Abisko - Kebnekaise - Saltoluokta

Leden som är markerad på min karta går upp längs en bäck "Påssusjåkka", längs dess östra strand, därefter SSW längs en glaciär "Påssusjietna", först längs dess västra kant, däefter rakt över den och passerar vattendelaren mellan punkt 1884 och 1792. Därefter descent till Nallostugan.

Per

Tror du inte man behöver någon utrustning/kunskap för att gå över denna glaciär då?
På senare kartor är leden inte markerad, på min karta finns den dock ifylld i blyerts... Men jag har inte vågat gå där, efs jag inte har någon koll på glaciärer. (inte heller har jag haft något sällskap, är det ok att gå själv?)

haremma; sa:
Tror du inte man behöver någon utrustning/kunskap för att gå över denna glaciär då? ... är det ok att gå själv?)

Om glaciären är snöfri är det bara att gå.

Om den däremot är täckt med snö bör du ta reda på om det finns sprickor som är så stora att man kan ramla ned i dem. Bäst info får du nog från bergsbestigare eller geologer. Om det finns farliga sprickor bör du absolut inte gå ensam, en snötäckt glaciär med sprickor kräver att man är minst två och kan hantera rep, ishyxa, skruvar o prusik-knutar. Helst ska man vara tre. Min gissning är att det inte är några sprickor. Men jag kan ha helt fel!

Egentligen ska man inte gå ensam i fjällen, särskilt inte om man lämnar leder med mycket folk. Gör man det ska man vara extra försiktig. En vrickning däruppe skulle vara jobbig.

En variant kan vara att bo i Nallostugen o så upp på passet o kolla utan packning först. Verkar finnas flera fina toppar i omgivningen.

Per

ipg289h; sa:
Leden som är markerad på min karta går upp längs en bäck "Påssusjåkka", längs dess östra strand, därefter SSW längs en glaciär "Påssusjietna", först längs dess västra kant, däefter rakt över den och passerar vattendelaren mellan punkt 1884 och 1792. Därefter descent till Nallostugan.

Per

Den leden som ni diskuterat här ovan kan genomföras utan att korsa glaciären genom att man går i stenskravlet på östra sidan. Detta är dock mycket krävande och stenarna är mycket lösa vilket gör att man hela tiden glider ned mot glaciären. Jag rekommenderar inte denna tur med mycket packning. Gick själv där för två år sedan när jag skulle från Alesjaure till Nallo och det är en helt underbar tur om man har bra väder.

Glaciären i sig har en hel del sprickbildningar i dess branta parti men är relativt sprickfri mitt på, där leden finns markerad på gamla kartor. Observera dock att det finns sprickor!

ipg289h; sa:
Egentligen ska man inte gå ensam i fjällen, särskilt inte om man lämnar leder med mycket folk. Gör man det ska man vara extra försiktig. En vrickning däruppe skulle vara jobbig.

Jag går ofta ensam, även utanför leder. Alltså är jag extra försiktig och går heller inte på glaciärerna, fast det känns som jag missar en del. Kanske jag skulle gå nån kurs...

En variant kan vara att bo i Nallostugen o så upp på passet o kolla utan packning först. Verkar finnas flera fina toppar i omgivningen.

Per

Just detta gjorde jag i somras, men kom aldrig så långt upp i just det passet, finns som du säger så många andra fina toppar i närheten...
Men ibland är det svårt att hålla sig från att ta de fina turerna som går över isen. Jag tittar på kartan och drömmer, just glaciärerna är det största hindret för en ensamvandrare utan iskunskap.... Kanske går det att gå runt, men löst stenskravel är inte att leka med heller. Eller roligt för den delen!

/Emma

haremma; sa:
Alltså är jag extra försiktig och går heller inte på glaciärerna, fast det känns som jag missar en del. Kanske jag skulle gå nån kurs...

Kanske går det att gå runt, men löst stenskravel är inte att leka med heller. Eller roligt för den delen!

Det finns en stor variation bland glaciärer. Vissa kan sluka folk, andra är helt säkra, grundregeln är att ta reda på vad det är för glaciär om den inte är bar så sprickorna syns. Mindre glaciärer har ofta bara ett svårt eller farligt ställe, bergschrunden eller jökelsläppan, där glaciären släpper från berget. En kurs är nog bra men man bör ändå aldrig gå på snötäckt glaciär om där finns sprickor utan att vara säkrad. Man kan göra mkt ensam i berg men just att gå ensam på snötäckt glaciär kan vara extremt farligt om man är ensam o en snöbro brister. Man vet ju inte om när man har spricka under sig.

Skravel kan vara både kul o jobbigt, kul om man har bra skor (stela sulor o höga skaft) o ingen packning, blodigt jobbigt om bär tung packning.

Per

Så du menar att ensamma jag kan försöka gå över exempelvis Bossosglaciären, om den är snöfri så att jag ser vad jag gör?
Blir lite sugen nu.... =)

haremma; sa:
Så du menar att ensamma jag kan försöka gå över exempelvis Bossosglaciären, om den är snöfri så att jag ser vad jag gör?
Blir lite sugen nu.... =)

Ja, absolut, är den snöfri är det riskfritt, finns det några sprickor så ser du dem o kan går runt eller hoppa över dem om de inte är för breda. Tror inte det är så många eller stora.

Tycker också det ser ut om en jättefin tur.

Per

egh01; sa:
Tack för de trevliga förslagen.

Jag är lite intresserad av att veta hur långt det skulle bli att vandra de olika sträckorna. Avstånd/Tid?

Katterat - Kebnekaise
Abisko - Kebnekaise
Kebnekaise - Saltoluokta

Har inte gått Keb-Salto.

Abisko-Ales.

2 dagar, motorväg som sagt.

Katterat-Ales:

ca 2,5 dag till Unna Allakas. Kan vara lite svårorienterat första dagen. Du har ett vad som skall passeras. Om det finns vadmarkering precis öster om en liten pöl (vid sjön 946's, västra ände) struntar du i den. Det finns andra alternativ. Kanske har de tagit bort den på nyare kartor än min. Inte alls lämpligt att vada där. Lite höjd att ta uppför Sjangeli men inte så farligt. Från Unna Allakas till Alesjaure=1 dag.

Alesjaure-Keb:

Från Ales längs Kungsleden (Tjäktja-Sälka-Singi-Keb) 4 dagar.

Alternativt till Vistas=1 dag. Det är himla vackert att gå upp till Unna Räitavagge, helst via Nallo. Att gå därifrån raka vägen till Tarfala har jag inte provat, mest för att jag alltid går ensam och för att det verkar lite väl jobbigt för min del. Mycket höjdmetrar att ta upp och ner. Ett alternativ är att gå vis Kaskasvagge och över höjdplatån Tjeuralako till Tarfala. Ca 2 dar den vägen Vistas-Keb.

Ett alternativ skulle kunna vara att gå från Abisko, via någon av dalarna Cuonavagge (Lapporten), Nissunvagge eller Pallinvagge/Siellavagge till Bessisvagge och sedan via Mårma till Vistas. Man kan också börja i Kaisepakte i stället för Abisko och gå hela Bessisvagge. Via Mårma har jag aldrig gått men det skall vara stenigt och flåsigt. Man kan ju gå ut till Kungsleden också, till Abiskojaure t.ex.

Från Nallo går det ju fint att ta sig till Kungsleden vid Tjäktja eller Sälka också.

Ha en trevlig tur!
Peter Palágyi

Pyramidenpasset

När jag i somras "vandrade" över passet mellan Unna Räitavagge och Kaskasavagge var glaciären barsmält de sista (branta) 50 höjdmetrarna. Omöjligt att få fäste utan stegjärn och alternativet blev osäker klippklättring. Glaciärens utsträckning verkar variera kraftigt och man bör räkna med att passagen kan var mycket svår.

Re: Pyramidenpasset

Hedman; sa:
Omöjligt att få fäste utan stegjärn och alternativet blev osäker klippklättring.

Lustigt att vi uppfattade det så olika. Visst är det stenigt, blockterräng, men som jag minns det fanns det inget att klättra på även om man ville. Även det kanske finns förutsättningar för "bouldering" på ett o annat ställe.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
snuffle Prognos för abisko-kebnekaise Fjällvandring 7
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko och kebnekaise Fjällvandring 0
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko o Kebnekaise Fjällvandring 0
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
joan019 Abisko - Kebnekaise! Fjällvandring 9
Fredrik2 Abisko-Kebnekaise, fiske? Fjällvandring 0
ekonom Förhållanden Kebnekaise-Abisko Fjällvandring 3
Swedish Berman Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 4
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg