Abisko - Nikkaluokta, liksom Abisko - Vakkotavare är båda mycket vackra. Går ni ned till Vakkotavare bör ni lägga på minst någon extra dag, bara att räkna etapperna (jag tycker också att ni ska lägga på en extra dag oavsett hur ni gör, antingen för en topptur eller för att ni kanske helt enkelt vill ta en vilodag utan att behöva stressa).
Går ni till Vakkotavare så är hur som helst sjöarna Kaitumjaure och Teusajaure fantastiskt vackra, liksom utsikten mot Stora Sjöfallet från högfjällsplatån ni kommer från när ni går sista etappen.
Börjar ni i Abisko och svänger mot Nikkaluokta istället så lär ni också bli mycket nöjda. De dramatiska fjällen i den lite trängre passagen mellan Tjäktjavaggi och Laddjuvaggi gjorde stort intryck på mig. Från Abisko till Nikka klarar ni er i normalt tempo på en vecka, och det kanske är lagom. Varje dag upplevs som rätt lång i fjällen, vilket är väldigt avkopplande, men också kan vara frustrerande om man börjar bli trött och vill hem.
Kan också, åtminstone i sak, rekommendera en avstickare till Nallo. Dock är det pass i Sielmmavaggi man då ska ta sig över (då man kommer från Tjäktjastugan) inte helt enkelt, och det är nog bra om man har lite vana. Nedstigningen efter pasströskeln går bitvis rätt brant nedför på stora stenblock. (Det är dock inte särskilt farligt om man tar det försiktigt och känner sig fram. Stenarna är i regel stora och i de flesta fall ligger de fast förankrade. Håller man dessutom lite till norr där det är som mest brant, innan sjön 1078, så undviker man det värsta). Kort och gott är det en annan sorts kraftansträngning än vandringen på Kungsleden, men utsikten (i bra väder) är helt makalös och den stora behållningen. Jag får en kick av att röra mig i månlandskapet. Mycket sten att gå på, men det är en del av det roliga. Nallostugan ligger sedan helt fantastiskt till. Från Kungsleden betraktade är fjällen ganska runda, men i Nallo så är de många höga topparna dramatiska, spetsiga och vassa.. det är lite som att komma in i en annan fjällkedja.
Men jag vill alltså inte komma med en tvärsäker rekommendation. Det beror nog lite på hur strapatslystna ni är. Om det är första gången och ni helt saknar fjällvana, och om ni prioriterar trygghet, så är det inte dumt att gå Tjäktjapasset (och alltså håll sig till Kungsleden). Vyn när Tjäktjavaggi öppnar sig efter passet är mycket vacker. Ett alternativ kan också vara att göra en toppbestigning vid Sälka av sockertoppen (Reaiddajnunni). Från den får ni fin utsikt in mot Nallo.
Och skulle ni komma till Keb och ha någon extradag, så varför inte gå upp till fantastiska Tarfaladalen? En högalpin, karg, storslagen plats som ni aldrig kommer att glömma.
God tur!