Skillnaden mellan NNN och NNN BC

I dagsläget så åker jag med NNN pjäxor och jag tycker att det funkar bra. Men min fundering är om jag skulle vinna något på att byta till NNN BC. Jag har inga ambitioner att köra fort utan att njuta av att åka.

Det är ju olika bindningar, och man måste byta både bindning och pjäxa. Men det vet du nog.

NNN pjäxor är ju lättare (oftast mindre skrymmande) samt om man köper "skatepjäxor" också bra stabilitet för fotleden.

NNN BC är aningen bredare och grövre i bindningen, det kan ge lite extra stabilitet i bindningen, men den blir lite tyngre och pjäxornas stabilitet beror mer på att de är "höga". Men fungerar utmärkt att åka långfärdsskridskor med. Jag har numera NNN BC på turskidor och långfärdsskridskor, Nordic norm 75 mm på gamla skridskor och telemark/turskidor samt NNN på längd och skateskidor (några gamla SNS-Salomon längd/skate finns avlagda bland diverse äldre varianter och kabelbindningar).
Ingen större skillnad i åk-upplevelse för min del.

Det är mer skillnad i komfort avseende att klara kylan (grövre NNN BC och motsvarande turpjäxor finns med tjockare isolering) samt om man ska promenera i dem (NNN BC har bättre sulor för det). NNN har fördelen/nackdelen när det är blankis man ska promenera på det är lättare att hitta "broddar" (använder jag ofta för det skyddar mig och "pinnen" i sulan) till att sätta i NNN bindningen/men sulorna på NNN är oftare halare och smalare i hårdare plast.

Så bättre komfort med NNN BC generellt, men oavsett bindning kan "broddar"/sula för promenad till och från åkningen också vara en faktor (men man kan ha metall-dobbade skor att byta till som alternativ).

Det är ju olika bindningar, och man måste byta både bindning och pjäxa. Men det vet du nog.

NNN pjäxor är ju lättare (oftast mindre skrymmande) samt om man köper "skatepjäxor" också bra stabilitet för fotleden.

NNN BC är aningen bredare och grövre i bindningen, det kan ge lite extra stabilitet i bindningen, men den blir lite tyngre och pjäxornas stabilitet beror mer på att de är "höga". Men fungerar utmärkt att åka långfärdsskridskor med. Jag har numera NNN BC på turskidor och långfärdsskridskor, Nordic norm 75 mm på gamla skridskor och telemark/turskidor samt NNN på längd och skateskidor (några gamla SNS-Salomon längd/skate finns avlagda bland diverse äldre varianter och kabelbindningar).
Ingen större skillnad i åk-upplevelse för min del.

Det är mer skillnad i komfort avseende att klara kylan (grövre NNN BC och motsvarande turpjäxor finns med tjockare isolering) samt om man ska promenera i dem (NNN BC har bättre sulor för det). NNN har fördelen/nackdelen när det är blankis man ska promenera på det är lättare att hitta "broddar" (använder jag ofta för det skyddar mig och "pinnen" i sulan) till att sätta i NNN bindningen/men sulorna på NNN är oftare halare och smalare i hårdare plast.

Så bättre komfort med NNN BC generellt, men oavsett bindning kan "broddar"/sula för promenad till och från åkningen också vara en faktor (men man kan ha metall-dobbade skor att byta till som alternativ).
Tack. Ja, detta tåls att tänka på. Men jag ska kolla efter ett par skatepjäxor, och se om det gör någon skillnad.

Innan löshäl slog igenom kunde man använda vandringskängor vilket ju innebär ett stort utbud av kängor och dessa är betydligt bättre att gå med än skidpjäxor.

Fördelen med lös häl är att det är lite lättare med skridskotekniken och att belastningen på skons klack om man kör fast med skridskon inte innebär något problem längre.

Någon perfekt långfärdsskridskopjäxa och bindning för löshäl finns inte idag. Spikbjörns redogörelse är bra. Prolink är en vettig bindning att fundera på.

Thure

Innan löshäl slog igenom kunde man använda vandringskängor vilket ju innebär ett stort utbud av kängor och dessa är betydligt bättre att gå med än skidpjäxor.

Fördelen med lös häl är att det är lite lättare med skridskotekniken och att belastningen på skons klack om man kör fast med skridskon inte innebär något problem längre.

Någon perfekt långfärdsskridskopjäxa och bindning för löshäl finns inte idag. Spikbjörns redogörelse är bra. Prolink är en vettig bindning att fundera på.

Thure
Jag började att åka med fast häl och Lundhags telemarkspjäxor. Pjäxorna är sålda med skridskorna är kvar. Skriskorna behåller jag av nostalgiska skäl för de är tillverkade i en verkstad i närheten. Och troligvis prototypen för Isviddas skridskor.

Skatepjäxor är inte vattentäta och "andas" inte Turpjäxor är vattentäta och "andas"
"pinnen" är klenare på NNN så den slits mer än den på NNN-BC om man inte har skydd med sig att använda vid promenader Jag föredrar helt klart turpjäxor

Salomons sulor har alltid varit hala. Den första serien Nordic hade lika bra glid på snön som längdskidor. SNS var inte mycket bättre och dagens kan utrustas med extra gångsula vid gång alternativt kan åkaren ta med ett par lätta Icebug skor.

Jag tycker att Madshus sulor är klart greppigare och pjäxorna håller bättre. Skate och BC har lika konstruktion, men har anpassningar.
Även bland skate finns olika inriktning. Endurance har mer isolering och är lite tyngre än race. Nedan dragkedjan är de vattentäta och inget problem med kondens.

För mig är stabiliteten i skatepjäxor avgörande och har inget behov av mer isolering. Har åkt i -20 grader utan att frysa om fötterna, men det var värre för ansiktet.

På YT finns en hel del skridskofilmer och många av de åksäkra använder skatepjäxor. Om BC vore överlägsna borde väl färre använda skatepjäxor?

Är rätt säker på att skatepjäxor är det bästa för själva åkningen men om man går mycket så är nog BC bättre.

Jag upplever att min stabilitet och balans på skridskor sitter i fotsulan, mycket mer än i vristen. Är fotbladet fast (dvs utan att rotera i sidled inne i skor), med god kontakt med hela skosulan, och foten står balanserat på skridskon, så behöver jag inte något nämnvärt mer sidostöd. Jag snör faktiskt av kängorna nedanför vristen och snör dem sen helt löst uppe i skaften. Men jag har nog rätt starka vrister och det är säkert olika för andra.

Därför har jag nöjt mig med BC-kängor- tillräckligt sidostabila för just mig, men samtidigt varmare och skönare att gå i.

Fast det vore ändå kul att testa om det trots allt vore någon skillnad med skatepjäxor... och här kommer mitt vanliga problem: platta breda ankfötter med extremt smala hälar och vrister. Alla mina försök att hitta någon passande skate-modell stöp på just detta. Ingen tillräckligt bred pjäxa kunde hålla mina hälar/vrister/mellanfötter nere på skosulan. Fötterna simmade runt i skorna, både i sid- och i höjdled, med obefintlig skridsko-kontakt, och då hjälper det inte med diverse förstyvande utvändiga bygelkonstruktioner - de bara hamnade på fel ställe, skavde och/eller gav mig en föraning om benhinneinflammation.

Så tipsa gärna, om ni sett skatepjäxor med smal häl, låg volym kring insteget/mellanfoten, men ändå bred framfot...

OT
Jag reagerade på hur de duktiga åkarna i Arneris film håller sina pikar? Alla gör det med spetsarna bakåt, tvärtemot vad jag fått lära mig. Har ni kommit fram till att det ändå är ett säkrare sätt?

Fast det vore ändå kul att testa om det trots allt vore någon skillnad med skatepjäxor... och här kommer mitt vanliga problem: platta breda ankfötter med extremt smala hälar och vrister. Alla mina försök att hitta någon passande skate-modell stöp på just detta.
Vilka modeller har du provat?

De flesta moderna skatepjäxor för race har stöd och hälkappa av kolfiber som kan formas med värme vid behov precis som vissa cykelskor.

Vilka modeller har du provat?

De flesta moderna skatepjäxor för race har stöd och hälkappa av kolfiber som kan formas med värme vid behov precis som vissa cykelskor.
Fisher, Alpina, Salomon; har inte resp. exakt modell i huvudet, men alla var för smala om tårna, för breda om hälen och både för breda och för höga kring insteget, trots maximal snörning/knäppning.
Jag behöver skor med en tydlig "midja".
Låter ju bra med möjligheten till "bootfitting" (det får jag alltid göra med mina utförspjäxor), men går de att göra bredare om tårna?

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg