"Den utrustning som polisen bär väger i snitt 12 kilo. Och det handlar om en hel del pinaler i det midjebälte där de flesta poliser nu har sin utrustning. Först pistolen - ofta av märket Sig Sauer - men även extra magasin, skyddsväst, batong, pepparspray, handfängsel, ficklampa och inte minst en rejäl kommunikationsradio."
Om jag läser artikeln rätt så bär de skyddsvästen i bältet? Måste ju vara skittungt, och rätt onödigt. Den ska väl sitta på kroppen?
Men att bära pickan på låret ska tydligen vara en lösning (måste vara ett jävla muskedunder den där Siggen), hur skulle det vara att börja med att bära västen på kroppen?
Komradio och ficklampa är ju områden där frilufset kommit långt. Kör de LED-lampor eller har de fotslånga Maglite? (handklovar, pickor + mag, batonger mm uttalar jag mig inte om).
Kanske är "fler poliser" lösningen, så de kan dela upp utrustningen?
Men, jag undrar i slutänden om inte de största arbetsskadorna för poliser är psykiska; vilket jävla jobb att ha under många år?! Jag skulle iaf inte palla, utan bli cynisk och bitter och rätt hårdhänt och full av fördomar. Tur att de som tål det bättre än jag blir poliser(?)!