Såja, nu är äntligen den gamla blå Alaskan fullt moderniserad och användbar, jag trodde det var klart tidigare men förutsättningarna ändrades... Jag har nu bytt ramen till en kort 5-stegad och monterat de allra senaste versionerna av bärsele ("Y-flex") och avbärarbälte ("Hipbelt special").
Har även sytt dit aningen modernare och tåligare Haglöfsmärken samt monterat snölås i de 2 ytterfickor som (av någon outgrundlig anledning) saknade sådana. Packpåsen har fått en skyddsflik påsydd över blixtlåset, så som de sena packpåsarna hade, och nu sitter det glidsäkra 25mmØ gummitassar (från ajile.biz i Strasbourg, via amazon.de) på ramfötterna. (Dessa är fastlimmade med svart Sikasil-C.)
Nästan alla modifieringarna togs från den Grönland som var OK som donator, men allmänt ogillad i övrigt med sin för stora säckvolym, och från en gammal blå Skarjaliknande säck med stålram. Så med hjälp av rätt blå textil, har jag och vår lokala tapetserare/sadelmakare sytt om termos/flaskfickan så att den fått en spötunnel innanför sig. Såna finesser var ju inte uppfunna då, när den här Alaskan såldes ny. Det gula ändförstärkningslädret togs från min sena gröna Alaska, som i sin tur fick de två kraftigare gröna läderförstärkningarna från donator-Grönlanden monterade över, och under, spötunneln... Den gamla blå Skarja-liknande ryggsäcken [faktiskt med en förvånansvärt lätt stålram!] fick donera massor av material i form av spännen och D-ringar i stål, stora blå textilbitar och alla extra/ nödvändiga blå nylonband etc. Tur att såna säckar kostar en spottstyver på Tradera/ Blocket numera...
Till slut blev det så mycket modifieringar och ombyggnader att jag bestämde mig för att byta modellnamnet "Alaska" mot det egenpåhittade "Svalbard" - så min kompis brodyrsymaskin har fått åstadkomma en sån modellnamnstext till bakfickan. Svalbard ligger lika kallt och rätt på tungan som Alaska och Grönland - de två typer av Haglöfsryggsäckar som fått donera majoriteten av materialen, idéerna och lösningarna. Jag tror inte det någonsin förr funnits en Haglöfs Svalbard ryggsäck...
Lite kul färgkoordinerat bling har det också blivit med likadana blå respektive gröna utrustningsdetaljer att stuva i de två säckarna; regnskyddsöverdrag, sittunderlag, spork, 4 olika kåsor, tallrikskit, innerpackpåsar, Optimus 111 - och den blå fick ett nytt blått liggunderlag. (Den gröna får fortsätta med sitt mörkgrå...)
Och slutligen så fick jag alltså tag i en Haglöfs original ramförlängare för Grönlandsramen - något jag hade avskrivit som fullständigt omöjligt med tanke på den extrema sällsyntheten... Den sitter nu på min Alaska med sin 5-stegade 'Large'-ram. Den blå har fått en kort 5-stegad 'Medium'-ram - vilka även de är mycket ovanliga...
Jag väntar fortfarande på leveransen av paracord-linorna (från Paracord Galaxy i USA) som ska bli blixtlåsgrepp, snölås-stängningar etc. Den blå skall få paracord-lina i en färg som kallas "Reflective Neon Yellow" och den gröna ska få "Reflective Neon Orange"...