Utan att räkna själv antar jag att du räknat med vilken hastighet man når på fritt fall på dubbla slingans längd samt att man sen bromsar på 5% töjning?
Det låter ju lite korrekt - även om jag inte har en aning om det sen handlar om linjär accelleration under töjningen.
Egentligen så är det ju lätt att inse att det finns mycket som komplicerar "rycket"; det är ju ett rejält ryck och då kommer själva selen att sträckas upp under diverse friktioners inverkan, samt att sittfläsket mm komprimeras. Vet inte hur många cm det kan motsvara från det att man kan anse att det börjar "ta emot"...
Att det blir nån form av pendel, och att man slår emot berget p g a denna är ju också fullkomligt rimligt, även om pendeln inte är så stor.
Pendeln blir nog ändå inte obetydlig; slingan är kort och det går inte att falla rakt ned, utan det blir ändå en rätt betydelsefull "sväng" på ett eller annat sätt. När kroppen i samband med krafterna rör sig i sidled, och man böjer ryggen åt nåt håll osv så innebär det också en ganska effektiv dämpning av kraften i loopen misstänker jag.
Kunde ju möjligen var intressant att göra ett sånt här prov i en rigg och där se hur mycket som skiljer mellan ett preparerat "statiskt fal"l (vilket uttryck...
), och ett mer typiskt med lite slack i selen och lite kropp som "fjädrar" osv.