Har nån annan den här känslan?

Jag sitter i tåget från skolan till min by. Efter att ha softball 2 timmar långt.
Tåget är helt fullt med tiktok-användare och fatbikes. Alla sitter på sina telefoner och stirrar. En unge äter en macka när hennes mamma håller hennes (mackätarens !) telefon före henne.

Bilerna rasar över vägarna.

Jag vill bort!
Bort till bergen. Bort till Sverige.

Iväg från människorna. Bort från telefonzombies. Bort från onödiga sportlektioner.
Bort från civilisationen.
 
Jag sitter i tåget från skolan till min by. Efter att ha softball 2 timmar långt.
Tåget är helt fullt med tiktok-användare och fatbikes. Alla sitter på sina telefoner och stirrar. En unge äter en macka när hennes mamma håller hennes (mackätarens !) telefon före henne.

Bilerna rasar över vägarna.

Jag vill bort!
Bort till bergen. Bort till Sverige.

Iväg från människorna. Bort från telefonzombies. Bort från onödiga sportlektioner.
Bort från civilisationen.
Jag kan känna den känslan du beskriver, jag vill bara bort från dessa idioter som är som mobilzombies, jag tar min kajak och sticker iväg själv ett par dagar, helt själv, det är så skönt och avkopplande, det går inte att beskriva med ord, när man sätter i kajaken i vattnet, och bara glider iväg, känslan är så skön, att bara veta, att det är tyst och lugnt, och framför allt, mobilen stänger jag alltid av, vill inte bli nådd, SÅ SKÖNT
 
Det gäller nog att balansera lite. Det moderna samhället och teknikutvecklingen är fantastiskt. Mobile phones tex, all info och kommunikation man kan önska i 200 gram, Suveränt helt enkelt, en enorm förbättring mot tidigare ! :)

Sen gäller det att använda det på rätt sätt, det är upp till var och en. Och varför gnälla på dom som gör annorlunda än dig ? Sköt dig själv istället, och hitta din egen väg. :cool::)
 
Jag kan känna den känslan du beskriver, jag vill bara bort från dessa idioter som är som mobilzombies, jag tar min kajak och sticker iväg själv ett par dagar, helt själv, det är så skönt och avkopplande, det går inte att beskriva med ord, när man sätter i kajaken i vattnet, och bara glider iväg, känslan är så skön, att bara veta, att det är tyst och lugnt, och framför allt, mobilen stänger jag alltid av, vill inte bli nådd, SÅ SKÖNT
Åh vad det här skulle vara skönt om jag kunde göra det här..
 
Det gäller nog att balansera lite. Det moderna samhället och teknikutvecklingen är fantastiskt. Mobile phones tex, all info och kommunikation man kan önska i 200 gram, Suveränt helt enkelt, en enorm förbättring mot tidigare ! :)

Sen gäller det att använda det på rätt sätt, det är upp till var och en. Och varför gnälla på dom som gör annorlunda än dig ? Sköt dig själv istället, och hitta din egen väg. :cool::)
Det är bara lite sorgligt och oroväckande. Kommer en telefonzombie bli premiärminister om 20 år? Möjligheten är stor.

Men på andra sidan har du rätt.
 
... Oh, ja!

Med mobiler tänker jag att det handlar både om vad man gör med dem (i en majoritet av fallen; nöje och förströelse och i förlängningen filterbubblor och navelskåderi), som vad man inte gör när man fastnar framför skärmen. Det är uppenbart att mobilanvändning går ut över folks träning, hälsa, kreativitet, mentala välmående, umgänge/isolering, med mera. Dessutom verkar de driva fram ett tillsynes självupptaget beteende. Ett av många exempel: Folk som går (!), cyklar (!!) och kör bil (!!!) med skärmarna i högsta hugg. Oerhört vanligt bland både unga och äldre. Ser det varje dag under min cykelpendling. Lägg till ett par hörlurar och du har helt byggt in dig i din egna, världsfrånvända, direkt farliga bubbla. Jobbar med ungdomar i gymnasieålder och de senaste 5-10 åren har det blivit uppenbart att alltför många inte vet hur man på ett respektfullt beter sig på ett respektfullt sätt mot andra i en offentlig miljö.

Datorer och mobiler är kraftfulla verktyg för informationssökning. Men de är inget självändamål i sig själva och i förlängningen är det vår förkärlek att med hull och hår låta oss förföras av ny teknik som har lett hit, där vi befinner oss nu. Det är såklart starka ekonomiska och psykologiska krafter bakom. Men det är faktiskt ingen som direkt tvingar oss och alla har såklart ett individuellt ansvar. Därför är det sorgligt att bevittna (som jag såklart själv också delvis är delaktig till) allt det här. Inbillar mig att många egentligen inte vill ha det såhär.
 
Senast ändrad:
Vilka onödiga sportlektioner är det som avses? Jag tycker generellt det är bra att folk sportar.

Själv älskar jag civilisationen. Har aldrig känt behov av att fly från den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg