Är det någon som är lika blåst som jag?...

Kan meddela att jag är fit for fight igen! Var hos läkare idag för att se om mina knän och det var lugnt. Han hittade ingenting krossat, brutet eller större problem eller blemmor. Har fortfarande känningar men va fan...Berget och jag är polare.

En fråga dock. Jag måste givetvis träna på att falla mer :) (skam den som ger sig) ,så jag undrar hur undviker jag att skrapa eller krossa mina knän igen? Svagt överhäng? Hur mycket rep bör vara ute, dvs vilken fallfaktor känns "behaglig"? Hoppas på mjuka svar.

Till att börja med: Fall i ett dynamiskt rep och inte i en statisk slinga... f´låt, men det lät onekligen som om det var det som var skulden till den "bestämda" färden (pendel blir nästan missvisande, slungning torde väl låta mer korrekt?) mot klippan... ?? ;)Vertikalt eller svagt överhängande låter hursomhelst som en utmärkt medicin, ska du hålla på att falla i kilar så säkra upp ordentligt med jämviktade kilar, eller hellre med ett extra topprep, som den (åtminståne delvis iallfall...)goda tanken du hade vid första försöket.
Ta´t vackert! :)
/Jörgen

En fråga dock. Jag måste givetvis träna på att falla mer :) (skam den som ger sig) ,så jag undrar hur undviker jag att skrapa eller krossa mina knän igen? Svagt överhäng? Hur mycket rep bör vara ute, dvs vilken fallfaktor känns "behaglig"? Hoppas på mjuka svar.

Skönt att du repade dig kvickt.

Att falla (och säkra) mjukt är en konst som bör övas. Ett av de vanligaste misstagen är att man har repet för tight när man leder. De första träningsfallen kommer du troligen vilja stå med säkringen mellan fötterna och knäna. En orutinerad säkrare kommer troligtvis ta hem repet tight med resultatet att fallet blir kort men väldigt stumt vilket gör att du t.ex. slår i knäna. Det är klart bättre att ha lite slack för ett mjukare fall där du har bättre möjligheter att parera med fötterna. Tänk bara på att inte ha för mycket slack istället.

Börja på en brant vägg, vertikal eller svagt överhängande och se till att det inte finns någonting du kan slå i nedanför dig. Se till att du är högt upp, minst tio meter och tryck in ett par bombersäkringar (eller koppla en borrbult). Ställ dig med bulten vid fötterna och flyg. Ta emot dig mot väggen med fötterna och följ med med knäna så mjukt du kan.

Ett vanligt misstag vid övningsfall är att man skjuter ut från väggen med alldeles för mycket kraft vilket ger en båge bakåt med hård landning. Slappna av ordentligt, ta ett halvt steg bakåt och njut av turen.

Nu fattar jag!

Förstod inte problemet med fallet men efter att ha intagit lite frukost insåg jag att du föll med slinga som säkring...

Falla är kul, försök filma/fotografera övningsfallen, jag har en bild på mig själv där jag faller "på riktigt" några meter och det är en kul bild. Jag faller riktigt snyggt med lätt böjd kropp och armarna lite utåt/framåt. Dessutom är den lite oskarp vilket förhöjer realismen.

klättrat i häggsta idag...

som sagt...tror att boven i ditt fall var att du var toppsäkrad och att repet inte blev så där mjukt som det brukar bli...visst slår man sig...men...att bli slungad så där...hmm...som någon skrev....du kan ju ta ett extra rep...liksom...att du tar ett topprep som är så att du faller långt innan det rycker till...om...ifall...att din kil och din säkringsman inte håller liksom...eller be brandstationen om att få låna matta...om det blir markfall...jag vill i allfall ge dig en applåd...för att du berättade för oss...och toppen...att du läkt ihop...att falla från överhäng är oftast bara kul juh...*ler*...om man inte slår i...men visst går det fort...men du...börja inte som dan osman nu...hoppa med rep...*ler*...lycka till...kram anna

Mer än faktor 2?

Nördvarning på mig här, men... Noga räknat så rör sig detta om mer än faktor två. Fallfaktor räknas (enligt vissa auktoriteter inom UIAA i alla fall) på mängden dynamiskt rep ute. Material som inte absorberar energi räknas alltså inte (slingor, karbiner, osv.) Och det är rätt så logiskt. Om man leder på rostfri vajer i 20 meter och sedan faller en meter, så blir ju fallet lika stumt som om man föll en meter i bara en meter kabel.

Så du kan nog tillgogoräkna dig ditt livs förhoppningsvis enda fall med faktor >2...

:)

John

PS: Släng 120-slingan!

Senast ändrad:
Funderat på att kassera selen och slingan??? Jag menar, kolla hur Petzl beskriver riskerna med faktor 2-fall i sin broschyr...

I all välmening
Björn

Vilken kil var det?

Nörderi är coolt ju.

Vilken sorts kil var det och vad var vajern specad att hålla för?

Läste precis "Rock Climbing Anchors 2nd Edition" (otroligt läsvärd för övrigt) och där diskuteras hur stor den teoretiska maxlasten är vid värsta tänkbara scenarior. Som hr John påpekar har du antagligen utsatt dig själv för ett värre än faktor-2-fall - och likväl höll både slingor, sele och kil. Mest intressant är kilen, eftersom både slingan och selen lär med sina >22kN vara way över det du råkat ut för... Enligt RCA2Ed är det extremt sällsynt med fallkrafter över 10kN även i worst worst-case-fallet, vilket du ju verkar vara ett bevis på :)

(i sammanhanget är det kanske lite kul kuriosa att (det iallafall i boken hävdas att) en BD Stopper (10kN) aldrig pajjat under "verklig" klättring (alltså utanför labbet))

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
embl Är det någon som använder häxor? Klättring allmänt 15
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
Mattias_L88 Prylar från Simond. Är det något att ha? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
johnliungman Är chockbelastning en myt? Klättring allmänt 55
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Fool Hur noga är ni? Klättring allmänt 6
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
najp Är mitt rep för gammalt ?? Klättring allmänt 19
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg