Ännu en köprådstråd!

Hejsan!

Nu är våren på frammarsch, och som alltid lockar den bara asfalten till cykelturer och fartvind.

Jag har nu ägnat på tok för mycket tid med att läsa här i forumet om alla eviga cykeldiskussioner, vilket har gett mig väldigt mycket faktiskt! Så tack till er alla som svarar på frågor! Nog har jag cyklat en del, men de cyklar jag haft längst är gamla hederliga stålsaker utan pjoskler som växlar eller vajrar. Nu är jag dock sugen på någonting lite mer, för det är ju en ruskigt trevlig känsla det där med fartvindar utan nerförsbackar =)

Jag är, som ni kanske förstått, inte så där väldigt pryltokig när det kommer till cyklar (än så länge i alla fall..). Men jag tycker om frihetskänslan och vill ha en cykel som skulle hålla för lite längre turer och ganska mycket vardagsanvändande. Jag är ungefär 175cm lång och väger runt 65kg, har ingen aning om mina proportioner.
Min budget är så låg som möjligt, kanske ett max på 3000. Jag har inget emot begagnat, så länge man kan klämma lite på den innan man köper och vet vad man ska titta efter. Dock så har det varit knapert med cyklar de senaste dagarna på blocket - det är väl inte bara jag som blir cykelsugen så här års...

Min för tillfället bästa kandidat är från Sportex, carrera competition:
Ram: Stål
Ramstorlek: 51 cm
Växlar: Shimano TX, 18-vxl
Växelväljare: Gripshift
Framgaffel: Stel, stål
Broms: V-broms
Fälgar: Aluminium, dubbelbottnade
Däck: Kenda 700x38C
Övrigt: Skärmar, pakethållare och stöd
Vikt: 20kg

Stålram gillar jag, tycker om sånt som man förstår sig på att laga själv. Men när det gäller ramstorleken vet jag inte riktigt. Hade nog tänkt gå till en cykelhandlare i närheten och försöka bli lite klokare på sånt där.

En av mina största frågor är hur "billiga" (läs: dåliga) växlarna är? Cykelns storebror har alivio, men där känns faktiskt kostnaden lite. Dessutom har den aluminium-ram... Hur mycket kostar ett nytt växelpaket?

Hur står skillnad är det med skivbromsar (mekaniska/hydraliska?) och vad är de största fördelarna med såna? V-bromsar är ju åtminstone lätta att fiffla med själv.

Anges maxlast för pakethållare som är färdigmonterade, och i vilken storleksordning är det?

Mvh, Zewz
 
Den cykeln bör du nog glömma illa kvickt. På tok för tung och med undermåliga komponenter. Om din budget är max ca 3000 kr så är det nog bara begagnade (minst 5-10 år gamla) grejor som gäller. Först då kan du göra något vettigt fynd, som inte är stöldgods.
/Niklas
 
20 kg i ett forum för landsvägscykling? Vad är det där för järnhäst egentligen?

Håller annars med. Det går inte att hitta nytt med räcergeometri för 3 000 kr.
 
Tack för svaren!

Jag erkänner mig villigt som nybörjare i cyklar, och vill därför lära mig mer. Så till att börja med vill jag fråga vad skillnaden är mellan olika växelsystem? Är det en material-fråga eler är det hela konstruktionen som är anorlunda? Varför tror ni de billigare växlarna skulle gå sönder fortare, och varför och hur?

Och min fråga om skivbromsar vore intressant att höra ett svar på.

Det kanske är fel forum för att disskutera det här, men hur dålig kan en typisk budgetcykel egentligen vara, vi har trots allt 3 års köpgaranti på allting man köper i sverige. Dessutom finns det folk här som påstår sig ha cyklat både länge och väl på biltema-cyklar...

Mvh, Zewz
 
Växelsystemen

är inte det kritiska på en cykel det är helheten. Billiga växlar håller ofta länge. Handbyggda hjul kan förbättra en billig cykel.

Skivbromsar har främst fördelen att inte fälgarna slits ned vilket de gör om man cyklar långt i smutsig miljö.

Hydrauliska skivbromsar kräver mindre underhåll än V-bromsar och är lättdoserade. Mekaniska skivbromsar är inte så dyra som hydrauliska och har du bockstyre funkar vad jag vet det inte så bra med hydrauliska bockstyren även om det finns adaptrar mellan STI-reglage (kombinationen brorms och växelreglage) och hydrauliska skivbromsar.

Thure
 
Jo det är förvirrande nog.

Men börja med att hitta dina cykelmått, finns på nätet och annars kan en riktig cykelhandlare hjälpa dig därmed. Skriv ner dem.

Därefter kan du börja jaga begagnad racer eller landsvägshoj. Skall du ha packning på och få plats med fötterna bör du inte ha en superkompakt racer. Väskor och hälar får inte vara i konflikt.

Den vikt du började med är olämplig då hur du än beter dig, skall din och ekipages vikt lyftas över backarna, lättare är oftast rätt.
 
Till alla : Det handlar om en Carrera Competion allså en citybike.

Till Zewz : Stålram och möjlighet att enklare kunna svetsa ramen kan var bra när man ger sig ut på långa cykelresor utanför väst världen där det kan vara lite svårare att få hjälp med att svetsa aluminium.
Lite rikt linje för ramstorlek man kan utgå från:
Multiplicera din benlängd med 0,66 så får du ramstorleken. (Mina ben är 79 cm långa, 79x0,66=52,1. Därmed ska jag ha en ram i storlek 52 om det rör sig om landsvägscykel.)
Nu har du köpt en cykel med rätt ramstorlek. Nu ska vi ställa in sadeln. Ta din benlängd och multiplicera med 0,883, så får du måttet från vevpartiets center till sadelns övre kant. (Mitt ego igen: 79 cm ben x 0,883 = 69,7 cm.). Så då har vi rätt höjd på sadeln.
Billigare växlar håller inte lika länge och väger mer än bättre modeller. Vad det kostar att köpa bättre är bara att sätt dig och kolla på tex. http://www.cykeldennis.se/
Skivbromsar ger bättre bromeffekt än V-broms, lättare att dosera bromskraften. Hyderaliska skivbromsar behöver man inte justera efter hand som beläggen slits som man får göra på mekaniska.
Maxlast på en vanlig pakethållare brukar ligga på 20-25kg medans en touringpackethållare ofta klara runt 40kg. Vad dom klara omonterade vet jag inte ;)
 
Tack för alla svar, och ursäkta att jag dröjer med att svara - precis överlevt ännu en tentaperiod.

Tack för räkne-exercisen, jag börjar förstå mer och mer. Men benlängden, är det hälen -> grenen, eller mäter man upp till höften?

Jag har i alla fall hittat en begagnad cykel, som ni gärna får säga er mening om: En Crescent Kebne som verkar säljas till ett hyggligt pris. Mannen som köpte den blev visst sjuk, så cykeln har stått i en källare mer eller mindre sedan den köptes, och nu vill de ha 3500 för den. De hade ingen aning om vad ramstorlek är för något, men snubben som köpte den är ungefär lika lång som mig.

Jag har en röst i bakhuvudet som säger att crescent är gammalt och ett bra märke, men stämmer det fortfarande? Jag har sett att nypriset är ca. 8500. Cykeln har rullbromsar, jag har läst i några andra trådar att det generella omdömmet för bromsarna (iaf för mina behov) är ganska gott, men hur fungerar egentligen mekanismen?

Och slutligen den viktigaste frågan, om jag åker och tittar på den vad ska jag titta efter och hur ska jag tänka?

Mvh
Zimon
 
Det kanske är fel forum för att disskutera det här, men hur dålig kan en typisk budgetcykel egentligen vara, vi har trots allt 3 års köpgaranti på allting man köper i sverige. Dessutom finns det folk här som påstår sig ha cyklat både länge och väl på biltema-cyklar...

Jag kan inte hjälpa till med ditt val av cykel men dina tankar om reklamationsrätt kan jag iallafall stå till tjänst med.

1. Det finns ingenting som kan liknas vid obligatorisk 3 års garanti på någon produkt i sverige.

2. Reklamationsrätten är alltid MINST 3 år eller lika lång som den frivilliga garantin.

3. JA exakt. All garanti är frivillig.

4. inom 6 månader efter köp är det upp till handlaren/butiken att bevisa att felet INTE är ursprungligt om man motsäger sig reklamationen. Efter det är det upp till kunden att bevisa att felet är ursprungligt, ett tillverkningsfel. OBS slitage räknas inte som ett ursprungligt fel. och man kan inte heller reklamera en produkt pga slitage.

5. Garantier är som sagt frivilliga och i princip är det upp till tillverkaren att upplysa om och VAD en garanti täcker.

6. Jag har aldrig varit med om ett ärende där en tillverkare vägrat reparera en produkt pga vanligt slitage under garantitiden, onormalt slitage är dock enkelt att hävda.

7. Sverker på plus pratar i nattmössan.
 
En Crescent Kebne som verkar säljas till ett hyggligt pris. Mannen som köpte den blev visst sjuk, så cykeln har stått i en källare mer eller mindre sedan den köptes, och nu vill de ha 3500 för den.

Hej! Jag är ingen cykelexpert, men köpte själv en Kebne (ny) i fjol och är hur nöjd som helst med den. Jag rullar mest i stan, men även en del på landsväg. Det är väl ingen racer, men det är inga svårigheter att komma upp i höga hastigheter, bromsarna tar bra och växlarna fungerar fint. Jag tycker att du har hittat ett kap, om den verkligen är i nyskick.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg