30 m/s ???

Golfbollshagel!

När jag bodde i Damascus så drog det en rejäl hagelstorm över Golanbergen. Metrologen på CANCOM mätte upp ett antal hagelkorn till en storlek över 40 mm!!!
De bilar som då stod parkerade på FINCON, under solskydd och dammskydd, fick bucklor i tak och på huvar, så att de såg kulhammrade ut! Speciellt illa gick det för Porschar och andra aluminumbyggen. Som tur var var bilplåtslagarna ett billgt släkte i Syrien.
Mitt eget åk stod som tur var i garage i Damascus vid tillfället, så jag slapp besök hos plåtslagarn.
Jo vid 30 m/s så blåste pufflavastenarna på Golanbergen som en otrevlig, låg hagelsvärm och jag vill lova att verkliga observationer i det vädret inskränkte sig till att sanningsenligt rapportera att marksikten var obefintlig! Alltmedan vi ömt vårdade oljekaminens flamma.

Gott lä här

Johan K

Guest

Gäst
Jomenvisst

Hur får man tältet att stå fast? Under ödemarksövning 1 vid I22 i Kiruna så gjorde vi en sommarfjällmarsh mellan Abisko och Kiruna, med oss hade vi Hillebergtält, mestadels Keron tält men även något Nammatj. Under andra dagen så blåste det upp mot 25 m/s i vindbyarna enligt helikopterpiloterna som övervakade plutonerna. På kvällen satte vi upp tälten vilket var ett helsike, väl uppe lade vi rejält med stenar på tältpinnar och runt kring väven. Så något epoxy behövdes inte, även om ljudet var det bästa i tältet.

Jag tror att det är så att många har upplevt vindstyrkor (vindhastigheter blir det ju) på kasnke 15 m/s (kuling?). Sen är de på fjället och tycker "nu blåser det dubbelt så mycket som när det var kuling så då är det nog 30 m/s (fast det egentligen inte blåser dubbelt så mycket, det bara KÄNNS dubbelt så mycket).

Våra subjektiva bedömningar om väder och vind är tyvärr ofta fel (jag tycker t.ex. det känns kallare när det än ett par plusgrader än när det är ett par minusgrader, det beror antagligen på luftfuktigheten).

Läser man vad som händer vid 30 m/s så brukar det väl som exempel stå "träd slits upp med rötterna"...

Så om nån skriver att hans tält höll för vinden men pajade när det kom en tall flygande så är det nog trovärdigt:)

Re: Överdrifter är farliga!

GABRIC; sa:
jag har överdrivit ibland också, men jag lovar att sluta med det!)

Nu överdriver du väl... :)

nermander; sa:
Våra subjektiva bedömningar om väder och vind är tyvärr ofta fel (jag tycker t.ex. det känns kallare när det än ett par plusgrader än när det är ett par minusgrader, det beror antagligen på luftfuktigheten).
Välkommen till Göteborg, staden där 5 plusgrader får ryggmärgen att frysa till is...

Jag håller med er båda till fullo. Enda sättet vore kamerabevis på en vindmätare. Och om någon nu är SÅ dum så kommer jag i alla fall att skaka på huvudet.

Utmana er själva med försök inte utmana NATUREN. Det är så svårt att vinna nämligen ;)
[Ändrat av Buda 2002-03-11 kl 13:54]

Hellre -30 i Tjottahejti än +3 och duggregn i Göteborg... När man fryser i Göteborg hjälper det inte med tjockare kläder, det gör det i alla fall i tjottahejti.

Dessutom så har det hänt att man varit på tur, tänkt att "fy fan vad det blåste, säkert minst storm och antaligen orkan". Så kommer man hem och kollar upp det och då har det kanske varit 17 m/s i byarna...

Sedan så för att reda ut vindhastighet och vindstyrka. Vindhastighet mäts i m/s, km/h, knop etc. Vindstyrka mäts i Beufort, där 0 är stiltje och 12 orkan, se mer på http://www.engineeringtoolbox.com/Miscellaneous/Environment/WindBeufortScale.htm

/Martin

Vindtryck!!

Vill bara lägga till att vid en ökning från 15 M/s till 30 M/s så fyrdubblas kraften på tältet. Dvs vid 30 M/s så belastas bågar o tält 4ggr mer än vid 15 M/s.

Något att tänka på kanske?

Trovärdihet?

Såg inlägget och blev intresserad. Det finns uppenbarligen en del av Er som finner orsak att betvivla andras uttalanden och det tycker jag är lite tråkigt. Naturligtvis skall man inte överdriva sina erfarenheter och det hoppas jag heller inte att någon gör - specielt inte medvetet. Naturens krafter förtjänar all respekt.

Helgen den 21-24 september, 2000 var jag och kompisen uppe vid Sylarna. Det blåste en hel del den helgen men på kvällen den 22 blåste det upp ytterligare varför vi tog det säkra före det osäkra och sträckte upp tältet extra samtidigt som vi kollade att pinnarna satt som de borde. Vinden fortsatte att öka och det ryckte ganska ordentligt i tältet trotts att det var väldigt välspänt. Själv sov jag som en stock hela natten (har denna egenskap på gott och ont) men kompisen sov såvitt jag minns inte särskilt mycket. Tältet - ett begagnat Keron 3 - stod i vindriktningen nedanför en ås men tyvärr låg även åsen i vindriktningen varför vindskyddet från den får ses som obefintligt. När jag kom hem kunde jag konstatera att vi hade fått en viss restböjning - upp till 1 dm - på 2 av bågarna men i övrigt hade tältet klarat sig bra. Vi diskuterade mycket om vindstyrkorna den natten men kunde inte drömma om att det skulle ha varit stormstyrka.

Ett halvår senare läste jag en artikel om fjällvädervarningar från SMHI och kom att tänka på att de har en mätstation strax norr om Sylstationen - öster om där vi låg på andra sidan vattnet. Efter att ha sänt dem ett mail fick jag så följande svar:
"SMHI har en station vid Sylarna och kl 23 den 22 september blåste det 22 meter per sekund i medelhastighetsvind. En medelvindhastighet kan gå upp i
50% av sin styrka i byarna vilket betyder att det kan ha varit över 30 meter per sekund den aktuella dagen."
Dröm om vår förvåning över svaret.

Detta inlägg skall absolut inte tolkas som en rekommendation eller garanti för att tälta under liknande förhållandena men jag hoppas att Ni liksom jag finner SMHI´s mätvärden trovärdiga.

Jag skulle inte vilja drömma om utgången av natten om det varit på vinterfjället eller om vi skulle behövt sätta upp tältet under dessa förhållanden och jag önskar inte uppleva det igen. Huruvida vi hade en enorm tur den natten eller ej låter jag vara osagt men jag och kompisen var i alla fall ytterst nöjda - då liksom nu - med att ha investerat i ett Hilleberg.

Mvh, Jerker

PS. För övrigt så har jag numera - för skoj skull - införskaffat en vindmätare - Kestrell 3000. DS.

vindhastighet/styrka

Ang vindhastigheten är det väl så att den som uppges av SMHI är hastigheten 10 m över marken/vattnet. Vindhastigheten vid marken eller 1 m över marken är naturligtvis lägre än SMHIs angivelse. Då kan man ju fråga sig hur hastighetsprofilen ser ut...ni med vindmätare kan väl göra några experiment:)

plast; sa:
Vindstyrka mäts i Beufort, där 0 är stiltje och 12 orkan,

Jag blev nyfiken och måste naturligtvis kolla upp ovanstående...ursäkta petimätrigheten:)

Om jag förstått saken rätt är vitsen med Beaufortskalan just att man inte behöver "mäta". Skalan anger (som du Martin säger) vindstyrka, som enligt SMHIs meteorologiska ordlista anger "vindens påverkan på ett föremål". Alltså typ "grenar bryts från träd", "träd rycks upp med rötterns" etc. Man *observerar* alltså vindstyrkan, men *mäter* vindhastigheten.

Kalle G

Re: Vindtryck!!

per_bursell; sa:
Vill bara lägga till att vid en ökning från 15 M/s till 30 M/s så fyrdubblas kraften på tältet. Dvs vid 30 M/s så belastas bågar o tält 4ggr mer än vid 15 M/s.

Något att tänka på kanske?

Det innebär ju då att om man tycker att "nu blåser det dubbelt så mycket som när det är 10 m/s" så är det inte 20 m/s utan bara 14 m/s? För det man subjektivt känner lär ju vara vindtrycket och inte vindhastigheten. (Så min teori som jag slängde fram tidigare var alltså inte så tokig:)

Re: vindhastighet/styrka

Kalle G; sa:
Ang vindhastigheten är det väl så att den som uppges av SMHI är hastigheten 10 m över marken/vattnet. Vindhastigheten vid marken eller 1 m över marken är naturligtvis lägre än SMHIs angivelse. Då kan man ju fråga sig hur hastighetsprofilen ser ut...ni med vindmätare kan väl göra några experiment:)

Jupp, och har man två mätvärden på olika höjd kan man med hjälp av en käck formel innehållande lite konstanter och logaritmer få ut alla vindhastigheter vid alla höjder över marken på det stället. Himla käckt och bra att veta när man sitter i ett tält som håller på att blåsa sönder :) (Jag orkar inte sitta och slå i några böcker nu, men om det är någon som är otroligt intresserad kan jag slå upp det)

plast; sa:
Vindstyrka mäts i Beufort, där 0 är stiltje och 12 orkan,

Jag blev nyfiken och måste naturligtvis kolla upp ovanstående...ursäkta petimätrigheten:)

Om jag förstått saken rätt är vitsen med Beaufortskalan just att man inte behöver "mäta". Skalan anger (som du Martin säger) vindstyrka, som enligt SMHIs meteorologiska ordlista anger "vindens påverkan på ett föremål". Alltså typ "grenar bryts från träd", "träd rycks upp med rötterns" etc. Man *observerar* alltså vindstyrkan, men *mäter* vindhastigheten.

Ja, jag borde ha skrivit att vindstyrka anges i Beufort :)

/Martin

Re: Trovärdighet?

JJ; sa:
Det finns uppenbarligen en del av Er som finner orsak att betvivla andras uttalanden och det tycker jag är lite tråkigt. Naturligtvis skall man inte överdriva sina erfarenheter och det hoppas jag heller inte att någon gör - specielt inte medvetet. Naturens krafter förtjänar all respekt.

Håller med! Jerker, jag vill verkligen inte betvivla andras uttalanden. Den gyllene regeln inom klättring (och dess anda) får väl anses som rimlig:

Påstå inte att du gjort något du inte gjort,
samt
Påstå inte att du är först med något du gjort om du inte VET att du är det!

Om denna regel ska gälla så borde väl också följden bli att man inte ska ifrågasätta andras påståenden. Ja! Det är bara det att ibland så skiner de av verklig osannolikhet - vilket i och för sig kan vara anledningen till att skriva dem i ett forum... Man måste vara försiktig med sin kritiska syn!

Jag vill ändå uppmuntra lite försiktighet vad gäller att beskriva sig och sina kamrater, sina upplevelser och sin utrustning. (Det kan t.ex. vara onödigt att kvantifiera antal m/s om man inte vet den siffran korrekt. Skriv istället "Det blåste så att jag knappt kunde stå upp!" eller liknande.) Jag vill dock ändå mana till en viss hälsosam källkritik - i alla sammanhang.

I vilket fall finns det otroligt mycket bra folk, med en underbar kombination av friluftsintresse och förmåga att berätta, här på Utsidan - så jag ser fram emot fler "skrönor"...!

/ Gabriel

vindstyrkan vid marken

Jag jag har ju lärt mig (enligt den lilla strömninglära jag läst) att vindstyrkan vid marken alltid är noll och ökar

Så om man då har en rejäl vindmur och grävt ner tältet bör 25m/s påverka tältet (jag orkar inte räkna nu, vi hade en lång utredning om detta för ett halvår sedan på utsidan och alla hade olika åsikter;-) ganska mycket mindre i alla fall typ 15/m s på kal klipphäll!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7885

[Ändrat av fafner 2002-03-12 kl 16:13]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg