Ser bra ut...
Som du själv misstänker så blit tjätkadagen tuff. Det är den längsta sträckan. Däremot inga svåra passager. Själv brukar jag tycka att sträckan upp på fjället efter Abiskojaure och bort mot Alesjaure (?) är ganska seg, lite bryttig och sank och dessutom mest rakt fram. I några mil . Men fin utsikt mot Höktopparna och de centrala massiven .
Bra också att ha sovit innan nedstigningen till dalen mot Singi, är lite jobbigt med trötta ben och det finns en del stenar att navigera förbi (ligger spänger i Tjätkapasset).
Är du tränad för detta och bär en lagom packning så ser det ut som en kul tripp .
...rejäl nedstigning också från fjället til Vakkotavare...
//J
Mitt tält väger bara 2,1 kg så det är väl vad jag skulle spara in i vikt på packningen. Att köpa mat på vägen kommer inte på tal (utom i nödfall).
Jag har nog hellre ett tufft schema än att behöva gå och sparka i marken o visla åt fåglarna för att få tiden att gå. Jag ser gärna att det är lite mer utmaning, speciellt när jag nu går själv. O andra sidan har jag aldrig gått så långt 5 dagar i sträck med full packning.
Utgångs planen ser ut lite så här:
Dag 1: Abisko - Abiskojaure ca 15 km.
Dag 2: Tjäktja ca 33 km.
Dag 3: Singi ca 25 km
Dag 4: Teusajaure 22 km
Dag 5: Vakkotavare 16 km
Kommer säkert bli en riktigt riktigt tuff andra dag och relativt tuff tredje dag. Inte nog med att packningen i princip väger som mest då oxå. Men sen har jag ju lite lättare dagar dom sista och om jag skulle ha behövt korta ner dagsrutterna dag 2 och 3 så finns det tid för att vandra iaf 2-3 h 6:e dagen.
Som du själv misstänker så blit tjätkadagen tuff. Det är den längsta sträckan. Däremot inga svåra passager. Själv brukar jag tycka att sträckan upp på fjället efter Abiskojaure och bort mot Alesjaure (?) är ganska seg, lite bryttig och sank och dessutom mest rakt fram. I några mil . Men fin utsikt mot Höktopparna och de centrala massiven .
Bra också att ha sovit innan nedstigningen till dalen mot Singi, är lite jobbigt med trötta ben och det finns en del stenar att navigera förbi (ligger spänger i Tjätkapasset).
Är du tränad för detta och bär en lagom packning så ser det ut som en kul tripp .
...rejäl nedstigning också från fjället til Vakkotavare...
//J