Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
12 kg för tungt för polis
- Trådstartare svenFr
- Start datum
Den norska polisen är normalt sett obeväpnad och mig veterligen klarar de sitt jobb minst lika bra som den svenska polisen. Dessutom skjuts bara en bråkdel så många människor ihjäl i Norge i samband med polisingripanden som det gör i Sverige.
Svensk polis måste till och med söka tillstånd för att inte bära vapen i yttre tjänst. I Norge beväpnar man sig bara när man förväntar sig att något kan hända
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vapnet-konstituerar-polisen-1.484749
Attityden är egentligen politisk.......Dvs vilka poliser vi får på gatan beror på vad våra politiker vill.
Före Göteborg hade vi gott om Sigge Fürst poliser, dvs lågskor och batong, efter har vi mest med väst, kängor, benskydd och pistol, av de som syns. Vilket vi vill ha kan man önska men någon ändring kommer inte via tandfeen......
Huruvida polisens utrustning påverkar samhällsklimatet vore roligt om någon socialantropolog ville skriva om......
Men att sitta inne på station i uniform med kängor, benskydd och stora utrustningsbältet verkar löjligt.
Av de ca 17 000 poliser vi har hur många har yttre tjänst?
När Appegate m fl beskrev polis utrustad på nuvarande sätt gällde det insatsstyrkor i speciella situationer, numera tycks det gälla det mesta.
Det Patric tog upp om dåtida önskemål vid ev rån verkar klokt. Att få skjutbana i centrum verkar mindre smart......
All buren vikt är tröttande.
Före Göteborg hade vi gott om Sigge Fürst poliser, dvs lågskor och batong, efter har vi mest med väst, kängor, benskydd och pistol, av de som syns. Vilket vi vill ha kan man önska men någon ändring kommer inte via tandfeen......
Huruvida polisens utrustning påverkar samhällsklimatet vore roligt om någon socialantropolog ville skriva om......
Men att sitta inne på station i uniform med kängor, benskydd och stora utrustningsbältet verkar löjligt.
Av de ca 17 000 poliser vi har hur många har yttre tjänst?
När Appegate m fl beskrev polis utrustad på nuvarande sätt gällde det insatsstyrkor i speciella situationer, numera tycks det gälla det mesta.
Det Patric tog upp om dåtida önskemål vid ev rån verkar klokt. Att få skjutbana i centrum verkar mindre smart......
All buren vikt är tröttande.
Som jag skrev: Det är inte vad polisen vill på som påverkar, det är vad "pöbeln" vill
Hur mycket skrevs det inte om polisens passivitet nu vid det senaste stora rånet?
Fast någonstans påverkar väl ändå polisens egna utvärderingar och viljor? Tror t.ex. inte att nationella ledningen skulle gå med på att låta polisen ingripa med eldhandvapen vid ett rån om pöbeln ville det. Inte heller polisfacket. Lika lite som att de skulle gå med på en avväpning.
Appropå det senare, såg att konstapeln i filmsnutten hade en flaska pepparsprej med sig, enligt sydsvenskan så är ju polisen ganska kass på att använda den så det kanske kunde vara en första lättning.
Men nu tycker jag inte man ska klaga på Polisen. De har ju rätt dåligt ställt ändå, låg tilltro från samhället, taskigt utrustade, dålig ledning, tråkig lön etc. Men jag hade nog respekterat dem mer om de inte körde sitt machorace, med insatsstyrkans uniform och kängor osv.
Eller förresten, en liten klagan vill jag få in; det löjligaste jag vet är cykelpolisen i Göteborg. Inte för att de inte behövs, folk kan verkligen inte cykla på ett trafiksäkert sätt, utan det som blir så himla fel är att de cyklar runt på tunga heldämpade mtbs, med pistol(!) på låret och i vandrarkängor(!). FFS, när behöver en cykelpolis använda sitt tjänstevapen??? Och hur skönt kan det vara att cykla i stela meindls på en tung downhilllcykel??? Inte undra på att de får arbetsskador, det hade jag också fått.
"Stanna!! du där på den gnisslande kronan, du körde mot rött!! Jag skjuter skarpt!!!"
Eller förresten, en liten klagan vill jag få in; det löjligaste jag vet är cykelpolisen i Göteborg.
Har inte dom tights och pjuck med clips?
Förresten, OC:n är lätt och används mycket mer än andra vapen! Batongen används sällan men man vet ju aldrig, lika så puffran. Med dagens samhälle tror jag dessa vapen skall vara kvar. Men en mer funktionsduglig uniform skulle nog vara på sin plats. Sen kanske inte byxor med pressveck (som enmansutredaren LPM i gävle föreslog) inte fungerar på gatan. Idag finns material som är riktigt bra. Dessa har inte nått polisen annat än i regnställ!
/ingvar
Om jag ár inte helt felunderáttad bär polisen i England inte ens picka till vardags. Ett steg ât det hàllet kanske skulle vara lösningen?
I Storbritanien är det en helt annan situation än i Sverige, civila enhandsvapen är totalförbjudna, Storbritaniens landslag i pistolskytte har sina vapen i Frankrike och tränar där också.
Det debatteras tydligen hårt om reglerna ska mjukas upp över OS så pistoltävlingarna får gå av stapeln i GB. Annars blir det som Sveriges senaste Sommar OS, Australien släpte inte in hästarna så den delen av OS gick i Sverige, det var 19XX (hjärnsläpp, hjälp mig med året!!!!)
Straffet för att bli påkommen med ett enhandsvapen är runt 5 år i "spjället" är personen aldrig straffad tidigare kommer han/hon ut efter runt 2-3 år.
Har du blivit påkommen med ett olagligt vapen kan du aldrig (som lagen ser ut nu) få licens för ett vapen.
Tillägg: vissa luftpistoler (Brococ) kunde man få behålla om man sökte licens och skafade vapenskåp, dock kunde du aldrig sälga eller överlåta vapnet utan då skall det förstöras
Senast ändrad:
Den norska polisen är normalt sett obeväpnad och mig veterligen klarar de sitt jobb minst lika bra som den svenska polisen. Dessutom skjuts bara en bråkdel så många människor ihjäl i Norge i samband med polisingripanden som det gör i Sverige.
Ja det stämmer att norska polisen är obeväpnad MEN dom har vapen i bilarna som kan plockas fram om det förväntas krävas under ett förestående ingripande.
Sen kan man inte bara stirra sig blind på det faktum att det skjuts ihjäl fler människor i Sverige än i Norge. Anledningen till detta är bland annat att vi i Sverige har en mycket mer retriktiv lagstiftning när det gäller i vilket skede en svensk polisman har rätt att avfyra sitt tjänstevapen. Skillnaden är kan man säga lite förenkalat att en polis i Sverige i princip bara får avfyra sitt tjänstevapen i en nödvärnssituation vilket innebär att han/hon ska befinna sig i en livshotande situation.
Med andra ord är en svensk polis i många fall tvungen att vänta med att skjuta medans en norsk polis kan skjuta i ett tidigare skede vilket självklart medför att den norske polisen har "mer tid" att avfyra ett välriktat skott !
Har inte dom tights och pjuck med clips?
Förresten, OC:n är lätt och används mycket mer än andra vapen! Batongen används sällan men man vet ju aldrig, lika så puffran. Med dagens samhälle tror jag dessa vapen skall vara kvar. Men en mer funktionsduglig uniform skulle nog vara på sin plats. Sen kanske inte byxor med pressveck (som enmansutredaren LPM i gävle föreslog) inte fungerar på gatan. Idag finns material som är riktigt bra. Dessa har inte nått polisen annat än i regnställ!
/ingvar
De erfarnaste och snabbaste cyklisterna i städer borde vara buden, alltså är det ju fixies poliserna ska ha!
Och angående OC:n och dess användande, läs gärna länken jag bifogade i förra inlägget. Att den används mer än andra vapen tyder ju på att dess användingsområde är helt feltolkat. Nåt polisens egan utredare också kommit fram till.
De erfarnaste och snabbaste cyklisterna i städer borde vara buden, alltså är det ju fixies poliserna ska ha!
Och angående OC:n och dess användande, läs gärna länken jag bifogade i förra inlägget. Att den används mer än andra vapen tyder ju på att dess användingsområde är helt feltolkat. Nåt polisens egan utredare också kommit fram till.
Och med det menar du vadå ?? Att OC:n ska tas bort eller ? Förtydliga gärna tack !
Och med det menar du vadå ?? Att OC:n ska tas bort eller ? Förtydliga gärna tack !
Ja, det vore ju en lösning. Eller att polisen visar att de kan använda den enligt de föreskrifter de själva tagit fram. Oavsett vad jag tycker så är det helt irrelevant för ämnet. Och hela ämnet är egentligen helt irrelevant för forumet.
Ja, det vore ju en lösning. Eller att polisen visar att de kan använda den enligt de föreskrifter de själva tagit fram. Oavsett vad jag tycker så är det helt irrelevant för ämnet. Och hela ämnet är egentligen helt irrelevant för forumet.
Det händer säkert att OC:n missbrukas men rätt använd är den ett mycket användbart hjälpmedel i vissa våldsamma situationer och de flesta poliser använder trots allt OC sprayen enligt de föreskrifter RPS satt upp.
I övrigt håller jag med om att ämnet hamnat utanför forumets och ämnets område.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tungt! | Lättpackning | 15 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg