Jahaja
Det kommer nog att funka med 30k!
-Lite pissed kan väl alla vara, det blir nog mest synd om dig och de i din omgivning i början av resan!, sen så ger det sig nog.
-Glöm att flyga, med den budgeten lär du cykla hemifrån, och inte äta ute eller bo på vandrarhem. Du lär också skippa alla former av kollektiv transport, vilket kan göra resan mycket intressantare!
-Ju mer du rör på dig, desto mer kommer det att kosta. Man kan inte landet eller platsen, och blir mer eller mindre blåst på pengar konstant eftersom man inte vet hur systemet eller priserna fungerar.
Stannar man däremot på ett ställe, så lär man sig var man ska äta och handla, osv. När jag bodde i Nigeria kunde jag teoretiskt(äcklig mat!) äta 3 mål om dagen för 12 kr, och lägga kanske 6 kr på vatten. 18 sek om dagen för att överleva alltså. Då räknar jag inte in boendet som jag hade gratis, eller mina transporter till jobbet.
Fördel:billigt
Nackdel:kanske inte särskilt nyttigt, äcklig mat, och inga nöjen överhuvud taget
Då landar du på 4,5 år utomlands för dina pengar, vilket kanske motsvarar dina förväntningar.
Jag tror att det är svårt att säga hur mycket pengar man behöver- jag har kompisar som på ett magiskt sätt lyckas överleva på ören och ingenting. Det gör förresten de flesta i utvecklingsländer också- det är ofta omöjligt att förklara hur folk lyckas överleva i fattigdom.
I alla fall vet du nog bäst själv hur mycket pengar du behöver, och var din komfortzon ligger. Vill du ha de där extra ölen så kommer de att kosta.
En annan käpphäst är utrustning. Beroende på vilken del av världen du har tänkt att resa i kommer det att ställa olika krav på grejerna. Jag har samlat på mig en massa friluftsgrejer under åren, och till resan som jag planerar nu kommer jag ändå att lägga ca 8000-10 000 på bara cykel, pakethållare, packväskor och reservdelar. Resten av utrustningen har jag redan.
I och för sig har jag för mig det var några som cyklade till asien med postcyklar, men har ingen aning om de kom fram.
Jag tycker du ska köra på, den största faran är att inte våga!