Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic

Jag hade inte riktigt koll på datumen varken för din tur eller för när Fjällräven Classic startar.
Jag hade fattat från början som att du tänkte vika av från Tjäkta till Nallo och vidare till Vistasmen det var kanske fel.

Från Vistas till Tarfala är det stig/led till Kasskasavagge. Därifrån finns det på min karta en linje som markerar "lämplig färdväg". Det innebär i praktiken att man själv måste hålla koll på vart man går och hur man går. Det är bara stenar överallt så någon stig finns inte att följa. Det är många höjmeter att avverka och det är då det krävs både sega muskler och pannben för att ta sig fram. Det går att tälta i Kasskasavagge (det finns ett litet rastskydd där också) och det går nog att tälta vid sjöarna som ligger en bit upp mot Tarfala. Det är brant när man ska ner från sista passet och mot Tarfala. Jag siktade nog lite för mycket mot Tarafala stugan, om man siktar mot forskningsstationen så är det nog inte riktigt lika brant.

Vill du till Keb är det inte så långt från Tarfala. Jag gick hela sträckan Tarfala-Nikka när jag var uppe senast, den mätte in på 23,5 km.

Det låter förvisso som ett bra alternativ. Nu har jag dock slutligen nästan bestämt mig för att gå rakt söder ut från Abisko och avsluta i Vakkotavare, fast med en avstickare till Nallo eftersom det sägs vara så vackert där. Om jag gör på detta sätt möter jag endast FC som går de 3 första milen på en dag mellan Sälka och Singi.

Det låter dock lite som om det är illa att gå Kungsleden överhuvudtaget under FC, men ska det verkligen behöva vara så illa? De går väl en bestämd sträcka på under en bestämd period. Bara man kan anpassa sig så blir det väl bra? Resan hem kanske blir värre, eftersom jag inte planerar att boka en biljett hem förrän jag är färdig.
 
FC, augusti

Vår första fjällvandring var just Abisko-Nikkaluokta under 2011. Att det var fjällräven classic hade vi hört talas om, men hur mycket folk det skulle innebära det hade vi ingen aning om. Tävlingen/arrangemanget var helt okänt för oss. Vi hade dock 4 dagars försprång om jag inte missminner mig, så där jättefarligt med folk var det inte då, men visst, känslan av att vara ensam på fjället fanns där inte de sista dagarna när vi mötte deltagarna i höjd med Sälka/Singi (vilket jag gissar ändå inte finns runt Kebnekaise-stationen). Mitt förslag hade nog varit att börja 4 dagar tidigare och gå åt "samma håll", alltså Nikkaluokta-Abisko, så slipper ni helt plötsligt att möta hela skaran. Räkna dock med att bli omsprungna av den delen av deltagarna som springer sträckan!

Jag passar på att länka till vår dokumentation ifrån det årets vandring!
http://vandringstur.se/reseskildringar/2011-kungsleden/
 
Känns alltid bra att återkoppla till en tråd så att folk från framtiden kan ta lärdom av det här.

Jag startade som planerat 4 dagar innan fjällräven classic och utgick från Abisko. Jag gick ungefär mellan två stugor varje dag (http://www.svenskaturistforeningen.se/PageFiles/800/Kungsleden_Stor.jpg), men på morgonen dag 5 så var jag nästan vid Singi. Här hade jag sedan tidigare bestämt mig för att skippa Nikkaluokta och i stället gå söderut mot Vakkotavare.

Hursomhelst så finns det mycket riktigt folk som löper genom hela Fjällräven Classic, så jag fick syn på kanske de 20-30 första innan jag gick förbi Singi söderut.

Mycket nöjd med sträckan i alla fall! Men glöm för allt i världen inte mygghatt och tunna handskar om ni utgår från Abisko under myggsäsong. Jag käkade kanske 1000 kcal de första två milen/första dagen eftersom jag inte pallade ta fighten med myggen varje rast.
 

Liknande trådar