Älgjakten

Jag hade tänkt att hålla mig ifrån jakttrådar eftersom de aldrig leder någonstans men efter vad som skrivs i den här tråden känner jag att jag nästan är skyldig att säga ifrån.
Jag är själv jägare och har jagat ett antal år i olika grupper med olika "kulturer" och vet hur "man gör" men en del som skrivs här är rent fel!

Det är INTE ok att sikta på något som man inte avser att skjuta på!
Att lägga an och använda siktet för att avgöra ett djurs ålder eller kön går bra men ALDRIG för att avgöra om det är en älg eller en människa.
Jag vet att det är många som osäkrar först, lägger an med fingret på avtryckaren och försöker med siktet avgöra om det var något som rörde sig där borta. Det är så de få men helt onödiga olyckorna händer och att argumentera för att man måste göra så är dumheter. Särskilt som jägarorganisationerna i flera år har försökt motarbeta sådant betéende.
Det finns många olika sätt att göra men grundregeln är otvetydig:
Om du riktar vapnet mot en människa så har du gjort fel!

Detta är helt enkelt inte acceptabelt!

För övrigt så kan inte jägare kräva att andra skall hålla sig borta eller klä sig färgglatt, skyltar eller inte. Det skall folk göra av HÄNSYN, inte av tvång eller rädsla.

Håller med du. Ömsesidig respekt är alltid bäst.

Jag hade tänkt att hålla mig ifrån jakttrådar eftersom de aldrig leder någonstans men efter vad som skrivs i den här tråden känner jag att jag nästan är skyldig att säga ifrån.
Jag är själv jägare och har jagat ett antal år i olika grupper med olika "kulturer" och vet hur "man gör" men en del som skrivs här är rent fel!

Det är INTE ok att sikta på något som man inte avser att skjuta på!
Att lägga an och använda siktet för att avgöra ett djurs ålder eller kön går bra men ALDRIG för att avgöra om det är en älg eller en människa.
Jag vet att det är många som osäkrar först, lägger an med fingret på avtryckaren och försöker med siktet avgöra om det var något som rörde sig där borta. Det är så de få men helt onödiga olyckorna händer och att argumentera för att man måste göra så är dumheter. Särskilt som jägarorganisationerna i flera år har försökt motarbeta sådant betéende.
Det finns många olika sätt att göra men grundregeln är otvetydig:
Om du riktar vapnet mot en människa så har du gjort fel!

Detta är helt enkelt inte acceptabelt!

För övrigt så kan inte jägare kräva att andra skall hålla sig borta eller klä sig färgglatt, skyltar eller inte. Det skall folk göra av HÄNSYN, inte av tvång eller rädsla.

Ok .....något klumpigt skrivet. Hör man ljud men inte ser något, så behöver man minst 180 graders synfält. Första anblicken av djuren (eller människan) är utan kikarsiktet eftersom man måste få överblick hur många det är och vilka familjegrupperingar det gäller.
Kikarsiktet skulle då vara ett hinder.
Dock kan ett okänt föremål orsaka att man använder siktet.
Det finns ju andra saker som björn, varg räv fåglar mm, som åstakommer rörelser i skogen.

Själv vill jag helst att passgrannen är förvarnad att jag kommer om jag måste besöka honom.
Onödigt att hetsa upp honom.

-Hur jagar du älg patric ?

-Hur jagar du älg patric ?
på fredag, på ett bra pass med kikare.. kommer troligtvis inte att skjuta något.. som vanligt.. en i mitt jaktlag tar inte ens alltid med sig skott.. skönt att ta ledigt en dag från jobbet, fika och umgås.. vi e rätt usla jägare, vi fikar mest.. vi har råd att köpa kött om det skulle vara så. jag släpper hellre än att skjuta, som jag sa innan, kanske om det är klockrent.. det ger mig inget att skjuta.. jag kan vara en av världens sämsta jägare..

på fredag, på ett bra pass med kikare.. kommer troligtvis inte att skjuta något.. som vanligt.. en i mitt jaktlag tar inte ens alltid med sig skott.. skönt att ta ledigt en dag från jobbet, fika och umgås.. vi e rätt usla jägare, vi fikar mest.. vi har råd att köpa kött om det skulle vara så. jag släpper hellre än att skjuta, som jag sa innan, kanske om det är klockrent.. det ger mig inget att skjuta.. jag kan vara en av världens sämsta jägare..

Jag har en bekant som sköt en rotvälta, han trodde att det var en älg. Det är sämre...

Det var svårt att jämföra med något. Ni har alltså en som är beväpnad men saknar skott ibland.
Varför tar han då geväret med sig?
Jag gissar på att ni jagar på ett eget skifte, utanför ordinarie jaktlag. Ni kanske har en vuxen älg i tilldelning och jagar utan hund eftersom markerna är för små?
Skulle älgen gå för långt efter skottet hamnar den på grannlaget?
Strävar efter halsskott? Ni har kanske inga bra relationer med grannarna?

Det var svårt att jämföra med något. Ni har alltså en som är beväpnad men saknar skott ibland.
Varför tar han då geväret med sig?
Jag gissar på att ni jagar på ett eget skifte, utanför ordinarie jaktlag. Ni kanske har en vuxen älg i tilldelning och jagar utan hund eftersom markerna är för små?
Skulle älgen gå för långt efter skottet hamnar den på grannlaget?
Strävar efter halsskott? Ni har kanske inga bra relationer med grannarna?

jag är ledsen, jag vet inte om det beror på linjeavel eller något annat men du har fel på samtliga punkter.. rubbet.. som vanligt.. eller så är du mycket smartare än du verkar, du lyckades med 100% fel, det kan tyda på att du egentligen förstår precis men är ironisk..

;)

jag är ledsen, jag vet inte om det beror på linjeavel eller något annat men du har fel på samtliga punkter.. rubbet.. som vanligt.. eller så är du mycket smartare än du verkar, du lyckades med 100% fel, det kan tyda på att du egentligen förstår precis men är ironisk..

;)
100% fel?! ok, ni jagar med hund, har ingen eller många älgar i tilldelning och deltar i en gemensamhetsjakt och ingår i ett VVO? (vet dom om att en inte har ammunition med sig?)
-Varför då gå ut först på fredag? Älgjakten har ju pågått en vecka nu.,..

Älgjakten är avslutad för min del, efterjakten får vara.

Jag har just nu tagit reda på köttet och fryst in. Älgfilen blev till en plankstek ikväll.
Jag sköt en kalv under veckan, betänketid och avlossning för skottet var ca 2 sek.
Men det var ingen tvekan om att det var en älgkalv och ingen motionär.

Sen har jag hängt in studsaren och tagit fram combin. Bytt ammunition i jackan och laddat radion och telefonen. (combin saknar kikare)
Vi blir 3 st som går ut och vi har varsin småviltshund. Det finns en del flanörer i området men det ska nog gå bra. Vargarna har vi någorlunda koll på.

-Intressant att höra vad vi gör för fel nu?

Senast ändrad:
100% fel?! ok, ni jagar med hund, har ingen eller många älgar i tilldelning och deltar i en gemensamhetsjakt och ingår i ett VVO? (vet dom om att en inte har ammunition med sig?)
-Varför då gå ut först på fredag? Älgjakten har ju pågått en vecka nu.,..

vi har massor av det mesta utom tid, i år passade det sig inte att ta ledigt för några av oss så hundar, vapen och älg fick vila tills nu på fredag. ammunitionshistorien är riktigt rolig, du hade förstått om jag berättade den "live", den gör sig inte riktigt i ett forum. ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus under älgjakten?? Vandringsleder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg