7 Dagar vandring + Kebnekaise

Navigering tänkte jag nu att man kan antingen skriva ut kartor ifrån denna sida som jag hållt på med i några timmar eller lägga in kartorna på mobilen i bildform. (har med mig solpanel som jag kan ladda mobilen med)
Sen är ju kompass självklart att ha med.

Nödsituation typ som att någon bryter benet eller liknat? Springa iväg till nödtelefon eftersom jag har sett ett par på kartan nu. I värsta fall får jag försöka ta mig tillbaka till Nikkaluokta och fixa hjälp.

Ingen av oss nej, jag har vandrat lite i mellansverige.[/QUOTE]

Tror nog ni ska införskaffa en RIKTIG KARTA!!! också. Mycket information som inte finns på googles kartor som är nödvändig/bra att ha. Samt att du lär aldrig kunna få en bra bild i telefonen som är något att navigera ifrån. Isåfall får du ha ett navigationsprogram som är baserat på rt90 eller annat rutnät. (Tro inte att du har 3/4G täckning på fjället.) Annat tips e att läsa på lite (läs mycket) allmänt om fjällen och fjällvandring eftersom ni alla är nybörjare. Finns alltid något man kan lära sig som man inte tänkt på.
Gör en färdplan och lämna hemma hos någon om något skulle hända, annars börjar ingen sakna er förrän det kanske är för sent.

I övrigt antar jag att ni ska tälta?
Övrig packning?

Som innan nämnt tänk på snöläge, kyla och extra dagar. Planerar ni utifrån att "allt går åt helvete" så kan ni få bort några nybörjarmissar.

Lycka till!

Senast ändrad:
Finns alltid något man kan lära sig som man inte tänkt på.
Gör en färdplan och lämna hemma hos någon om något skulle hända, annars börjar ingen sakna er förrän det kanske är för sent.

I övrigt antar jag att ni ska tälta?
Övrig packning?

Som innan nämnt tänk på snöläge, kyla och extra dagar. Planerar ni utifrån att "allt går åt helvete" så kan ni få bort några nybörjarmissar.

Lycka till!
Japp, tältning blir det.
Packning?
Mat
Spritkök (+Stormtändare+tändstickor)
Verktyg
Rep
Kompass
Ficklampa (+xtra batterier)
Kläder
Första hjälpen kit
Papper i vattentät behållare
Kikare

Behöver jag någon typ av vattenfiltrering eller går det att ta vatten direkt från floder och bäckar?

köp papperskarta, det är A och O
Ingen dum ide.

Runt 15-20 km kan man gå om man följer en led i bra väder med tältpackning, i regn, kyla och rusk betydligt mindre, så lägg in minst en reservdag på er vandring. Ser även att du nämner mobil - När ni lämnar Nikkaloukta bakom er lämnar ni även täckningen, och det är bara kring Kebnekaise fjällstation som det finns mobiltäckning (bara Telia).
Snitt 18km/dag, kommer försöka hålla koll på hur mycket vi går var dag genom att se vilka stugor, landmärken och kornsningar vi går förbi och när, om inte går så snabbt som jag trott är det bara att vända innan vi nått hälften.

Jag har börjat kollat på lite alternativa rutter som är kortare utifall att det skulle vara för dåligt väder. Bättre att låta verkligheten slå mig i ansiktet nu än när man är ute i vildmarken utan täckning.

Japp, tältning blir det.
Packning?
Mat
Verktyg
Rep
Kompass
Kläder
Första hjälpen kit
Kikare

Behöver jag någon typ av vattenfiltrering eller går det att ta vatten direkt från floder och bäckar?

Verktyg o rep?
Ett: Verktyg =reperationskit? Annars vet jag inte vad du ska med (en hammare) till i fjällen.
Två: Rep? Till att binda vad med?
Tre: ska ni skriva kan jag förstå pappret elr om det är skithuspapper. Annars... Användning?
Vattnet går att dricka som det är så länge det är i rörelse. Alltså, ta inte stillastående vatten då det kan finnas både det ena o andra i. (Nog minsta problemet.)

Annars låter det resonabelt. Hade möjligen tipsat om gas istället för sprit, då det är effektivare, väger mindre och är behändigare att hantera. (Lite dyrare i startinköp, brännare, annars billigare i längden.)

Japp, tältning blir det.
Packning?
Mat
Verktyg
Rep
Kompass
Kläder
Första hjälpen kit
Kikare

Ingen dum ide.

Snitt 18km/dag, kommer försöka hålla koll på hur mycket vi går var dag genom att se vilka stugor, landmärken och kornsningar vi går förbi och när, om inte går så snabbt som jag trott är det bara att vända innan vi nått hälften.

Jag har börjat kollat på lite alternativa rutter som är kortare utifall att det skulle vara för dåligt väder. Bättre att låta verkligheten slå mig i ansiktet nu än när man är ute i vildmarken utan täckning.

Det är midnattssol i juni, så ficklampan behöver du inte.

Det finns kartor i Tyvek som är ett mer hållbart material än papper. En sådan karta kan du vika ihop och ha i fickan utan problem.

Angående parkering finns det en lämplig gratisparkering drygt en kilometer innan Nikkaluokta by. Då slipper du hålla på att strula med parkeringsavgift (20 kr per dygn i själva Nikkaluokta).

Tänkte bumpa tråden om det finns nån kvar här.

Detta tänkte jag gå.
78e9c574118fab2cb1752e4a43b02ea6.png

Kan det vara för svår terräng? Är det bäst att hålla sig vid vägarna 100%?
Nu pratar jag inte om värsta scenario, utan om det inte är nå snö på marken och bra väder.

Annars tänkte jag på
R8nKce0.jpg

Tänkte bumpa tråden om det finns nån kvar här.

Detta tänkte jag gå.
78e9c574118fab2cb1752e4a43b02ea6.png

Kan det vara för svår terräng? Är det bäst att hålla sig vid vägarna 100%?
Nu pratar jag inte om värsta scenario, utan om det inte är nå snö på marken och bra väder.

Annars tänkte jag på
R8nKce0.jpg

Hej!

Snälla, ta det nu lite lugnt med att göra alltför vidlyftiga planer.

Först och främst: skaffa en papperskarta, t ex fjällkartan BD6 eller BD8, och studera höjdkurvorna. Mellan varje brun linje skiljer det 20 höjdmeter. Dryga hundralappen på adlibris, t ex. Det går inte att planera en fjällvandring med enirokartor eller google earth.

Sök efter bilder från området för att du själv ska kunna göra dig en uppfattning om rimligheten i dina idéer. Använd sökord som du hämtar från kartan. Sök också på Västra leden, Halspasset och Vargryggen.

Det finns en anledning till att vandring kallas vandring och klättring kallas klättring. Håll dig du till de markerade vandringslederna, de kommer att erbjuda tillräckligt med upplevelser och utmaningar. Ditt andra förslag är krävande men realistiskt. Om du skulle försöka dig på det första förslaget (över topparna) skulle du antagligen stryka med.

Hoppas att du får en fin tur, och lycka till med ditt fortsatta planeringsarbete.
/ Filiokus

Det finns en anledning till att vandring kallas vandring och klättring kallas klättring. Håll dig du till de markerade vandringslederna, de kommer att erbjuda tillräckligt med upplevelser och utmaningar. Ditt andra förslag är krävande men realistiskt. Om du skulle försöka dig på det första förslaget (över topparna) skulle du antagligen stryka med.

/ Filiokus

9e4a0e9bb48fde072f62458edad26c8f.png

Den enda delen som är något riskfylld på mitt första förslag verkar vara denna, det går utför 100 meter på 100 meter och lite värre än så på vissa ställen, är inte sugen på att klättra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
gabrielledegerman Seminybörjare ca 4-5 dagar vandring Fjällvandring 17
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
tinab66 Förslag om "mini-vandring (2 nätter/3 dagar) Fjällvandring 5
Acekl Rundtur 3 dagar Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg