47 mil med 30 kilo...

Re: Alla knän är individuella

Vandrare; sa:
nermander; sa:
De som har dåliga knän brukar säga att det enda som funkar är att lätta på packningen. Det går inte att träna upp knäna eftersom det enda man kan träna upp är musklerna. Men det är inte musklerna man får ont i när man går med tung packning.

Men det stämmer inte för mig. Om jag slappat länge så pallar knäna inte mycket, max 15 kg och halvannan mil per dag, men om jag sprungit 3-4 ggr i veckan ett tag så får jag inte ont alls (30 kg går bra). Jag antar att detta beror på att musklerna tränats upp så att jag kan ta stötarna med dom och inte med skelettet. Även ledytor behöver belastning för att må bra. Om jag otränad ger mig ut att gå med styva hårda kängor så säger knäna ifrån, lite löpträning och mjuka skor så är tung rygga inga problem. Men, som allt annat är det individuellt, har man riktiga problemknän kanske det inte hjälper.

Håller med om detta. Träning hjälper även mot "ledvärk".

Att bära tungt och ha "svaga" knän är dock inte lyckat, och det är inte säkert att det är så lyckat att plåga sig och stå ut. Har t ex plågat mig en del i puckelpist på senare år, vilket inneburit att jag haft problem i ett halvår efter dessa dumheter. Preventiv träning och i viss mån hänsyn till kroppens signaler är väl vad som gäller, även om det är lättare sagt än gjort... Viss smärtor kan man ju dessutom strunta i utan att det blir sämre av det.
 
givetvis hjälper träning!

Jag är ingen vandrare men brukar bli tvungen att vandra en del när jag klättrar berg i alperna. Inga 47 mil men däremot är det väldigt kupperat.

För mig fungerar följande bäst inför bestigningarna:

Backträning 2-3 gånger/vecka (upp & ner utan avbrott. Jag brukar starta med 30 min och sedan öka)

Löppass a 40 min + "jägartestet" direkt efter (1-2 ggr/vecka). "jägartestet" är step ups på en bänk i knähöjd med lagom packning (börja på 10-15 kg och arbeta dig upp till dina 30 kg). 75 ggr på varje ben utan avbrott.

Kör försiktigt bara så du inte drar på dig knäskador på kuppen..

/Sohrab
 
Hej alla som svarat på min fråga.
Det var inte meningen att provocera med tung packning,
jag skall vandra i sommar så det hinner hända mycket med packningen. Jag fick många fina tips som jag skall ta till mig, även dem om lättare packning. Tack!
Henrik
 

avslutad210712

Gäst
Kontakta fjällstationer, butiker, eventuellt stugor som finns efter Kungsleden och där vägar passerar och hör om du kan få skicka dit gods sopm du senare hämtar upp där. STF har den servicen men det kostar en mindre avgift. Sedan skickar du en del av maten/utrustningen med bussgods och plockar upp under vandringen. Gjorde på det viset ifjol när vi skulle vara ute fyra veckor i sträck och hämtade upp hälften av grejorna i Ritsem. Kolla dock först vad det kostar med bussgods eftersom alltför många paket kan bli rätt dyrt att skicka.
 
Sherpa

Hyr en sherpa som bär din packning. Då kan du Glassa omkring med gympaskor och en 1/2 liters pet med perrier eller nått liknande i ena handen. Inga problem med logistik och annat skit. Jo hyr en bärstol med och några bärare till så slipper du gå. Då kan du knappast få problem med knäna. Se till att dom fixar lägret innan du hinner fram så är det bra det med. (passa dig för för söt och fet mat du kan få problem med hjärtat).
 
Re: Packnings-träning

andersgunnare; sa:
När du skriver hur mycket du skall bära så blir det väldigt svårt/jobbigt för många att höra/läsa detta, försök om möjligtvis att tänka på det.

Du vet inte bästa själv hur mycket du skall ha med.

Det vet många andra...

;-)

Henrik, hoppas du förstår ironin i ovanstående uttryck.
Naturligtvis anser jag att du vet själv hur mycket du skall ha med dig, kanske detta är för mycket eller för lite att bära för dig, det kan bara du veta hur du motiverar dig med denna packning.

...

Tack! Nu slapp jag. Tänk att det kan vara så svårt att svar på en enkel fråga.

Instämmer i övrigt med flera. Förutom att på valfritt sätt se till att man är i god allmän kondition så är det nog just att vandra med packning som gäller.
/R
 
Re: Re: Packnings-träning

Surjamten; sa:
andersgunnare; sa:
När du skriver hur mycket du skall bära så blir det väldigt svårt/jobbigt för många att höra/läsa detta, försök om möjligtvis att tänka på det.

Du vet inte bästa själv hur mycket du skall ha med.

Det vet många andra...

;-)

Henrik, hoppas du förstår ironin i ovanstående uttryck.
Naturligtvis anser jag att du vet själv hur mycket du skall ha med dig, kanske detta är för mycket eller för lite att bära för dig, det kan bara du veta hur du motiverar dig med denna packning.

...

Tack! Nu slapp jag. Tänk att det kan vara så svårt att svar på en enkel fråga.

Instämmer i övrigt med flera. Förutom att på valfritt sätt se till att man är i god allmän kondition så är det nog just att vandra med packning som gäller.
/R
Ja, jag menar, alla kan väl få göra som de vill, utan kommentarer från oss övriga. Laa-laala, och så kan vi skippa såna här forum ö h t.

Är det så märkligt att folk vill dela med sig av sina erfarenheter när någon ställer en såpass öppen fråga i ett forum? Jag undrar om trådstartaren öppnade tråden med tanken att få ett enda svar: Du skall träna på att gå med packning och därmed basta. Case closed.
 
Om vi nu antar att vi alla vet bäst vad som passar oss, varför frågar vi?

Sen kan man ju även hävda att Utsidans forum inte består av en väldresserad panel som snällt ger enkla svar på enkla frågor, utan av helt vanligt folk som diskuterar saker.
Vill man inte ha en diskussion skulle man ju kunna använda ett annat medium än ett diskussionsforum. Men jag vet inte. Alla gör som de vill. ;)

Om en fråga är enkel eller inte vet man inte förrän man har ett svar.
 
Tja, livskamraten bar 37 kg på Kungsleden i somras, däribland ett uppladdningsbart batteri på ett kg som han glömde lämna i bilen och var för snål för att ge bort på vägen, så det är ju lite olika vad man tycker man behöver...Låt oss säga att sällskapets kommentarer inte gjorde bördan lättare.

Pröva balansplatta med ryggsäck, det är faktiskt rätt roligt.

En annan variant, oavsett hur du tränar, är att göra det med tyngre packning än du tänker bära.Det låter absurt, men 35 kg - 5 kg är VÄLDIGT mycket lättare än 25 kg + 5 kg.
 
bensson; sa:
Hej!
Jag planerar att vandra hela Kungsleden i sommar, och skulle behöva lite tips om hur jag skulle kunna lägga upp min träning.
Vandrade Padjelanta leden i somras, och hade 50 spinning pass i kroppen.
Jätteskönt att inte flåsa i motluten. Men knäna, strax under knäskålen blev ömma och "trötta".
Hur tränar jag bort det?
Funderar på en balansplatta för vristerna?
Kommer bära uppåt 30 kilo ibörjan av vandringen innan jag ätit mig i botten på säcken.
Vad borde jag träna mest? Några tips?
Henrik

Om du fortfarande anser att du behöver träna,
är core-träning antagligen det du får ut mest av.
Prata med nån som vet hur och vad.


peter
 
Hopparknä

bensson; sa:
"Men knäna, strax under knäskålen blev ömma och "trötta"".
Låter som hopparknä, för tung och för mycket belastning.

Sök på "Hopparknä" eller "Jumper´s knee" på weben.

Vill du gå med hög vikt kan det vara lämpligt att börja promenera hemma med ryggsäck och succesivt öka belastningen. Som Thure skrev, grennära träning.

Balansplatta tror jag inte på i detta fallet.

Cykling och spinning är en effektivt metod för att korta musklerna. Du stretchar väl ordentligt efteråt?

Eftersom du får problem måste du vara vaksam på de signalerna. Stretcha vid pauser och efter dagsvandringarna.

Det finns skydd som avlastar patellasenan om besvären kvarstår.

/Benny
 
Liknande trådar

Liknande trådar