Jag upplever att min stabilitet och balans på skridskor sitter i fotsulan, mycket mer än i vristen. Är fotbladet fast (dvs utan att rotera i sidled
inne i skor), med god kontakt med hela skosulan, och foten står balanserat på skridskon, så behöver jag inte något nämnvärt mer sidostöd. Jag snör faktiskt av kängorna nedanför vristen och snör dem sen helt löst uppe i skaften. Men jag har nog rätt starka vrister och det är säkert olika för andra.
Därför har jag nöjt mig med BC-kängor- tillräckligt sidostabila för just mig, men samtidigt varmare och skönare att gå i.
Fast det vore ändå kul att testa om det trots allt vore någon skillnad med skatepjäxor... och här kommer mitt vanliga problem: platta breda ankfötter med extremt smala hälar och vrister. Alla mina försök att hitta någon passande skate-modell stöp på just detta. Ingen
tillräckligt bred pjäxa kunde hålla mina hälar/vrister/mellanfötter nere på skosulan. Fötterna simmade runt i skorna, både i sid- och i höjdled, med obefintlig skridsko-kontakt, och då hjälper det inte med diverse förstyvande utvändiga bygelkonstruktioner - de bara hamnade på fel ställe, skavde och/eller gav mig en föraning om benhinneinflammation.
Så tipsa gärna, om ni sett skatepjäxor med smal häl,
låg volym kring insteget/mellanfoten, men ändå
bred framfot...
OT
Jag reagerade på hur de duktiga åkarna i
Arneris film håller sina pikar? Alla gör det med spetsarna
bakåt, tvärtemot vad jag fått lära mig. Har ni kommit fram till att det ändå är ett säkrare sätt?