Utan att föra det elektriska resonemanget alltför långt ifrån detta forums huvudämne, så fungerar en tocken inverter bäst med rent resistiv last. Där kommer strömmen samtidigt som spänningen, dvs. fasförskjutningen är noll.
En dator är en last som definitivt inte är resistiv. Kopplar jag in en "Power Meter" på den laptop jag skriver på nu (Sony Vaio), ser jag att den tar bara 30 W, men cos(fi) är bara 0,44. Däremot är den inte induktiv, utan kapacitiv.
Fasförskjutningen gör att den skenbara effekten är nästan 70 VA. Märkningen på laddaren säger 95-130 VA, vilket kanske stämmer när batteriet är urladdat.
En last av den typen ställer till betydligt mera problem för en inverter än en last som ligger nära, eller på, maxeffekten, om den större lasten är "snäll". Som en glödlampa eller så.
Nu är detta mätt med en enkel effektmätare, som bara begrundar grundtonen. En mer avancerad nätanalysator ger ett mer uttömmande svar, men det är heller inte lika lätt att förstå sig på, så jag bryr mig inte om att gå och hämta någon sådan. Det känns som att det kvittar i denna diskussion.
Dessutom är det så att belastningen är långt ifrån att vara linjär. Detta är något som gäller alla förbrukare där likriktning ingår. Den olinjära karakteristiken hos en diod skapar denna typ av belastningar, där kurvan på strömmen ser helt annorlunda ut än den på spänningen. Detta genererar en hord med övertoner, som ytterligare krånglar till det för en inverter. Speciellt om det är en "fin" sådan, som försöker tillverka något som liknar sinusvåg. Belastningen går nämligen stick i stäv mot vad invertern försöker åstadkomma.
Hoppas att jag nu inte satt alltför många myror i huvudet på er. Jag tycker att det är svårt att veta var jag ska sluta. För att det inte ska bli för detaljerat, blir det mest påståenden utan förklaringar. Det går naturligtvis att spinna vidare på det här i det närmaste i oändlighet, men det faller naturligtvis fullständigt utanför ramarna för detta forum.
Vill du veta mer är det kanske bäst att du hör av dig till mig "privat".
Anders