7 Dagar vandring + Kebnekaise

Jensbond, du har fått många råd och tips i tråden redan. Men jag skulle ändå råda dig till att räkna med kortare dagsetapper, trots att ni är hyggligt vältränade. Området som ni planerar vandra i är Sveriges mest högalpina, vilket gör det ganska svårforcerat.

17 juni lär det vara mycket snö kvar i exempelvis Stuor Reaiddavaggi. Personligen tycker jag att det är lite väl långa distanser i din planering. Det finns många variabler som kan sinka framfarten, inte minst vädret och snösmältningen. Jag skulle planera för 7-8 dagar istället, samt någon reservdag.

Har läst igenom några av dina inlägg och med tanke på er bristande erfarenhet så rekomenderar jag att ni försöker få med någon som vandrat i fjällen tidigare. Detta på grund av (inte för att vara elak) er kapacitet då ni med bristande erfarenhet verkar envisas med att planera vandringen utanför de markerade lederna. Detta kan bli direkt FARLIGT!! Den sista kartan jag såg där du planerat vandringen vid/runt Dolpagjorni är faktiskt extremt brant på sina ställen. Vet detta av egen erfarenhet då jag vandrat där 3 gånger. Det är väldigt lätt att överskatta det man orkar gå på en dag i fjällen. Framförallt med full packning 15-20kg. Jag skulle nog rekomendera att ni planerar att gå 10-15 km per dag ,även om det låter lite, och skulle ni få tid över så går det lätt att tillbringa den runt kebenekaises fjällstation med dagsutflykter.

Då jag varit i kebenekaisemassivet både i Juni,Juli och Augusti så vet jag av egen erfarenhet att vädret är snabbt omväxlande och kan gå från solsken till spöregn och dimma på bara en halvtimme. Juni är den månad som det vanligtvis kan vara -5 på nätterna om man har otur. Medans Augusti känns som det säkrare alternativet om man vill ha chans på lite "varmare" väder. Dock så får man betydligt mer mygg i Juli och Augusti så myggnät kan vara skönt att kunna dra över huvudet om man är känslig. Samt öronproppar när man ska sova.

Och som tidigare nämnts. Skaffa en riktig fjällkarta och kompass!! Gps kan vara en smidig lösning men du ska absolut inte bara utgå från den då den kan gå sönder eller strömmen ta slut av någon anledning. Solceller som du nämnt tidigare är ju inte heller helt optimalt om du skulle ha oturen att det regnar en hel vecka. Då är man ju faktiskt ganska körd med solceller då effektiviteten sjuker ganska drastiskt.

Om ni väljer ex Abisko-Nikkaloukta eller någon annan led så är det inte så dumt att ta bussen från Kiruna till dessa ställen och sedan ta bussen tillbaka. Har själv åkt bil Linköping-Stockholm och sedan flugit till Kiruna. Därefter tar man bussen från Kiruna till Nikka, Abisko eller annat lämpligt startställe. Blir inte så jättedyrt faktiskt. Och väger man in tiden som det tar att åka bil så tycker jag det är ännu mer vär det.

De två VIKTIGASTE råden: Ta med någon som vandrat och/eller håll er på de markerade lederna så får ni en säker tripp.

Mvh Kenneth Gåse

Turtips

1-2 dgr Nikka-Keb fjällstation
1 dgr Toptur till syd toppen (ev planera in en reservdag då man kan få dåligt väder) (ev gå den guidade turen, kostar nån slant men det ska nog stå på fjällstationens hemsida)
1 dgr Dagstur till tarfaladalen och forskningsstationen
1 dgr Någon annan dagstur kanske.
1-2 dgr Keb fjällstation Nikka
=4-7 dagar

Ev så efter topturen så kan man fortsätta vidare ut på Kungsleden men det ger jag någon annan i uppdrag att rekomendera tur på.

Alt Abisko - Nikka med Toptur vid fjällstation om väder/vind/tid tillåter.

PS: första gången jag va vid Keb så träffade vi på två sthms tjejer som:

Dag1: flög Sthm-Kiruna, buss Nikka,vandra till fjällstationen och sov där.
Dag2: Toptur sydtopen, sov på fjällstationen.
Dag3: Helikopter Nikka, buss Kiruna, flög hem

Expresstur som heter duga kan jag tycka men det finns ju alla möjligheter att planera som man vill. :)

avslutad210712

Gäst
Dag1: flög Sthm-Kiruna, buss Nikka,vandra till fjällstationen och sov där.
Dag2: Toptur sydtopen, sov på fjällstationen.
Dag3: Helikopter Nikka, buss Kiruna, flög hem

Dag 1: Luleå/Töre-Nikkaluokta med bil. Vandring upp till Tarfalajåkken. Tält. Skitväder på natten.

Dag 2: Vaknade till klarblå himmel. Östra leden upp. 25 minuter ensamma på toppen med klarblå himmel. Västra leden ner.

Dag 3: Vandring till Nikkaluokta. Bil till Kalix/Luleå.

Det var de tre första dagarna på semstern 2010. Duger rätt bra.

Den sista kartan jag såg där du planerat vandringen vid/runt Dolpagjorni är faktiskt extremt brant på sina ställen. Vet detta av egen erfarenhet då jag vandrat där 3 gånger.
Menar du den hära vägen eller vägen igenom bergen förbi Nallostugan? Kan ju alltid välja bort en av dem, eller båda.
ee7d5fc543647dfc3adeb106701409b4.png

Det är väldigt lätt att överskatta det man orkar gå på en dag i fjällen. Framförallt med full packning 15-20kg. Jag skulle nog rekomendera att ni planerar att gå 10-15 km per dag ,även om det låter lite, och skulle ni få tid över så går det lätt att tillbringa den runt kebenekaises fjällstation med dagsutflykter.
Vi tänkte ha rätt så lång tid att gå 10+ timmar, ta den tiden som det tar att komma fram, stanna så många gånger som det behövs under vandringen och sedan campa/sova/vila under 16+ timmar.

Gps kan vara en smidig lösning men du ska absolut inte bara utgå från den då den kan gå sönder eller strömmen ta slut av någon anledning. Solceller som du nämnt tidigare är ju inte heller helt optimalt om du skulle ha oturen att det regnar en hel vecka. Då är man ju faktiskt ganska körd med solceller då effektiviteten sjuker ganska drastiskt.
Nja GPS struntar jag i, kör på papperskarta. Solcellerna är till en liten bluetooth högtalare som är helt onödigt att bära på, jag vet.

Om ni väljer ex Abisko-Nikkaloukta eller någon annan led så är det inte så dumt att ta bussen från Kiruna till dessa ställen och sedan ta bussen tillbaka. Har själv åkt bil Linköping-Stockholm och sedan flugit till Kiruna. Därefter tar man bussen från Kiruna till Nikka, Abisko eller annat lämpligt startställe. Blir inte så jättedyrt faktiskt. Och väger man in tiden som det tar att åka bil så tycker jag det är ännu mer vär det.
Jo det kan ju vara något, blir ingen större skillnad i vandringslängd.
Nu är vi 4 pers så kanske blir runt 3500kr i bensin, oroa sig om tid är för gamlingar :)))
De två VIKTIGASTE råden: Ta med någon som vandrat och/eller håll er på de markerade lederna så får ni en säker tripp.

Mvh Kenneth Gåse
Kan ej få med oss en vandrare om vi inte har chansen att träffa på en sån i Abisko eller Nikkaluokta. Tar nog ditt råd och håller oss på lederna OM det är snö kvar i dalarna, annars har andra tidigare i tråden rekommenderat passet förbi Nallostugan. Jag vill hålla mig borta från lederna för att jag ville känna så mycket isolering som möjligt.
Som du sa lite sämre tider att gå då i Juni, så kanske inte ser en människa på hela vandringen :)

Jag vill hålla mig borta från lederna för att jag ville känna så mycket isolering som möjligt. Som du sa lite sämre tider att gå då i Juni, så kanske inte ser en människa på hela vandringen :)

Är du för tidigt ute i juni kanske du inte heller får se några broar. Kolla med Länsstyrelsen för säkerhets skull.

/ F

Är du för tidigt ute i juni kanske du inte heller får se några broar. Kolla med Länsstyrelsen för säkerhets skull.

/ F

Den 17e som sagt, men det har väl mer och göra med lokala klimatet än datum. Vi har rep om det inte finns broar.

Vad skall man kolla med länsstyrelsen mer exakt?

Senast ändrad:
Den 17e som sagt, men det har väl mer och göra med lokala klimatet än datum. Vi har rep om det inte finns broar.

Vad skall man kolla med länsstyrelsen mer exakt?

Ett antal broar lyfts av inför vintern och sätts tillbaka runt midsommar. Exakt när beror på snöläget och vädret. 2014 var alla broar utom en på plats d 22/6. Med andra ord, att sikta på den 17:e juni kan vara väl tidigt. Det är antagligen plaskblött överallt och höga flöden i vattendragen. Kolla när stf-stugorna öppnar för säsongen - det brukar vara en bra fingervisning. T ex öppnar i år Sälkastugorna d 15/6 men Vistasstugorna inte förrän d 24:e.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbot.../leder/Pages/default.aspx?keyword=Sommarbroar

Mvh Filiokus

Ett antal broar lyfts av inför vintern och sätts tillbaka runt midsommar. Exakt när beror på snöläget och vädret. 2014 var alla broar utom en på plats d 22/6. Med andra ord, att sikta på den 17:e juni kan vara väl tidigt. Det är antagligen plaskblött överallt och höga flöden i vattendragen. Kolla när stf-stugorna öppnar för säsongen - det brukar vara en bra fingervisning. T ex öppnar i år Sälkastugorna d 15/6 men Vistasstugorna inte förrän d 24:e.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbot.../leder/Pages/default.aspx?keyword=Sommarbroar

Mvh Filiokus

På Fjällkartan är dessa broar märkta med Sommarbro. Exempelvis är en av broarna sydöst om Vistasstugan en sådan.

Menar du den hära vägen eller vägen igenom bergen förbi Nallostugan? Kan ju alltid välja bort en av dem, eller båda.
ee7d5fc543647dfc3adeb106701409b4.png

Kolla in där jag lagt pennspetsarna. Vi pratar en branthet på dessa ställen som är brantare än "väggen" i Sälen på dessa ställen om du vill ha något att referera till. Men det är klart. Tar ni det bara lugnt och tänker efter så löser ni nog det ändå. Men det kommer ta tid med packning på ryggen.

Toptur från fjällstationen till sydtoppen får ni räkna med ca 10 timmar om ni bara har en dagsäck som packning. Typ max 5kg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.4 KB · Visningar: 405
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
gabrielledegerman Seminybörjare ca 4-5 dagar vandring Fjällvandring 17
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
tinab66 Förslag om "mini-vandring (2 nätter/3 dagar) Fjällvandring 5
Acekl Rundtur 3 dagar Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg