Grytmysare från Trangia

Är det någon som testat Grytmysare från Trangia, är det något att köpa, eller kan man vara utan det.
Den kan tydligen sitta kvar på grytan, när man packar ihopa köket.

Har kollat på den pga att jag är en sådan inbiten grytmysar-användare och den skulle passa på min enlitersgryta. Men den isolerar ju sämre än min ungefär lika tjocka hemmagjorda mysare av uttjänta skumplast-sittdynor, och har inget lock. Så inte särskilt ändamålsenlig om man verkligen, som jag, låter all min mat bli färdig genom eftersvällning i grytmysaren.

Ska man bara ha den till att hålla maten varmare lite längre medan man äter och/eller värma händerna på, är det ju sympatiskt med den återvunna ullfilten, men även detta klarar min lättare gratisversion bättre. Så Trangiamysaren kändes som ytterligare en trevlig och snygg, men föga meningsfull pryl att slänga pengar på.

Jag såg den först efter det att jag lagt en beställning hos Trangia. @joanna har säkert rätt, men jag hade gärna provat deras grytmysare.
Tänker att den ändå hjälper till att hålla maten varm lite längre.

"Perfekt vid kyligare väder för att värma gasen." Hur tänker de där? Gasen blir väl kall av fasövergången från flytande till gasform. Alltså "kylan alstras" i tuben.

Med reservation för att det var 45 år sen jag läste gymnasiefysiken och -kemin :)

"Perfekt vid kyligare väder för att värma gasen." Hur tänker de där? Gasen blir väl kall av fasövergången från flytande till gasform. Alltså "kylan alstras" i tuben.

Med reservation för att det var 45 år sen jag läste gymnasiefysiken och -kemin :)
Exakt! Gasen ska kanske värmas innanför kläderna innan man fjuttar på.

Att isolera gastuben är alltså kontraproduktivt.
Är det inte så att om det är kallt i luften så kan man t ex ha gasolflaskan i sovsäcken under natten. När man på morgonen tar fram behållaren och lagar mat så kyls den ned av den kalla luften. Om gasolflaskan är isolerad så går värmefölusten långsammare. Likaså om man under dagens vandring stannar för att tillreda lunch. Man värmer tuben innanför kläderna och med isolering runt tuben håller gasen sig varm längre.

Frågan är om "grytmysaren"/ullfodralet till T27 passar till 1,5 liters grytan?

Nästa fråga är ju om EVA-fodralet till T27 skulle kunna klara värmen från en varm gryta, eller om EVA-materialet riskerat att smälta? EVA-versionen kostar ju bara hälften av filtvarianten.
/Niklas

Beskrivning från Copilot. Detta blev väl sen grytmysare !

The history of the pot cozy, also known as a tea cozy, dates back to the 19th century. The first documented use of a tea cozy in Britain was in 1867. However, it is believed that tea cozies may have been around since the introduction of tea to England in the late 1600s2.

Tea cozies were designed to keep teapots warm, especially during social gatherings like afternoon tea, which became popular in the Victorian era. The Duchess of Bedford is often credited with popularizing afternoon tea in 1840, which likely contributed to the rise in the use of tea cozies1.

Tea cozies were made from various materials, including quilted fabric, wool, and heavy brocade. They often featured decorative elements such as embroidery or folk art patterns. The cozy's insulating properties helped keep the tea warm by trapping air inside, similar to a thermos flask1.

Tea cozies became popular in North America around the same time, with newspapers of the era providing advice on how to make them. They were often part of matching sets with other household items like tablecloths and oven gloves1.

Frågan är om "grytmysaren"/ullfodralet till T27 passar till 1,5 liters grytan?
EDIT: finns en till 1.75 l-grytan, dvs den större i T25-köket, men inte 1,5.
Nästa fråga är ju om EVA-fodralet till T27 skulle kunna klara värmen från en varm gryta, eller om EVA-materialet riskerat att smälta? EVA-versionen kostar ju bara hälften av filtvarianten.
/Niklas
Mina grytmysare är gjorda av gamla EVA-bitar. Jag tar grytan från elden och stoppar in i en sådan grytmysare medan den ännu bubblar. Har aldrig märkt minsta påverkan.
Nu finns ju EVA-skumplast med några olika densiteter, men jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg