Är det inte dags för ett klick?

då har vi en balans, ni står för miljömupparna och klickar, jag är skogsbrukare och klickar inte.. muppar och producenter i en stor glad familj.. ^_-

Jag blir lite sugen på att köpa lite av Patrics skog. Har du nån tall som du ändå inte vill avverka som jag kan få "skydda"?
(Sen kan du avverka den i smyg och bara flytta den ingraverade plaketten - för en sån måste jag ha - till ett annat träd.)

Vilken fin balans det skulle bli!

jag klickar...

för räddar vi skog i sverige...kompenserar vi för den skog som trots sin ålder faktiskt inte kan räddas...vi kan ju käckt sitta här i sverige och säga att skogen på borneo måste räddas för den är så artrik osv...och...där smyger de ut träden ur skogen...säljer veden...för de har faktiskt inget annat att leva på...för dem handlar det om överlevnad...visst...de sabbar sin egen miljö och artrikedom...människans överlevnadsinstinkt är stor...de primära behoven styr över de långsiktiga...de har inget val...det har vi här i sverige...där har ni den tredje sidan av myntet...
kram alla som vill från anna

för dem handlar det om överlevnad...visst...de sabbar sin egen miljö och artrikedom...människans överlevnadsinstinkt är stor...de primära behoven styr över de långsiktiga...de har inget val...det har vi här i sverige...där har ni den tredje sidan av myntet...
kram alla som vill från anna

det finns en massa bra exempel på åtgärder, det handlar inte alltid om överlevnad, det handlar mycket om att göra det enkelt för sig, man kan skylla en massa företeelser på överlevnad som när dom tjuvjagar och rovfiskar, det är för att det är snabba och enkla pengar och att dom kräken som gör det inte har någon moral..

visst har vi ett ansvar att inte skapa en marknad för dessa produkter men man kan inte lägga från sig allt ansvar. man är ett kräk om man beteer sig så oavsett om man är rik eller fattig.. det finns kräk i sverige som utan uppenbar anledning tjuvjagar, stjäl och rovfiskar utan att behöva det.. dom är kräk..

tänk på alla dom andra i dessa fattiga länder som arbetar, sliter och kämpar för sin överlevnad, med jordbruk och annat.. dom skulle aldrig tjuvjaga eller så, man har moral även om man är fattig..

det är inte alltid så enkelt...

...som att det är kräk...det finns liksom länder...som inte kan komma på "istället för" sysselsättningar nämligen (jag har det från en säker källa det jag säger...som berättar om verkligheten där i thailand, burma osv...han har bott 25 år där...)...
exempel...de hade enorma drogprobelm...vad göra? de gick ut och sköt alla knarklangare...det innebar tusentals barn utan föräldrar...vad ska vi göra med dem?? massinkvartering i ett tempel med en munk med piska...vad ska ungarna lära sig? vad ska de försörja sig på? det är inte alltid så enkelt...
kram anna

det är inte alltid så enkelt...
kram anna

det är klart att det inte alltid är enkelt, det är fördjävligt ibland och ganska ofta.. MEN det ursäktar inte vissa beteenden, det förklarar men ursäktar inte.. det är enkelt att rycka på axlarna och slänga fram en lättvindig förklaring istället för att ta ansvar för sig själv och sina handlingar, det kanske är nästan omöjligt men det finns människor i alla delar av världen och i all missär som tar tag i sig själv, tar ansvar för sina handlingar.. någon smart jävel i afrika spred ut att om man våldtar en flicka som är oskuld så blir man av med sin AIDS, jaha, ska vi säga att det kan inte dom hjälpa, dom förstår inte, har ingen utbildning, dom TROR att det kommer att rädda deras liv, det handlar om överlevnad? dessutom passade katolska kyrkan på att driva en kampanj där dom påstår att kondomer smittar med aids, detta sanktionerat av dåvarande påve..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg