Abisko-Kvikkjokk

Jag undrar om ni kan ge mig lite råd och idéer om min planerade sommarvandring. Jag tänkte mig en tur på en två, kanske tre veckor från mitten av juli till augusti. Jag har ingen stor fjällvana, därför vill jag gärna hålla mig till bra leder. Jag går inte ensam, men min kompis har heller ingen fjällvana, däremot har hon vandrat mycket i alperna. Och så har vi hundar med oss. (Vi är inställda på att sova i tält.) Jag tänkte mig hela sträckan från Abisko-Sälka-Ritsem. Sen är det frågan om det spelar nån roll om man går sen via Kutjaure eller Kisuris och vidare över Låddejåkka-Såmmarlappa-Kvikkjokk. Vi brukar gå en 2 mil per dag. Är det rimlig att tro att vi kommer såpass långt på den tiden? Jag har lusläst lite trådar och förstår att det är ganska välbefolkat runt Abisko den tiden, men var är det som värst? Och vad exakt innebär "värst"? träffa man en människa per halvtimme eller är det som Sergels Torg hela vägen? Droppar det av sen efter Ritsem? Är den turen något ni kan rekommendera eller finns det alternativa vägar som av någon anledning är bättre/vackrare...? Eller ska man vända på det och starta i Kvikkjokk istället?

Chris
 

avslutad210712

Gäst
Tranan; sa:
Eller ska man vända på det och starta i Kvikkjokk istället?

Skall du gå "andra vägen" så gissar jag att du tänkte gå Padjelantaleden och där är det hundförbud sommartid.
 
Jaaaa...

Jag visste det fanns en hake nånstans! Hade för mig att man fick ha kopplat hund på leden i alla fall, men du har rätt - det får man inte ens det! Då tvingas vi i alla fall att gå via Saltoloutka...
 
Eller ska man vända på det och starta i Kvikkjokk istället?

Detta har diskuterats tidigare. Vill du ha solen i ansiktet går du söderut, hon du ska ha med dig vill säkert ha det.

Kungsleden... älskad... hatad. Personligen tycker jag inte att det gör något att man möter folk ibland. Det är ju bra att det finns stugor även om ni ska bo i tält, trevligt att kunna torka sina kläder om det regnat i några dagar och kanske ni även behöver proviantera lite om ni ska vara ute 2-3 veckor.

Lämnar ni vovvarna hemma kan jag rekommendera Padjelanta.

/Ulf
 
just det...

Men vill man vandra i de krokarna så är det ju kungsleden som gäller - om man har hund. Och utan hundar går vi inte, det är ju en stor del av tjusningen att ha dem med....Min kompis vill så gärna dit upp, annars hade jag haft gott om alternativ att ösa ur härifrån!
 
En reflektion...

Tranan; sa:
Jag tänkte mig en tur på en två, kanske tre veckor från mitten av juli till augusti.[...] Vi brukar gå en 2 mil per dag.

Jag vill inte ifrågasätta din bedömning om två mil/dag, men om ni har med mat för hela sträckan från start kan det bli tungt med två mil per dag om ni inte är vältränade. I vilket fall som helst kan det vara bra att räkna med minst två vilo/reservdagar på en två-treveckorstur.

:) Kalle G
 

avslutad210712

Gäst
Har faktiskt funderat på en liknande tur i sommar av två anledningar. Första anledningen är att vi redan ifjol sommar bestämde oss för att gå Padjelantaleden tillsammans med min kusin. Andra anledningen är att vi tänkte skippa resandet som tar minst två extra dagar i anspråk ifall man skall åka upp och ner för två kortare turer istället för en riktigt lång. Åker vi upp för en tur och skall hem innan den andra så hinner vi bara hem för att vända och det känns som slöseri både med tid och pengar.

Efter lite funderande har vi kommit fram till att vi skall starta i Abisko eller Riksgränsen och gå ner mot Ritsem där min kusin ansluter och därifrån går vi ner till Kvikkjokk. Räknar med att det här tar rätt lång tid och istället för att släpa med sig all mat från första dagen tänkte jag kolla ifall vi kan skicka upp hälften av maten till Ritsems fjällanläggning med bussgods.

Att gå Kungsleden tycker i alla fall inte jag är världens undergång. Visst möter man en del folk men så många är det trots allt inte. Sen är det en klar fördel att kunna fylla på provianten i stugorna som tex hårdbröd som tar stor plats i ryggan om man skall bära med sig allt från början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Katti83 Tidsåtgång Abisko - Kvikkjokk? Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Kvikkjokk-Padjelanta-Nordkalotten-Abisko Fjällvandring 19
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg