Vistas dalen t.ex
Hejsan,
Här varit uppe i Kebnekaise fjällen i Januari vid ett par tillfällen och det är onekligen en spännande tid på året på många sätt. Jag har varit med om att skida i ösregn (dag 2 på turen...) för att en vecka senare passera samma plats i -35. Så man bör i princip vara beredd på lite vad som helst den tiden på året!
Förutom det notoriskt opålitliga vädret under midvintern så är en extra svårighet att det kan vara helt renblåst uppe på kalfjället. Det har faktiskt hänt att jag blivit tvungen att ta av mig skidorna och gå...ibland ett flertal km....och vid ett tillfälle blev vi tvugna att vända på väg upp mot Nissonvaggi pga att det snön helt enkelt tog slut.
Om man därtill lägger att "dagarna" = 4-5 timmars skidåkning i skymningsljus så är bilden komplett ..... man är väl lite knäpp, men det är inte utan att man längtar efter en midvintertur igen
Men för att svara på din fråga. Det säkraste kortet under midvintern är att till största delen hålla sig nere i fjällbjörkskogen. Beroende på hur lång tid man har på sig kan exempelvis en tur genom Visttasvaggi eller att skida upp genom "Abiskodalen" (hittar inget namn på den) till Unna Allakasstugan tur och retur vara trevliga alternativ.
Men vill man gå en längre tur så kan man t.ex gå följande sträckning, som jag och en kompis gjorde nyårsveckan 1992:
Abisko - Genom Lapporten - Ner till Rautasjaurekåtan (oerhört vacker plats) - Över Rautasjaure och upp i dalgången mellan Alip och Lulip Vealevarri - Följ vinterleden fram till Leavasjohka - Skida upp i passet mellan Vallascorru och Beahccarcohkka och sen glida ner i Visttasvaggi - Ner till Nikkaloukta.
/ Stefan