Hejsan!
Nu är våren på frammarsch, och som alltid lockar den bara asfalten till cykelturer och fartvind.
Jag har nu ägnat på tok för mycket tid med att läsa här i forumet om alla eviga cykeldiskussioner, vilket har gett mig väldigt mycket faktiskt! Så tack till er alla som svarar på frågor! Nog har jag cyklat en del, men de cyklar jag haft längst är gamla hederliga stålsaker utan pjoskler som växlar eller vajrar. Nu är jag dock sugen på någonting lite mer, för det är ju en ruskigt trevlig känsla det där med fartvindar utan nerförsbackar =)
Jag är, som ni kanske förstått, inte så där väldigt pryltokig när det kommer till cyklar (än så länge i alla fall..). Men jag tycker om frihetskänslan och vill ha en cykel som skulle hålla för lite längre turer och ganska mycket vardagsanvändande. Jag är ungefär 175cm lång och väger runt 65kg, har ingen aning om mina proportioner.
Min budget är så låg som möjligt, kanske ett max på 3000. Jag har inget emot begagnat, så länge man kan klämma lite på den innan man köper och vet vad man ska titta efter. Dock så har det varit knapert med cyklar de senaste dagarna på blocket - det är väl inte bara jag som blir cykelsugen så här års...
Min för tillfället bästa kandidat är från Sportex, carrera competition:
Ram: Stål
Ramstorlek: 51 cm
Växlar: Shimano TX, 18-vxl
Växelväljare: Gripshift
Framgaffel: Stel, stål
Broms: V-broms
Fälgar: Aluminium, dubbelbottnade
Däck: Kenda 700x38C
Övrigt: Skärmar, pakethållare och stöd
Vikt: 20kg
Stålram gillar jag, tycker om sånt som man förstår sig på att laga själv. Men när det gäller ramstorleken vet jag inte riktigt. Hade nog tänkt gå till en cykelhandlare i närheten och försöka bli lite klokare på sånt där.
En av mina största frågor är hur "billiga" (läs: dåliga) växlarna är? Cykelns storebror har alivio, men där känns faktiskt kostnaden lite. Dessutom har den aluminium-ram... Hur mycket kostar ett nytt växelpaket?
Hur står skillnad är det med skivbromsar (mekaniska/hydraliska?) och vad är de största fördelarna med såna? V-bromsar är ju åtminstone lätta att fiffla med själv.
Anges maxlast för pakethållare som är färdigmonterade, och i vilken storleksordning är det?
Mvh, Zewz
Nu är våren på frammarsch, och som alltid lockar den bara asfalten till cykelturer och fartvind.
Jag har nu ägnat på tok för mycket tid med att läsa här i forumet om alla eviga cykeldiskussioner, vilket har gett mig väldigt mycket faktiskt! Så tack till er alla som svarar på frågor! Nog har jag cyklat en del, men de cyklar jag haft längst är gamla hederliga stålsaker utan pjoskler som växlar eller vajrar. Nu är jag dock sugen på någonting lite mer, för det är ju en ruskigt trevlig känsla det där med fartvindar utan nerförsbackar =)
Jag är, som ni kanske förstått, inte så där väldigt pryltokig när det kommer till cyklar (än så länge i alla fall..). Men jag tycker om frihetskänslan och vill ha en cykel som skulle hålla för lite längre turer och ganska mycket vardagsanvändande. Jag är ungefär 175cm lång och väger runt 65kg, har ingen aning om mina proportioner.
Min budget är så låg som möjligt, kanske ett max på 3000. Jag har inget emot begagnat, så länge man kan klämma lite på den innan man köper och vet vad man ska titta efter. Dock så har det varit knapert med cyklar de senaste dagarna på blocket - det är väl inte bara jag som blir cykelsugen så här års...
Min för tillfället bästa kandidat är från Sportex, carrera competition:
Ram: Stål
Ramstorlek: 51 cm
Växlar: Shimano TX, 18-vxl
Växelväljare: Gripshift
Framgaffel: Stel, stål
Broms: V-broms
Fälgar: Aluminium, dubbelbottnade
Däck: Kenda 700x38C
Övrigt: Skärmar, pakethållare och stöd
Vikt: 20kg
Stålram gillar jag, tycker om sånt som man förstår sig på att laga själv. Men när det gäller ramstorleken vet jag inte riktigt. Hade nog tänkt gå till en cykelhandlare i närheten och försöka bli lite klokare på sånt där.
En av mina största frågor är hur "billiga" (läs: dåliga) växlarna är? Cykelns storebror har alivio, men där känns faktiskt kostnaden lite. Dessutom har den aluminium-ram... Hur mycket kostar ett nytt växelpaket?
Hur står skillnad är det med skivbromsar (mekaniska/hydraliska?) och vad är de största fördelarna med såna? V-bromsar är ju åtminstone lätta att fiffla med själv.
Anges maxlast för pakethållare som är färdigmonterade, och i vilken storleksordning är det?
Mvh, Zewz