30 m/s ???

Jag bara undrar hur ni som tältar i dessa vindstyrkor får tälten att stå kvar över huvud taget. Det mesta blåser ju bort vid dessa vindstyrkor. Har nu med er spikpistol modell grövre och slår fasst er i berget eller??

/Stefan

Självklart funkar inte spikpistol i sådanahär sammanhang... Det enda raka är att expxylimma hela tältbotten mot en noga renskrapad granithäll.

Alternativet torde vara att ta med sig en vindmätare och sluta gissa :)

30m/s

Jag har ju "bara" tältat i storm 20 m/s med typ 25m/s i byarna och då hadde vi grävt ner tältet typ 50 cm, vindmur 1m och ändå låg bågarna i ansiktet bitvis.
Keron 3.

Vindmuren fick vi gå upp och gräva på natten för vi hade varit för slöa att göra kvällen innan.

Men bor man på kalfjället på sommaren så vete fan... På Färöarna har dom ju små iglos av sten utan tak där fåren går och ställer sig när det blåser så de inte blåser bort! Det kanske vore nått!

Jag har bott i snöbivack när det var orkan och det är mycket bättre än tält...

Jo

Stapla på sten och se till att ligga i en liten grop eller något liknande om det finns. Men framförallt se till att få upp tältet långt innan man når denna vindstyrka.. Epoxylimmet funkar ofta dåligt på rished :) Så det är bara att hoppas på det bästa..

Sällan 30m/s

På inget sätt vill jag ifrågasätta alla dessa människor som varit ute i 30 m/s och både lyckats sätta upp tält mm. Huvudsaken är då att man har mätt upp den faktiska vinden med lämplig utrustning. De övriga som hävdar sin rätt i "stormligan" utan att verkligen mätt m/s bör nog hålla en "lägre profil". Oftast missbedöms vindstyrkan, inte minst vintertid, där en relativt "medioker" vind (14-16 m/s) kan riva upp höga snödrev och "riva och slita" rejält i GoreTex-jackan/tältduken, "likt förbannat" är man långt ifrån storm! De som haft oturen att vara på kalfjället i 30 m/s är endera "jordgubbe" eller pga av skicklighet och rätt utrustning forfarande i livet!

Far & flyg!
Anders

Jag var i Kebnekaise mot slutet av förra sommaren och under en natt så började det blåsa riktigt mycket. Vi hade ingen utrustning med oss för att mäta vindstyrka men på fjällstationen så påstod de att det hade blåst 34m/s i byarna. Jag kan inte säga exakt hur mycket det blåste där vi låg och jag tänker inte ge mig på att gissa men det var ganska kraftigt för tälten pallade verkligen inte vinden. Ett par tre personer i varje tält fick hålla upp bågarna inifrån så att de inte skulle knäckas, med varierande resultat förståss. Påfallande många bågar var dan efter allt annat än bågformade. Ett annat problem var att stormlinor helt sonika gick av på mitten. Sen gick också väven sönder strax ovanför den svarta förstärkningen som finns nere på kortsidorna på Hillebergs tält. Ett tält blåste sönder så mycket att det inte gick att använda igen, ett Fjällräven av något slag. Ett tält som klarade sig utan problem var ett North Face 2 man. Ett annat som överraskande klarade sig var ett väldigt litet McKinley tält. Det var extremt lågt (~1m högt) så det var förmodligen därför. Efter det här så kan jag säga att om jag köper ett tält i framtiden så lär det bli kupolformat eller någon hybrid, men Hilleberg Nammatj eller något liknande blir det inte för de är inte tillräckligt vindstabila. Hur någon lyckas med konstycket att sätta upp ett tält när det blåser så mycket är för mig svårt att förstå.

i 30 m/s skulle jag vilja fråga följande

Hur undvek ni att packningen, kläder och tältet blåste bort vid tältslagningen?
Hur höll ni ihop gruppen?
Hur bar ni er åt för att sova?

Go nyfikenhet

Johan K

Ser framför mig...

...hur en vandrare i storm springer runt med vindmätaren, för att ha exakta uppgifter att skryta med, medans tält och utrustning blåser all världens väg.

billigt är bäst...!?

nima84; sa:
... Ett annat som överraskande klarade sig var ett väldigt litet McKinley tält. Det var extremt lågt (~1m högt) så det var förmodligen därför...

Jag har liknande erfarenheter. En båge i mitt Keron 3 blåste sönder en natt i Jämtland, medan kompisen 2-mans Karrimor stod pall. Kändes lite "långnäsa"...

/Tobias G

Överdrifter är farliga!

30 m/s? Jisses!

Om man betänker att 25 m/s är samma hastighet som 90 km/h, så är det inte ofta ALLS som det blåser så mycket, ens i byarna - förvånadsvärt många som ändå varit med om det. Jag skulle inte åta mig att öht stå upp utan stöd, oavsett friktion och underlag, i den vinden. Imponerande att så många varit med om 30 m/s, satt upp tält, kört en 4-mils moonwalk över kalfjället med 32 kg på ryggen i tennisbollshagelstormen (32 m/s motvind - tungt men det gick bra), på en halvdag, etc (och det syntes inte ens på skorna / tältet / jackan!).

Jag vet inte riktigt varför man skulle vilja överdriva uppgifter så som det ofta verkar göras i sådana här forum! Det är ju livsfarligt att tro att mitt Nammatj tål vad som helst, eller att det här skorna går inte att frysa i, ens i 38 minusgrader eller vad det nu är - om det inte stämmer!

Ack! Jag kan verkligen inte sätta mig till doms över individer som kanske HAR varit med och gjort om det de påstår, men jag fruktar att en del överdriver sin och sina prylars egenskaper (eller sträckan, lutningen, snödjupet, vattentemperaturen, fiskens storlek etc), helt enkelt. Det här gäller f ö även tillverkare (are you reading this, marketing consultants?) - "Världens varmaste skor, tåligaste tält, vindtåligaste kök" etc.

Undvik det. Håll er till sanningen, och ta det säkra för det osäkra istället - Det blir roligare och säkrare så!

/ Gabriel (inte ofelbar - jag har överdrivit ibland också, men jag lovar att sluta med det!)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg