Abisko - Kebnekaise på skidor

Från Nallo är en fin väg via Unna Reiddavagge upp över Reiddaglaciären ner till Sälka vid gott väder. Vid normal snö inga problem på glaciären, jag har gått där flera gånger. Man håller ganska nära mitten, i slutet får man krångla sig igenom moränerna, och har man tur kan man glida nästan hela vägen till Sälka därifrån.

Vägen över Mårma är inte så dum, men håll höjden förbi Vistassugan så långt ni kan, snön ovanför stugan är känd för att vara lös...

Vistas till Tarfala via Kaskasavagges vindskydd är en väg man knappast behöver trängas på, när vi gick där var snön tämligen lös upp i backen från Vistasvagge (vi gick ungefär som sommarleden) men annars bra. Lappkast nyttjades ner mot Tarfala. En lång dag, men med tält kan man ju stanna vid vindskyddet.

Massor med fina vackertvädersturer finns det, men blir det blåst kan Stour Reiddavagge vara ett äventyr när gps:n strejkar :).
Tack för många goa tips! Nu pirrar det i äventyrsnerven!

HåkanF

Vad är det vi ser? De övre delarna av Vistasvaggi?

Håkan

Absolut, övre delarna av Vistasvagge. En av de vackraste utsikterna i den delen av fjällen:)
Av vinkeln att dömma kan bilden vara tagen från Unna Vistasvagge. Min bild nedan (sommartid) är tagen från "tröskeln" innan man börjar nedstigningen i Vistasvagge.

Bilagor

• 126.jpg
    126.jpg
    47.5 KB · Visningar: 725

avslutad210712

Gäst
Allesjaure till Vistas, nja inte så skoj. Hellre Tjäktjastugan till Nallo om det är vackert väder. Rabots glaciär till Tarfala om det inte är lavinfara. Har gjort de här turerna. God tur!

Har absolut inget emot att gå Allesjaure till Vistas. Härliga bergssidor på båda sidorna av dalen.

Unna vistas lavinfarlig

Men om det inte är någon större risk är den fin, dock ganska brant nedfart till Vistasvagge.

Vistasvagge är ofta bra glid, man kan gå Alesjaure-Vistas-Nallo på samma dag. Om det blåser i Alisvagge kan det vara lugnt i Vistasvagge. Men å andra sidan kan det vara dåligt med snö där.

Alla dessa val - vi brukar ofta bestämma oss för vart vi ska först på morgonen.

Vi gjorde för ett antal år sedan följande tur: Från Riksgränsen ner till Unna Allakas. Därifrån över till Alesjaure och sedan via V. Bossusglaciären över till Nallo (kan nog betecknas som lavinfarligt). Sedan Jojo-leden, Tarfala och ner till Ladjovagge. Det speciella med denna tur var att vi gjorde den i senare delen av maj, och i början var ledkryssen forfarande översnöade på sina håll! Först i Ladjovagge fick vi ta av oss skidorna. Det kanske var ovanligt mycket snö det året, men det är hur som helst en "hög" väg från Riksgränsen till Kebnekaise, och det kan ha sina poänger. Väldigt lite Kungsled också.

Lycka till med planeringen!

Men om det inte är någon större risk är den fin, dock ganska brant nedfart till Vistasvagge.

Vistasvagge är ofta bra glid, man kan gå Alesjaure-Vistas-Nallo på samma dag. Om det blåser i Alisvagge kan det vara lugnt i Vistasvagge. Men å andra sidan kan det vara dåligt med snö där.

Alla dessa val - vi brukar ofta bestämma oss för vart vi ska först på morgonen.
Tack för klok respons. Vi brukar också bestämma oss först när vi ser hur morgonen ser ut, men det kan vara bra att ha klart för sig hur de olika alternativen ser ut.

HåkanF

Vi gjorde för ett antal år sedan följande tur: Från Riksgränsen ner till Unna Allakas. Därifrån över till Alesjaure och sedan via V. Bossusglaciären över till Nallo (kan nog betecknas som lavinfarligt). Sedan Jojo-leden, Tarfala och ner till Ladjovagge. Det speciella med denna tur var att vi gjorde den i senare delen av maj, och i början var ledkryssen forfarande översnöade på sina håll! Först i Ladjovagge fick vi ta av oss skidorna. Det kanske var ovanligt mycket snö det året, men det är hur som helst en "hög" väg från Riksgränsen till Kebnekaise, och det kan ha sina poänger. Väldigt lite Kungsled också.

Lycka till med planeringen!
Den turen låter magisk, men känns aningen för kuperad för oss. Såväl jojoleden som Västra Bossus har jag passerat sommartid, dock. Har du bilder?

HåkanF

Den turen låter magisk, men känns aningen för kuperad för oss. Såväl jojoleden som Västra Bossus har jag passerat sommartid, dock. Har du bilder?

HåkanF

Dessvärre. Detta hände sig på den analoga tiden, och om det ligger bilder någonstans så har jag inte koll på det.

Om jag ska pusha för något så är det kanske Unna Allakasstugan, den tycker jag är riktigt mysig.

Ska själv göra en tur i området runt påsk Nikkaluokta-Katterjåkk. Finns en del diskutioner på reskompis,"skidtur svenska fjällen" i planeringen blev vi några stycken men av olika anledningar så blir det ingen tur tillsammans. Nu planerar jag att gå själv den sträckan med tält via Sälka, Nallo, Vistas och Unna Allakas. Om någon är sugen på att hänga med så bara skicka ett mail.

(Mitt ursprungliga turförslag var start i Saltoluokta söderut sedan över Pietsaure runda Slugga passera mellan Äphar och Sarek, Rapadalen till Aktse och leden tillbaka till Saltoluokta. Ingen solotur anser jag så den får vänta på färdkamrater då större delen är utanför leder. Om någon vill med på denna så kan jag ändra min tur till Sarek runt påsk.)

På somliga ställen bör man medtaga egen snö

Jag har slängt ett och annat öga åt Lapportshållet. Om man tar vägen som du beskriver blir det ca 10 km i björkskogen, före och efter kåtan, innan man kommer upp på kalfjället igen. Vi kommer ju att att färdas här ganska sent på året - 12-21 april - och jag oroar mig en aning för murken snö. Jag har vid ett tillfälle hamnat i sådan då varken stavar eller skidor bar, och det var sannerligen ingen behaglig upplevelse.

Har du (eller någon annan) en uppfattning om oddsen för detta? Turen lockar verkligen.

Håkan

Hej Håkan! Nu ser jag att du valt bort Lapporten, och med tanke på hur det såg ut för 2 dagar sedan i Abiskofjällen tror jag att det är ett klokt val. På kalfjället var det väldigt renblåst på många områden och man fick leta efter snö att ha under skidorna. Min kompis Anders rekommenderar att man vid färd från och till Lapporten tar med egen snö! Skämt åsido, orsaken tycks vara (enligt en anställd på Abisko fjällstation) att det varit rejäl tö vissa dagar i mars. På de ställen där det finns snö är den antingen hårdblåst och valkig eller består av decimetertjock skare. Även i björkskogen var snön ofta hård och svåråkt.

Det där med den där kåtan kan nog vara trevligt, men innebär att man måste åka ända ner till sjön och sedan upp genom björkskogen när man fortsätter västerut. Vi tog den vägen (åt motsatt håll) utan att besöka kåtan och höll oss betydligt högre upp på sluttningen. Färden genom skogen var bitvis ganska jobbig precis som du förutsett.

Hur snöläget kommer att vara om två veckor är förstås inte lätt att säga. Enligt min mening är det värsta som kan hända för lite snöfall samt dagar av tö. Då kommer stora områden i Abiskofjällen utanför lederna att bli barmark. Kungsleden och Vistasdalen var dock snörika och bör ha gott om snö en tid framåt.

Hälsningar Hans

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ollebolle Abisko-Kebnekaise på skidor? Turskidåkning 5
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7
bjarv Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko Turskidåkning 1
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1
liquidmonkey snö upp i abisko Turskidåkning 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg