Re: Alla knän är individuella
Håller med om detta. Träning hjälper även mot "ledvärk".
Att bära tungt och ha "svaga" knän är dock inte lyckat, och det är inte säkert att det är så lyckat att plåga sig och stå ut. Har t ex plågat mig en del i puckelpist på senare år, vilket inneburit att jag haft problem i ett halvår efter dessa dumheter. Preventiv träning och i viss mån hänsyn till kroppens signaler är väl vad som gäller, även om det är lättare sagt än gjort... Viss smärtor kan man ju dessutom strunta i utan att det blir sämre av det.
Vandrare; sa:nermander; sa:De som har dåliga knän brukar säga att det enda som funkar är att lätta på packningen. Det går inte att träna upp knäna eftersom det enda man kan träna upp är musklerna. Men det är inte musklerna man får ont i när man går med tung packning.
Men det stämmer inte för mig. Om jag slappat länge så pallar knäna inte mycket, max 15 kg och halvannan mil per dag, men om jag sprungit 3-4 ggr i veckan ett tag så får jag inte ont alls (30 kg går bra). Jag antar att detta beror på att musklerna tränats upp så att jag kan ta stötarna med dom och inte med skelettet. Även ledytor behöver belastning för att må bra. Om jag otränad ger mig ut att gå med styva hårda kängor så säger knäna ifrån, lite löpträning och mjuka skor så är tung rygga inga problem. Men, som allt annat är det individuellt, har man riktiga problemknän kanske det inte hjälper.
Håller med om detta. Träning hjälper även mot "ledvärk".
Att bära tungt och ha "svaga" knän är dock inte lyckat, och det är inte säkert att det är så lyckat att plåga sig och stå ut. Har t ex plågat mig en del i puckelpist på senare år, vilket inneburit att jag haft problem i ett halvår efter dessa dumheter. Preventiv träning och i viss mån hänsyn till kroppens signaler är väl vad som gäller, även om det är lättare sagt än gjort... Viss smärtor kan man ju dessutom strunta i utan att det blir sämre av det.