatiskt att alla andra kan se. Att antyda att någon ljuger baserat på egen erfarenhet är inte så snällt - andra kan ha annan upplevelse.
Det kan också ändras över tid, när jag kollade och skrev kom jag inte åt artikeln, det kan ha varit före DN valde att låsa upp.
Idag ser jag artikeln utan att ha betalt för artikeln - en meta-betaldiskussion om tidningars betalväggar - nej, det är inte så realterat till friluftsliv.
Repris av länken:


/Patrik
Jag tar tillbaka påståendet om lögn och framför en uppriktig ursäkt.🙏
 
Jag misstänker att EN anledning att ta betalt för spåren är att man vill slippa "fel" skidåkare.
Vasaloppsaspiranter och tävlingsåkare vill nog helst inte samsas med alltför långsamma och vingliga åkare.
Tror det i så fall är en väldigt liten anledning.

Jag tror helt enkelt att många vill åka i (fina) spår och det blir i många områden inte blir speciellt många spår om kommunen ska betala, lokala klubben ska betala och utföra arbetet eller en liten skidbacke ska anlägga spår utan att få något tillbaka för det.

Har tränat till Vasaloppet en snöfri vinter i Stockholm för många år sen och man hade inte många möjligheter för träning (1km i Sollentuna och 2.5 km i Haninge, tror det sista kostade lite pengar). Tror det är bra mycket bättre nu.
 
Bara för att tydliggöra:
DN har, precis som Joanna skriver, låst upp sajten. Dock inte på det sättet att alla artiklar ligger öppna, utan du måste registrera dig med ett gratiskonto och vara inloggad för att få tillgång till hela tidningen. Att du kunde läsa en enstaka artikel utan att vara inloggad beror på att DN har ett system där besökare slumpvis kan läsa en artikel utan att vara inloggad. Om du går tillbaka och kollar runt lite så kommer du att upptäcka att du bara kan läsa mellan 5-20 procent av alla låsta artiklar utan att vara inloggad. Riktigt hur det slumpas har jag inte kunnat räkna ut.
(Jag prenumererar själv dock på DN, så jag har alltid tillgång till allt)
Tack för upplysningen! Där lärde jag mig något. Det var ett stort misstag av mig att påstå att de som säger att de inte kan läsa artikeln ljuger.
 
Tror det kostar mer att preparera skidspår än att fixa leder.

Men leder och annan tillrättaläggning kostar pengar också. Någon måste betala. En nolltolerans mot betalning för det man använder i naturen kan i slutändan medföra att den tillrättaläggning folk vill ha inte kommer finnas. Några kommer självklart bli glada för det men knappast alla.
Fullt möjligt att skidspåren kostar mer pengar att underhålla. Det kan jag tänka mig. Dock finns det ställen med preparerade skidspår som är gratis eller det är frivilligt att betala.
 
Precis vad jag försöker säga. Om man är emot den här utvecklingen så är allemansrättsargumentet en återvändsgränd.
Det är ingen naturlag att det skall bli mer och mer betalspår och färre och färre "allemansspår", men vill man motverka det så räcker det inte att klaga. Det krävs politiskt arbete och/eller handfasta insatser i idella föreningar. Säg inte att "någon måste. Var "någon" själv.


Jag misstänker att EN anledning att ta betalt för spåren är att man vill slippa "fel" skidåkare.
Vasaloppsaspiranter och tävlingsåkare vill nog helst inte samsas med alltför långsamma och vingliga åkare.
Fast för en vasaloppsaspirant är det ju jättebra att dela spår med vingliga och långsamma åkare så man blir tvungen att träna spårbyten, undvika åkare som faller mm då denne kommer stöta på det under ex vasaloppet.
 
Precis vad jag försöker säga. Om man är emot den här utvecklingen så är allemansrättsargumentet en återvändsgränd.
Det är ingen naturlag att det skall bli mer och mer betalspår och färre och färre "allemansspår", men vill man motverka det så räcker det inte att klaga. Det krävs politiskt arbete och/eller handfasta insatser i idella föreningar. Säg inte att "någon måste. Var "någon" själv.


Jag misstänker att EN anledning att ta betalt för spåren är att man vill slippa "fel" skidåkare.
Vasaloppsaspiranter och tävlingsåkare vill nog helst inte samsas med alltför långsamma och vingliga åkare.
Ungefär som i badhuset där mittenbanan är avsedd för snabbsimmare. Precis som om det bara finns två olika hastigheter att färdas i - långsamt eller fort. Jag brukar ta snabbanan om jag simmar fortare än pensionärerna i sin runda, men då retar jag upp de som simmar snabbare än jag. Blir fel var man än är.

Det skulle va enkelt för spåranläggarna att ha ett gratis motionnärsspår och ett finpreparerat betalspår för träningsåkarna. Vore iaf en kompromiss. Kanske finns också, men inte vad jag känner till. Hund och pulkaspår räknar jag dock inte som motionärsspår. Det är ju ingenting. Där borde man kunna köra MTB också.
 
Ungefär som i badhuset där mittenbanan är avsedd för snabbsimmare. Precis som om det bara finns två olika hastigheter att färdas i - långsamt eller fort. Jag brukar ta snabbanan om jag simmar fortare än pensionärerna i sin runda, men då retar jag upp de som simmar snabbare än jag. Blir fel var man än är.

Det skulle va enkelt för spåranläggarna att ha ett gratis motionnärsspår och ett finpreparerat betalspår för träningsåkarna. Vore iaf en kompromiss. Kanske finns också, men inte vad jag känner till. Hund och pulkaspår räknar jag dock inte som motionärsspår. Det är ju ingenting. Där borde man kunna köra MTB också.
I större skidspårsområde görs ofta dubbelspår, lågnsamma till höger och snabbare till vänster och skateyta mellan eller bredvid. Vid enkelspår får man som upphinnande köra om bredvid eller säga tack då den omkörde kliver ur.
jag gillar inte fortåkare som ropar "ur spår" och kräver fri väg.

/Patrik
 
Om er kommun tar ut spåravgifter så ska man bojkotta de spåren, men jag har bara sett dessa spåravgifter runt fjällanläggningarna - inte nere i stan och dess friluftsområden. Det verkar va Skistar, och liknande privata företag som är giriga och ska suga ut så mycket som möjligt. Fattas bara att de börjar med badavgifter på sommaren i småsjöarna runt omkring. I Orsa grönklitt finns fina badsjöar de gjort i ordning, men tror inte de kostar än. Det är konstigt, för annars är grönklittgruppen också ena giriga typer.

Privatisering är inte alltid så trevligt.
Vet inte om Luleå ligger i fjällen eller om man kan kalla Ormberget (ca 50 möh) för en fjällanläggning men

 
I större skidspårsområde görs ofta dubbelspår, lågnsamma till höger och snabbare till vänster och skateyta mellan eller bredvid. Vid enkelspår får man som upphinnande köra om bredvid eller säga tack då den omkörde kliver ur.
jag gillar inte fortåkare som ropar "ur spår" och kräver fri väg.

/Patrik
Jo, men dubbelspår inbjuder till att åka i båda tror jag. Ser hellre olika dragningar av spåren, ett enklare för motionärer och ett extra preppat för snabbåkare. Finns såna har jag sett, men inte att det enda kostar pengar och det andra är gratis.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg