Jag tror att det är dax att summerar denna tråd nu
Vad jag kommit framm till är följande.
1. Inverter 12v-230v drar mer ström än en DC till DC omvandlare gör.
2. Inverter 12V-230V KAN skada tillkopplade utrustning särskillt om invertern är av typen fyrkantsvåg.
Modifierad sinusvåg är vad jag förstår helt OK att använda och en inverter med REN sinusvåg är samma typ som du av ström som du har hemma i ditt vägguttag.
3. Man BÖR men måste inte koppla ur invertern 12v-220v vid start av motor och hels vid stopp av motor för att inte skada invertern eller tillkopplad utrustning.
(Gäller förmodligen även DC-DC omformaren)
Således utgår jag ifrån att den kan vara inkopplad under "drift" motorn igång. utan att skadas eller skada tillkopplad utrustning.
4.Fördelar Inverter 12v-230v är att du kan använda den till andra laddare tex mobiltelefoner o dyl
5.Fördel DC-DC omvandlare den är förmodligen mindre och drar mindre ström .
Så vad väljer man nu då?
Jo det beror väl lite på vad man vill ha.
Prismässigt sett så tror jag att dom ligger ungefär på samma nivå det vill säga mellan 500- 1000 kr för dom enklaste o vanligaste modellerna.
Jag känner ändå att jag höjja ett varningens finger för allt för billiga produkter som i mina ögon ligger i prisgruppen UNDER 500:- då jag observera nu MISSTÄNKER att dom oftas inte håller för det dom är avsedda
Har sett exempel på DC-DC omvandlare neråt 300 kronor vilket nog ej kan ses som en trovärdig produkt i mina ögon.
Tänk också på att om ni köper en 12V till 230V inverter på tex 300W att 300W inte är särskillt mycket om ni tänker ansluta annat en tex glöd lampor laddare osv en kaffebryggare funkar inte att ansluta då den drar avsevärt mycket mer.
Så för dom flesta är nog valet en DC-DC från tex Clover
Mvh Peter