Jag undrar om ni kan ge mig lite råd och idéer om min planerade sommarvandring. Jag tänkte mig en tur på en två, kanske tre veckor från mitten av juli till augusti. Jag har ingen stor fjällvana, därför vill jag gärna hålla mig till bra leder. Jag går inte ensam, men min kompis har heller ingen fjällvana, däremot har hon vandrat mycket i alperna. Och så har vi hundar med oss. (Vi är inställda på att sova i tält.) Jag tänkte mig hela sträckan från Abisko-Sälka-Ritsem. Sen är det frågan om det spelar nån roll om man går sen via Kutjaure eller Kisuris och vidare över Låddejåkka-Såmmarlappa-Kvikkjokk. Vi brukar gå en 2 mil per dag. Är det rimlig att tro att vi kommer såpass långt på den tiden? Jag har lusläst lite trådar och förstår att det är ganska välbefolkat runt Abisko den tiden, men var är det som värst? Och vad exakt innebär "värst"? träffa man en människa per halvtimme eller är det som Sergels Torg hela vägen? Droppar det av sen efter Ritsem? Är den turen något ni kan rekommendera eller finns det alternativa vägar som av någon anledning är bättre/vackrare...? Eller ska man vända på det och starta i Kvikkjokk istället?
Chris
Chris