Hur hantera bestående träningsvärk?

Jag har en träningsvärk i triceps jag inte tidigare upplevt och den har varat längre än någon träningsvärk jag tidigare upplevt: 3 dagar utan tecken på att mildras. Kanske har jag tränat försiktigt (för försiktigt?) tidigare men följande har hänt:
Söndag kväll går jag på ett ledarlett pass och där kör vi 10 armhävningar och 10 dips (tror det heter så i all fall- magen uppåt, fötterna lägre ner i en trappa och armböj - - tuff träning för triceps) omväxlande i 5 minuter. Armhävningar brukar jag göra 3*20 men dips är i princip nytt för mej. Mängden armhävningar är också ovan för mej.
Nu har jag 3 dagar senare fortfarande rejäl träningsvärk och en svag smärta när jag lyfter armarna, även utan vikt i händerna. Skulle inte kännas skönt att träna nu och det har jag undvikt men jag tycker också det tar emot (svag smärta) att göra vardagssaker som hälla upp mjölk och lyfta datorväskan.
Har provat några smörjningar diklofenak samt tigerbalsam men ingen skillnad (kanske för kort kur).

Är det bara att härda ut tills det går över av sej själv eller finns något jag kan göra?
Är det bra, dåligt eller neutralt att träna tricps igen med denna rejäla träningsvärk?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Låter som en överansträngning/inflammation av aktuell muskel. Inte alls ovanligt vid ovan träning av muskler som kanske inte är i sitt livs form. Undvik ansträngning av den muskeln tills smärtan släpper. Om det bara handlar om träningsvärk (vilken borde släppa efter 3-4 dagar) så kan du väl träna lite försiktigt.
 
Låter som helt vanlig träningsvärk..
Nya övningar kan ge lite mer träningsvärk och dröja sig kvar lite längre så inte heller något konstigt..

Ett tips är att köra lite lättare triceps övningar fast du har träningsvärk för att få lite blod genom muskeln/rensa bort metaboliskt slagg/aktiv recovery etc..

Skulle nog undvika att gå till en vårdcentral om du inte verkligen känner att du måste ha en ordination på två receptfria värktabletter och vila..
 
Tre dagar är väl inte riktigt "bestående", va ? ;)
Är du under 40 år gammal? Isåfall vänta bara till några år efter 50, då är tre dagars träningsvärk ett minimum nästan oavsett vad man gör...
 
Tre dagar är väl inte riktigt "bestående", va ? ;)
Är du under 40 år gammal? Isåfall vänta bara till några år efter 50, då är tre dagars träningsvärk ett minimum nästan oavsett vad man gör...
Äsch, Jagär 55 och tränar Budo flera dagar i veckan, vandrar, åker långfärdsskridskor. Och har träningsvärk max en dag.
 
Äsch, Jagär 55 och tränar Budo flera dagar i veckan, vandrar, åker långfärdsskridskor. Och har träningsvärk max en dag.
Jag är 54 år, tränar något nästan varje dag i veckan, minst cykelpendling 20km i snittfart 20-25km/h på pendlarcykel med väskor 4-5 dagar per vecka, 2 löppass i terräng/stig a 7 km och 2 gym-pass a cirka 45 minuter en vanlig vecka. Säsongvis ersätts delar med paddling och långfärdsskridsko men jag har aldrig tidigare någonsin haft träningsvärk mer än någon enstaka dag, även om jag kör extra hårt/långt/tufft pass.
Jag gissar att dipsen hittade någon väldigt otränad del av mina triceps som inte jag tränat med armhävningar, bänkpress och tricpespress i maskin eller så var det för mycket träning på kort tid.

Hoppas det går över för än känns det i överarmarna och ingen direkt mildring.

/Patrik
 
Jag har en träningsvärk i triceps jag inte tidigare upplevt och den har varat längre än någon träningsvärk jag tidigare upplevt: 3 dagar utan tecken på att mildras. Kanske har jag tränat försiktigt (för försiktigt?) tidigare men följande har hänt:
Söndag kväll går jag på ett ledarlett pass och där kör vi 10 armhävningar och 10 dips (tror det heter så i all fall- magen uppåt, fötterna lägre ner i en trappa och armböj - - tuff träning för triceps) omväxlande i 5 minuter. Armhävningar brukar jag göra 3*20 men dips är i princip nytt för mej. Mängden armhävningar är också ovan för mej.
Nu har jag 3 dagar senare fortfarande rejäl träningsvärk och en svag smärta när jag lyfter armarna, även utan vikt i händerna. Skulle inte kännas skönt att träna nu och det har jag undvikt men jag tycker också det tar emot (svag smärta) att göra vardagssaker som hälla upp mjölk och lyfta datorväskan.
Har provat några smörjningar diklofenak samt tigerbalsam men ingen skillnad (kanske för kort kur).

Är det bara att härda ut tills det går över av sej själv eller finns något jag kan göra?
Är det bra, dåligt eller neutralt att träna tricps igen med denna rejäla träningsvärk?

/Patrik
Ingen fara...när man gör någonting utöver det vanliga så kan man få grym träningsvärk.
Träningsvärken kan lätt hänga i en vecka, som det gjorde för mig efter att jag sprungit ett marathonlopp "något otränad".
Ta det lugnt och rör på musklerna lite försiktigt...dvs träna inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mararv träningsvärk och sportdryck? Träning och hälsa 10
liedberg träningsvärk i hjärtat Träning och hälsa 2
Robin86 Träningsvärk Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg