30 m/s ???

Okej, då fick jag ta fram skolböckerna i alla fall... :)

Så här är det med vind, nära ytan så är vindstyrkan logaritmisk, dvs den har samma form som ett freestylehopp där hoppet istället för att ta slut fortsätter rakt upp i himlen. Tänk er sedan att ni sätter en vägg som är lika hög som hoppet precis där hoppet börjar. Avståndet från väggen till hoppet kan sedan säga är ett mått på vindhastigheten (om man rör sig vågrätt mellan vägg och hopp). I botten är det små avstånd och längre upp är det större. Samtidigt är skillnaderna (för avståndet mellan hopp och vägg vågrätt) mellan två olika punkter på väggen störst i botten. (Om någon nu mot förmodan förstod detta så är jag väldigt glad)

Med en formel ser det ut så här:

W(z)=(W*/K)x(ln (z/z0)) där
W(z) är vindhastigheten z meter över marken
W* är ett mått på skjuvkraften (shearstress) vid ytan (även kallad friktionshastigheten)
K är en konstant
z är höjden över marken
z0 är ett mått på hur gropig eller slät marken är och säger var vindhastigheten blir någorlunda konstant, dvs ju mer ojämn desto högre värde har denna. I en stad kan detta värde vara 40-50 meter, medans det ute på en slät mark med snö på kan röra sig om mindre än en meter.

Detta ger då att man får gräva ner sitt tält ordentligt för att det skall ge någon stor skillnad i just vindhastighet (samtidigt så minskar man ju också den del av tältet som vinden kan ta tag i vilken också spelar in, antagligen mer) ute på kalfjället.

Och angående om vindhastigheten är noll vid ytan så är det just precis vid ytan i ett gränslager som inte är så där jättestort (typ några atomtjocklekar om jag kommer ihåg rätt)

Nu har jag nog lyckats förvirra mer än reda ut något... I alla fall har jag förvirrat mig själv mer :)

/Martin

En del av originalfrågan återstår dock: Hur gör folk när det sussar gott i 30 m/s? (Oaktat detta upphoppande med vindmätare och extrema beräkningar av vidtryck och annat)

:)

Jo förvirrad

plast; sa:
Så här är det med vind, nära ytan så är vindstyrkan logaritmisk, dvs den har samma form som ett freestylehopp där hoppet istället för att ta slut fortsätter rakt upp i himlen.

.....

Och angående om vindhastigheten är noll vid ytan så är det just precis vid ytan i ett gränslager som inte är så där jättestort (typ några atomtjocklekar om jag kommer ihåg rätt)

Nu har jag nog lyckats förvirra mer än reda ut något... I alla fall har jag förvirrat mig själv mer :)

/Martin

Först, tolkar jag det som att du beskriver en exponentiell kurva med ditt hopp, men formeln beskriver en logaritmisk funktion, precis som du sa. Man brukar beskriva flödeshastigheter med flödesvektorer (hastighetsprofiler) och då stämmer din beskrivning med ett hopp bättre. Alltså vänd på beroendet, Z på y-axeln och W(z) på x-axeln.

Formeln sedan förstår jag inte riktigt (även om jag sysslar lite med gasspridningsberäkningar). Skulle inte den matematiskt innebära att vindhastigheten är negativ så länge man är intresserad av en vindhastighet som är mindre än ytråheten z0? Inte applicerbar då kanske? Och andra sidan, om vi talar om ett tält är vi ändå ovan Z0.

Men du ju helt rätt i att hastigheten är noll bara absolut närmast marken. Z0 brukar som du säger anges till högst någon dm vid öppna fält, och något annat kan vi väl inte anses att vi har vid vintertältning i fjällen, eller? Vindmurar har bevisad effekt, därför tycker jag att det är tydligt att det är möjligt att påverka Z0 (ytråheten) genom en vindmur framför sitt tält, dvs att minska hastigheten genom att påverka Z0.

Jo, jag är så förvirrad att jag inte riktigt vet vad jag själv skriver. Eller, kanske någon kan förklara för mig.

Jag tror tyvärr att vi kan glömma alla former formler och beräkningar för att ta reda på vilka krafter ett tält påverkas av när det utsätts för vindlast. Förra gången det här var uppe på tapeten (den gången var det jag som till en början frågasatte riktigheten i de siffror som tälttillverkarna uppger) var det någon som jämförde sitt tält med en en bil (en bubbla om jag minns rätt) sen räknade det Cd-värdet. En sådan jämförelse är dock förkastlig efterom tältet beter sig helt annorlunda. Deformationerna är bla betydligt större. I höstas fick jag dock chansen att frågan till en professor i teoretisk fysik. Först och främst hävdade han att man precis som jag trodde kunde glömma att räkna på det efterom det i princip är omöjligt. Jag passade också på att fråga vad han trodde att ett tält kunde motstå. 30 m/s trodde han var fullt möjligt, men 45 som Haglöfs uppger skrattade han åt. Fast vad vet han om tält...

Håller med föregående:
formler, vindhastigheter mm är intressant i teorin, men verkligheten där ute är nog en helt annan. Hur tältet tål vind beror på hur väl uppsatt det är, om vindriktningen är konstant, terrängen osv.

Kupoltält lovordas ofta som vindtåliga jämfört med tunneltält. But there´s a catch: tunneltält är betydligt lättare att resa i hård vind än kupoltält. Blåser det tillräckligt hårt (fan vet var gränsen går) så är åtminstone vårt MH Trango väldigt knepigt att få upp. Det resta innertältet blir flygfärdigt på ett ögonblick, och ytterdukens alla krokar fastnar var som helst i piskande vind. Linorna trasslar och remmarna piskar ögonen ur en. Utgångsläget är däremot ett annat om man hinner förbereda för hård vind.

Har en gång suttit/legat "fastblåst" mot ett taggtrådsstängsel på Nya Zealand med flygande fårskit smattrande mot kroppen, brillor som blåste bort och trädgrenar som kom flygande. I den vinden hade vi svårigheter att krypa. Att försöka resa ett tält skulle ha varit skrattretande. Efter den mardrömmen har åtminstone jag respekt för hård vind - Och tar tillverkarnas fantastiska lovord om vindtålighet med en nypa salt.

My71; sa:
Har en gång suttit/legat "fastblåst" mot ett taggtrådsstängsel på Nya Zealand med flygande fårskit smattrande mot kroppen, brillor som blåste bort och trädgrenar som kom flygande. I den vinden hade vi svårigheter att krypa. Att försöka resa ett tält skulle ha varit skrattretande. Efter den mardrömmen har åtminstone jag respekt för hård vind - Och tar tillverkarnas fantastiska lovord om vindtålighet med en nypa salt.

HÄR har vi nog en bra beskrivning på 30 m/s:)

/Peter

Verkliga 30 m/s???

Hur många får upp sin vindmätare till Z10?
Våra obsplattformar på Golan (UNTSO) hade ett bröstvärn, Själva plattformen låg oftast över skyddsrummet och OPt på en mindre höjdrygg. Z ca 5 m över omgivande terräng. Vid tre tillfällen när jag tjänstgjorde där rapporterades om vindstyrkor i byarna över 30 m/s, uppmätt av metrolog.
Vid dessa tillfällen var dammuppdragningen sådan att det var smärtsamt att krypa ut i regnet av puffsten, man kröp ut till plattformen och upp, kikade, genom dammiga mc-glasögon, över kanten och oftast säg man inte sitt eget staket, 15 m bort. Då var det skönt att krypa in i karavanens relativa värme och sanningsenligt rapportera att sikten var obefintlig.
Vid stormen 1990 här i skåne, uppmätt 53 m/s i byarna.
Kolapsade min grannes halva loge, delarna, som återfanns, bla bjälkar i 6"x6 låg som ett plockepinn 75-200 m från ytterväggen.
Vid stormvädersutsikter i fjällen har jag tältat i kanten av videsnåren, sömnen var det si och så med och en enda gång gick en gummiring sönder till ett Tarfalatält, det lagades snyggt med ett snöre.

Go tur

Johan K
Naturens krafter är mäktiga.

Re: Jo förvirrad

brandmansmicke; sa:
Först, tolkar jag det som att du beskriver en exponentiell kurva med ditt hopp, men formeln beskriver en logaritmisk funktion, precis som du sa. Man brukar beskriva flödeshastigheter med flödesvektorer (hastighetsprofiler) och då stämmer din beskrivning med ett hopp bättre. Alltså vänd på beroendet, Z på y-axeln och W(z) på x-axeln.

Dåligt förklarat av mig. När en vindprofil anges så är vindhastigheten (med hastighetne i vektorform som fina pilar)på x-axeln och höjden på y-axeln. Detta ger då det jag bekrev ovan. Och som du har sagt :)

Formeln sedan förstår jag inte riktigt (även om jag sysslar lite med gasspridningsberäkningar). Skulle inte den matematiskt innebära att vindhastigheten är negativ så länge man är intresserad av en vindhastighet som är mindre än ytråheten z0? Inte applicerbar då kanske? Och andra sidan, om vi talar om ett tält är vi ändå ovan Z0.

Hmm, där har du också rätt, jag har skrivit utan att tänka. Tror jag får omformulera mig lite på z0. Formlen gäller kanske inte då och dessutom står z0 dåligt förklarat i den bok jag tittade i går och mitt minne räcker tydligen inte till. (Fast det var Prandtl som kom på den, och honom litar jag på :) )Skall se om jag hittar något annat i någon annan bok sen i kväll.

Men du ju helt rätt i att hastigheten är noll bara absolut närmast marken. Z0 brukar som du säger anges till högst någon dm vid öppna fält, och något annat kan vi väl inte anses att vi har vid vintertältning i fjällen, eller? Vindmurar har bevisad effekt, därför tycker jag att det är tydligt att det är möjligt att påverka Z0 (ytråheten) genom en vindmur framför sitt tält, dvs att minska hastigheten genom att påverka Z0.

Japp, äntligen är vi överens, tillsammans med formeln :)

Fast som ni andra skriver, detta är inte så intressant om man sitter i ett tält i storm, men men eftersom vi nu inte gör det just nu så kan det vara lite kul att hålla på med detta trams :)

/Martin

Storm

Jag har sovit ute i mycket hårt väder, så hårt att mitt hillebergtält legat "slickat" mot ansiktet. Jag tror dock inte att jag har varit i närheten av 30 m/sek. Och jag tror att det är ytterst ovanligt att få uppleva dessa vindhastigher.

<pre>
Vind(m/s) I ord Vindens verkningar
0-0,2 Lugnt Inga; rök stiger nästan rätt upp.
0,3-1,5 Svag vind Knappt märkbara; vindens riktning visas av skorstensrök.
1,6-3,3 " Blad rörs; vindfana visar vindens riktning.
3,4-5,4 Måttlig vind Blad och tunna kvistar sätts i rörelse.
5,5-7,9 " Kvistar och tunna grenar rör sig hela tiden; damm och lös snö virvlar upp.
8,0-10,7 Frisk vind Mindre lövträd börjar svaja; grenar rör sig; vågor med kammar på större sjöar.
10,8-13,8 " Stora trädgrenar rör sig.
13,9-17,1 Hård vind Hela träd svajar; man går inte obehindrat mot vinden.
17,2-20,7 " Kvistar bryts från träden; besvärligt att gå i det fria.
20,8-24,4 " Mindre skador på hus; takpannor blåser ner .
24,5-28,4 Storm Träd rycks upp med roten; betydande skador på hus.
28,5-32,6 Svår storm Stora skador.
32,6+ Orkan Mycket stora skador.
</pre>

Mer förvirring

brandmansmicke; sa:

Poängen med mitt tidigare inlägg om SMHIs mätning 10m över marken var, som jag tänkte då, att om man tältar nära en plats där SMHI anger en viss vindhastighet, så är det därmed inte givet att det blåste så mycket nära marken, vid tältet. Men om Z0 bara är någon decimeter blir mitt resonemang inte så relevant.

Utan några som helst kunskaper i detta undrar jag bara om luften inte är turbulent ca en tiopotens högre upp, dvs bortåt 2-3 m? Är det inte därför SMHI mäter 10m över backen; för att hålla variationer i riktning och hastighet försumbara?

Intressant och kul med ekvationer tycker jag också (bra jobbat Martin), men håller med er alla om att det är mindre intressant på fjället. Jag tror fö inte (baserat på resonemanget ovan) att ett typiskt fjällparti är så lätt formulerad i en ekvation...

Ändock, din ekvation Martin,

W(z)=(W*/K)x(ln (z/z0))

ger ju hastigheten 0 vid z=z0 (bortsett från bm-Mickes fråga om giltighet vid z < z0)? Ska det vara så? (Vad sägs om ln((z+z0)/z0)...?) Kanske formeln bara gäller vid laminär strömning?

W(z=0) borde ge 0 m/s, väl, och W(z=z0) någon slags "bashastighet" = ln(2)Wmax = 0,69Wmax (jfr tidskonstant i elläran). Men du skulle ju forska vidare om detta...

:) Kalle G

Slut på förvirringen (kanske)...

Hej igen!

Kunde inte låta bli att leta på internet... I alla fall så här är det

z0 är höjden ovanför marken där vindhastigheten är noll.

Så z0 kan alltså aldrig vara större än z! Så det som jag snackade om tidigare är fel, men ekvationen är rätt och okej nu. Det står mer att läsa på http://www.env.leeds.ac.uk/~gmann/Public/Doverthesis/Dovthesis.ps.gz
Bläddra fram till sidan 46 som beskriver "Surface layer theory" och "Logaritmic Profile". Där finns "min" ekvation med och lite annan teori.

Då vill jag påstå följande:
1. Vindprofilen nära marken är logaritmisk.
2. 10 meter över marken är mätvärdena inte speciellt påverkade av marken. Därför mäter SMHI vindhastigheten där.
3. Ibland borde man läsa på lite bättre :)

/Martin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg