MSR XGK + Trangia vindskydd

Har byggt in MSR XGK i ett trangia vindskydd. Resultat: hög effekt, driftsäker brännare, stabilt och vindtåligt kök.

Alt 1: fila fyra små jack i vindskyddets nedre del (jacken anpassade efter de fyra hålen i XGK brännaren) och fäst ordinarie byglar till XGK brännaren på ordinarie sätt fast med vindskyddet mellan brännare och byglar.

Alt 2: gör en "klämma"/sprint av en cykeleker. Stoppa in brännaren i vindskyddet (passar utan modifieringar) sätt fast "klämman/sprinten) runt spridarkroppen (konformade delen) på brännaren som sticker upp genom hålet. Se till att "klämman/sprinten" är så pass lång att dess båda ändar vilar på vindskyddets underdel så att inte brännaren åker ner igen.

Mvh // Mårten

Glömde en sak!

Glömde att säga att bränsleflaskan kommer upp en bit från marken. Skär till en rektangular bit liggunderlag och fäst på undersidan av flaskan med textiltejp motsv. Nu kommer flaskan i nivå med brännaren igen.

// Mårten

Finns ju ett även tredje alternativ, nämligen att borra upp det stora brännarhålet på det nedre vindskyddet till ca 78-80 mm och fimpa MSR:s lösa kastrullstöd. Då kan XGK II-brännaren monteras underifrån.

Sedan är ju frågan hur högt XGK-brännaren ska upp, för att då det optimala avståndet mellan låga och kastrull? Brännaren ifråga har en Berniedawg Dragon Tamer tysrbrännare. Förslag mottages gärna.
/Niklas

Senast ändrad:
Vad har denna brännaren i ett Trangia att göra kan man ju undra till och med en kraftig gas brännare är ju på gränsen till att smälta ner hela köket.
Denna brännare är ju till för att snabbt smälta snö ej laga mat kör original Kap Artic ......
Har Omtimus Polaris som reserv men kör då utan köket pga dess höga effekt och har ända dural gamla första serien och även den blir mjuk med K A runt brännaren och borde varit tjockare om man ej byggt om till annat än sprit.
Kolla efter ett kök i RF så kanske metallen håller för jetbrännarna.

Det är knappast högre effekt på en XGK-brännare än en Optimus Nova. KAP Artic eller en Primus Omnifuel. Å de kan ju köras i Trangia.

F.ö. är jag nyfiken och vill testa.
/Niklas

Nja, man ska ALLTID pumpa på det sätt/det antal pumpslag
som manualen specificerar, det är nämligen lite olika för olika
brännare. Då får man bästa atomiseringen av bränslet.

Sedan reglerar man effekten med det pådragsvred som sitter
närmast till, helst omedelbart före, munstyckshålet...
/Odd

Finns ju lite olika skolor här. Särskilt när det gäller sjudning och småkokning. Snösmältning + stormkokning av vatten är ju en annan femma.

Ett klassiskt Whisperlite-tips!
/Niklas

Senast ändrad:
Ja, den där äventyrligheten gäller möjligen för kök som inte har en reglerventil omedelbart före munstyckshålet. Och precis som sägs i inslaget: MSR säger tydligt att det där hanterandet definitivt inte är rekommenderat av tillverkaren! Mycket enklare är att redan från början köpa sig en brännare som har sin reglerventil omedelbart före munstyckshålet, det finns gott om sådana på marknaden. Och det är precis det som gjorde Trangia/Primus Multifuel X2 så olyckligt utformat. Det var inte effektstrypningen - det var avsaknaden av vettig reglerventil invid munstyckshålet. Och, precis som han anger i videosnutten, det finns MSR-brännare som har rätt typ av reglering - och som sjuder ris alldeles utmärkt. _Jag_ begriper helt enkelt inte varför folk köper sämre brännare, när de mycket bättre är lika lätta att få tag i ....
/Odd

PS
Ja, det kommer med brännarutformningar av bägge typerna i mitt kommande test av fotogenbrännare i T25. Och sjudningsförmåga (körd i enlighet med tillverkarens regler om det finns några) kommer naturligtvis att vara en del av testet. Precis som gasen i botten -fulleffekts provning av uppkokning av vatten kommer att vara en annan del av jämförelsetestet. Väntar på leverans av några sista delar nu, hämtade hem lite Jet-A1 idag...

Jo, men det finns ibland andra prioriteringar än sjudning och småkokning, så som att även kunna gå på orent bränsle, eller ha en bra hattbrännare.

Mig veterligen finns det ingen kök idag som kombinerar hattbrännare och dubbla kranar. Närmast är väl några trattbrännare, som kompletterats med en tystbrännarhatt.

Tänk dig en Whisperlite eller (ännu hellre) Simmerlite Universal med dubbla kranar. Tänk vilken storsäljare det hade kunnat bli.
/Niklas

Mig veterligen finns det inget kök idag som kombinerar hattbrännare och dubbla kranar.
Närmast är väl några trattbrännare, som kompletterats med en tystbrännarhatt.
Primus OmniLite Ti med sitt 'originaltillbehör' Primus ljuddämpare för Primus OmniLite Ti.
Säljs den ens utan hatten? Vem är så korkad att de köper den utan hatten?

Och sedan har vi, som du säger, alla de "dubbelkranade" brännare som Gary Adams har designat tystbrännarhattar för. Och det är många... (Vissa saknar också ventil vid pumpen/bränsleflaskan eftersom den ventilen egentligen inte behövs, den är en spillover från möjligheten att ansluta gasolbehållare. Så de blir väl egentligen "enkelkranade"...) Så att lösa det här är numera lätt som en plätt.

Tidigare var det nog bara Gunnar Finns KAP-Arctic och Optimus' Explorer 11 (som bägge använder Optimus' 207-brännare) som kommer i närheten av de kriterierna: full reglerbarhet och hattbrännare - avsedda för hantering som 'bärbara' campingbrännare. Resten av Opti 207-brännarna kom i olika, mer eller mindre, tunga 'hus'.
/Odd

PS
Personligen gillar jag inte MSRs bränsleslangslösning; för styv och för kort. Det hade de kunnat lösa bättre... Man får ju nästan bryta ihop slangen för att få ner den och brännaren i en kastrull. Vi får se om jag med tiden lyckas få dit en Primus reservdelsslang och pump istället på mitt Dragonfly...

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 5
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
Xander MSR XGK användare Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist ny pump till MSR XGK 2? Kök och brännare 0
Stehpan MSR XGK UTGÅR! Kök och brännare 1
Vildkatt MSR Dragonfly el. XGK II? Kök och brännare 28
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
AT MSR XGK trimmning Kök och brännare 0
Rerun MSR Whisperlite, XGK eller annat? Kök och brännare 8
erisv Alkohol till MSR XGK Expedition? Kök och brännare 3
niking Någon som testat MSR LowDown Remote Stove Adapter Kök och brännare 5
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 3
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg