Väcker liv i en 9 år gammal tråd, vilket gott kan motiveras i just detta fall, då vi har något av ett facit idag, även om nya innovationer fortsatt flyttar gränser. Det går fint att pusha gränsen en god bit under 3 pounds för de tre stora, men det finns en tendens bland de små UL-tillverkarna att snarare öka vikten på utrustningen idag, men också öka kvalitet, men framförallt användarvänlighet. För 5-10 år sedan kunde man finna många fler ryggsäckar under 150 g än idag för att nämna ett exempel. Detta är inte nödvändigtvis en dålig trend, då man fortsatt ganska lätt kan bära en fullständig baspackning på 3-6 kg som fungerar fint i den skandinaviska fjällkedjan. Kanske lite tråkigt för konkurrensinriktade lättviktsnarkomaner, men gott nytt för dem som vill ha en bra men lätt packning.
Mina tre stora väger ca 1900 eller 1600 gram beroende på om jag ska vara i fjäll eller skog. Att komma ner till 343 i pounds är enkelt, men det går ut över komforten. Så väger t.ex mitt överlevnadskit som jag slänger på ryggen när jag är på obekant mark utan karta under kilot, inkl regnkläder och ett varmt mål mat, men är endast till för att klara mig genom en natt i skogen utan att frysa ihjäl om jag skulle gå vilse.