Abisko - Kebnekaise - Saltoluokta

migael; sa:

Berg är svårbedömda på håll. Det ser ut om man möjligen måste ta i med händerna på något ställe. Som jag minns gick jag i kanten, längs glaciären, men inte på den.

För egen del har jag inget som helst minne av någon klättring mellan Tarfalla o Vistas. Däremot var det oerhört stenigt, bitvis lösa block, och eftersom jag var ensam var jag lite rädd för att vricka mig.

Per

Berg kan vara mycket svårbedömda på håll

Här kommer ytterligare en kommentar till bilden

http://w1.920.telia.com/~u92019020/pyramidenpasset.jpg

Berg kan verkligen vara svårbedömda på håll. Ser man på bilden framstår det som om det krävs klättring, som alpint o farligt. Jag tycker det är lite förledande. Givetvis kan pyramidpasset vara farligt, t ex i dålig sikt eller vid lavinfara. I tjocka skulle man kunna gå bort sig rejält, även med tält, kök o proviant skulle det kunna bli äventyrligt, och utan skulle det kunna bli direkt farligt.

Men, det är inte klättring. Fjällvana är naturligtvis bra. Men det är inte frågan om klättring eller alpinism. Skulle man klassificera passet i sådana termer är det kanske möjligt att finna ett par meter som är första graden (I): d v s terräng där även ovana alpinister går utan säkring.

Bilder kan vara förledande, eftersom det är svårt att avgöra hur brant det faktiskt är. Här följer som exempel några bilder från Cho La i Nepal.

Foten av passet
http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu0051.JPG
Ascent längs klippbandet http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu0052.JPG
http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu0053.JPG
http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu0054.JPG
Descent på södra sidan http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu0059.JPG

Av bilderna att döma skulle man kunna tro, att det är ett pass som kräver klättring, som kräver basal klätterkompetens, men det är det inte. Trots att det ser exponerat ut, är det lätt, några meter är första graden, men det finns inget behov av säkring, och det skulle – även om man ville – i princip vara omöjligt att störta till döds.

Inom alpinism brukar man skilja på objektiva o subjektiva faror. Vid goda förhållanden är varken pyramidpasset eller Cho La objektivt farligt, givet att man inte går bort sig, subjektiva faror är sådana man upplever fast det egentligen inte föreligger någon objektiv fara. Annorlunda uttryckt det som ser farligt ut kan vara lika tryggt som köksgolvet :)

Per

hmm, jag menade inte att framställa det som att det krävs klättring, vilket jag inte tror att det gör. Jag skulle påstå att det är vandring mha händerna.

Vad jag ville ha sagt var att i otrevligt väder skulle jag tänka efter en gång extra innan jag tog mig an passet såvida man inte går via glaciären, och för det behövs stegjärn osv eftersom den är brant och vad jag har hört ofta basmält.

Jag tror också att folk som klättrar och folk som inte klättrar har olika definitioner på vad som är klättring och inte :)
[Ändrat av migael 2004-02-07 kl 18:36]

egh01; sa:
Hej!

Någon som har idéer eller erfarenheter av hur lång tid skulle det ta att vandra ovan nämnda sträcka? Är det Kungsleden som gäller eller finns det mindre trafikerade leder att följa?

Jag är även intresserad av tips på vandringleder/toppbestigningar i Narvik/Lofoten trakten. Så har du några förslag så blir jag glad om du delar med dig av dina tankar.

/Erik

Du tycks ha fått flest förslag på den norra delen. Men det finns åtminstone en variant med ett alternativ till Kungsleden söderut också. Det är att från leden mellan Sälka och Singi ta antingen Naesketvaggi eller Cuhcavaggi mot Hukejure–Sitasjaure. Du kommer då ner till Ritsem där det blir buss mot Saltoloukta. Tid från Sälka till Sitasjaure två dagar. Om du avtalar det med fjällstationen i Ritsem kan säkert någon komma och hämta dig i bil där. Annars blir det ytterligare en dag på leden som går en bit ovanför grusvägen ner till Ritsem från Sitasjaure.

Men en bussträcka får du i vilket fall som helst om du inte vill gå längs vägen från Vakkotavare där Kungsleden kommer ner.

Det går ju förstås också att ta sig med båt från Ritsem och sedan runda Akka och gå genom Sarek till Saltoloukta. Men det beror ju på hur lång tid du har på dig ...

De förslag du fått mellan Vistas och Keb är ju heller inte de lättaste varianterna. Snällare alternativ är att ta leden via Stuor Räitavagge via Nallo till Sälka eller att gå över Tjeuralouko ner till leden i Ladtjovagge. Den norra delen av Tjeuralauko kan vara lite stenig, men längre söderut är det mer lättgånget.

avslutad210712

Gäst
haremma; sa:

Tog fram kartan o ser att man även kan gå genom Sjelmatjåkka o övernatta i Nallostugan.

Per

Jovisst, men DÅ behöver du stegjärn och glaciärvana. (Om du menar att gå från Ales och söderut över bergen till Nallo?)

Abisko-Keb via Kungsleden i ett behagligt tempo tar för mig snarare 5 övernattningar än 3. Ungefär samma om du tar andra vägar, eventuellt mer, eftersom det finns så mycket vackert att se!

Keb-Salto 2-3 övernattningar.

/Emma

Om du menar via sielmavaggi (osäker på stavningen sitter på jobbet utan karta - dvs mellan nallo och tjäktja) så gick jag där i fjol och där behövs inget annat än ett glatt humör för det är mycket sten/block i den högsta delen som kanske är lite trist att gå. Gick själv i regn och dimma som gjorde att en stor del av upplevelsen gick förlorad. Kommer dock att försöka gå igen när jag är i närheten och om jag får välja skulle jag gå från tjäktja till nallo för jag tror att det ger mer rent utsiktsmässigt. Om inte annat kommer jag att gå upp till sjön 1078 som ligger strax ovanför nallostugan för där är otroligt vackert med en sjö omgiven av flera höga toppar. Gick också övre delen av vistasdalen från alesjaure via samevistet och ner till vistasstugan och det är otroligt vackert och lättgånget så den rekommenderas. Några km före vistasstugan där bäcken breder ut sig finns väldigt fina tältplatser.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
snuffle Prognos för abisko-kebnekaise Fjällvandring 7
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko och kebnekaise Fjällvandring 0
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko o Kebnekaise Fjällvandring 0
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
joan019 Abisko - Kebnekaise! Fjällvandring 9
Fredrik2 Abisko-Kebnekaise, fiske? Fjällvandring 0
ekonom Förhållanden Kebnekaise-Abisko Fjällvandring 3
Swedish Berman Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 4
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg