Älgjakten

I helgen hade jag tänkt mig en tur på Bergslagsledens etapp 13. Men vågar jag mig ut med tanke på pågående älgjakt?

/Mats

Självklart gör du det. Ett rött band runt huvudet skadar inte och kanske lite utkik efter om det är jägare eller hundar ute. Får du chans att prata med någon jägare kan du ju alltid kolla mer exakt var de sitter på pass och hur länge. Då slipper du både störa och störas...

Självklart vågar du det.
Man ska inte låta sig hindras av andras intressen och irrationell rädsla blir ingen glad av. :)

Rött band på hatten är väl standard, men å andra sidan är det väl inte direkt riskfyllt att gå ut utan heller, dom som skottskadas under jakt beskjuts snarare av vådaskott och rena olyckor, inte att en jägare siktar och ser fel på älg och människa. :)

Nu är det kanske inte medvetna fel mellan älg/människa som ska oroa sig för. Utan det faktum att allt 40 - 50 hitom/bortom det som kikarsiktet är inställt på ser ut som vajande buskar typ pga det korta skärpedjupet i siktet. Således är faran att man kommer in i risken för studsande kulor, missar och kulor som går igenom målet. Har man en reflexväst så syns färgen trots oskärpan och eftersom det inte är så vanligt att buskar har reflexväst så får det förhoppningsvis skytten att titta upp innan han skjuter.

Fick det förklarat apropå att jag cyklar i skogen och gick och frågade markägaren hur det funkar under jakten.

Mvh
Fredrik

Om du inte vet var dom jagar så bör du inte gå ut.
Risken att bli förväxlad med en älg är liten, men prassel i buskarna brukar få en jägare att lägga an bössan. Du kommer då att hamna i hårkorset när du visar dig. Och den som håller i bössan har förmodligen hög puls. Riktigt störande blir det om du inte följer en stig eller väg.
Sen påverkar det jakten, vilket inte alla är glada för. Men det gäller bara den här veckan. Lördag brukar vara styckdag.
(södra sverige)
-Självklart ska du ta hänsyn till älgjakten.

Senast ändrad:
Det blir en dagstur i helgen

Risken att bli förväxlad med en älg är liten, men prassel i buskarna brukar få en jägare att lägga an bössan. Du kommer då att hamna i hårkorset när du visar dig. Och den som håller i bössan har förmodligen hög puls. Riktigt störande blir det om du inte följer en stig eller väg.
Sen påverkar det jakten, vilket inte alla är glada för. Men det gäller bara den här veckan. Lördag brukar vara styckdag.
(södra sverige)

Tack all för era fina och lugnande kommentarer. Jag ska skaffa ett orange band att sätta på hatten :) Och jag går ju vanligtvis bara på leden så det ska inte vara någon fara.

(södra sverige)

Så vitt jag vet gäller allemansrätten på svensk mark och ingen har rätt att neka någon att gå ut i skog och mark, kan inte jägarna accepetera det befintliga friluftslivet som finns på aktuellt område så får dom väl berorda jägare söka sig någon annan stans då.

Det är fler än jägarna som vill njuta av denna färgsprakande årstid, och älgjakten varar betydligt längre än en vecka.
Kan man inte jaga så ska man fan låta bli, skjuter du eller nån du känner på ett mål ni inte ser så tycker jag ni ska lämna bössan hemma.

Edit: Men handlar det bara om att bli siktad på så tycker jag det är något man får accepetera om man är i skogarna i dagsläget, jägarna har rätt att jaga också, iaf dom flesta av dom :)

själv så sköter jag själva identifieringen med kikare och inte kikarsiktet på geväret, när väl en korrekt bedömning utförts så byter jag till vapen.. snabba skott? inte en chans.. då får dom gå, kött finns i affärerna..

I helgen hade jag tänkt mig en tur på Bergslagsledens etapp 13. Men vågar jag mig ut med tanke på pågående älgjakt?

/Mats

Jag skulle inte ha stannat hemma bara för att det är älgjakt men du bör visa hänsyn till jägarna. Om du träffar någon jägare så är det lämpligt att fråga vart de jagar och samtidigt kan du säga till dem vart du har tänkt vandra. Om du även har på dig färgglada kläder så bör det även ökar din säkerhet.

/Stellan

själv så sköter jag själva identifieringen med kikare och inte kikarsiktet på geväret, när väl en korrekt bedömning utförts så byter jag till vapen.. snabba skott? inte en chans.. då får dom gå, kött finns i affärerna..

Sitter man på trånga pass så handlar det om "snabba skott". Den som inte griper bössan vid ett knak i buskarna får ingen älg. Därmed är det inte sagt att det blir ett dåligt skott.
När det är en motionär i skogen brukar det gå ut en varning på radion.

Sitter man på trånga pass så handlar det om "snabba skott". Den som inte griper bössan vid ett knak i buskarna får ingen älg. Därmed är det inte sagt att det blir ett dåligt skott.
När det är en motionär i skogen brukar det gå ut en varning på radion.

Men herregud det är ju ett udda sätt att resonera. Om du inte kan säkerställa vad du skjuter på så låt bli att skjut. Om du sitter så illa till att det inte är möjligt ska du nog inte sitta där.

Sen påverkar det jakten, vilket inte alla är glada för
. Men det gäller bara den här veckan. Lördag brukar vara styckdag.
(södra sverige)

Detta uttalande avslöjar ju också varför ni resonerar som ni gör angående vargen.. Ganska uppenbart att en del jägare anser att man har någon slags ägarrätt till de delar av skogen där jakten bedrivs (samt viltet där).

Är det verkligen så bör man förbjuda jakten omedelbart... Skogen är ju till för alla. Hur ska man veta att det är jakt i ett område när man inte kommer via vägar eller leder...

Jag har för övrigt varit med om att en råbock sköts 20 meter framför mig i ett skogsbryn när jag låg på pass med kameran... en inte alltför behaglig upplevelse. Bara för att jag inte jagar vill jag ju inte springa omkring som ett fyrtorn med orange väst, det förtar ju hela min naturupplevelse (och oftast möjligheten att smyga mig på vilt)..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus under älgjakten?? Vandringsleder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg