+11 i Nikkaloukta

avslutad210712

Gäst
Under hela senare hälften av 80-talet och början av 90-talet var jag med i Storklintens alpina i Boden. Som aktiv så fick vi jobba med att göra snö i "klinten" och jag förde också dagbok över mina skiddagar. Det hände ytterst sällan att det var åkbart i början av december och därför åkte vi ofta till Dundret från början av november. Snarare så brukade Storklinten inte öppna förrän någon av de första helgerna i december och ibland var det kanonsnö som räddade premiären från att inte förskjutas längre. Jag tror därför man ibland kommer ihåg lite selektivt och i alla fall för norra norrland så har inte antalet snödagar påverkats nämvärt de senaste hundra åren. Däremot så har de minskat i götaland och svealand. För hela Sverige var tydligen 30-talet ett snöfattigt decennium medan 90-talet i norra norrland var ett snörikt decennium.

För att sammanfatta så verkar man inte för norra norrland (ännu) kunna påvisa någon trend i minskat antal snödagar under 1900-talet. För Götaland och Svealand har dock antalet snödagar minskat med 40 respektive 20% sedan 1960. Det är ju egentligen ganska logiskt eftersom norra norrland helt enkelt har "mer att ta av" innan nederbörden börjar falla som regn istället.

http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_snoklimat.pdf

Och enligt forskarna är inte brotten (nu pratar jag om brott i lagens mening) vare sig fler eller grövre nufötiden.

Visst kan minnet vara selektivt men nog anser jag (och många med mig) att det blivit både varmare och mindre mängd snö där jag bor åtminstone under höstdelen av året. En enkel jämförelse - för 25 år sedan var jag aktiv inom bandy och vi var lite stressade när vi inte kom ut på is i november och då fanns det inte konstfruset. Nuförtiden skulle inte bandylagen i Kalix kunna påbörja seriespelet före mitten eller slutet av december om de inte hade konstfruset. Nuförtiden kan man räkna antalet dagar med kallare än minus 30 om än inte på ena handens tumme så i alla fall på ena handens fingrar och för en 20 år sedan var det inte alltför ovanligt med minus 30 i januari och februari.

Däremot får vi massor av snö i januari, februari och viss mån mars nuförtiden så snödrivorna mot slutet av snöskottningssäsongen är minst lika höga nu som när man var yngre.

För 7-8 år sen var vi ett gäng som samlades varje nyår i Norra hamnen (Luleå).
Då körde vi alltid skoter dit för att se fyrverkerierna!
Minns att sista året var det nästan bara vatten på isen, och numera är det ju knappt snö där......

Så visst är det nåt galet som händer!

//MD

Du inser kanske att det finns ett samband nånstans där i ditt inlägg ;)

När man talar om klimatförändringar är det helt ointressant vad man minns och inte minns.

Vädret är naturligt olika år från år. I slutet av oktober har det varit snö hälften av de senaste 16 åren, det vet jag eftersom min son har födelsedag då. Det var 3 dm när han föddes och det har varit en ständigt återkommande fråga om det ska vara snö på hans födelsedag eller inte.

När folk talar om att det inte har varit si eller så i mannaminne, så är det ju ändå bara ca 50 år man pratar om.

Det har varit extremt varmt, kallt och mycket eller litet nederbörd vid olika tillfällen under alla årstider på alla platser vid enstaka tillfällen - och kommer säkerligen att fortsätta vara det.

Men klimatförändringarna handlar om något helt annat! Det handlar om att medeltemperaturen sakta men säkert stigit, under många år och ytterst lite, men tillräckligt för att påverka glaciärer, vindar, nederbörd mm och på sikt drastiskt förändra levnadsförhållandena över hela jorden.

Detta har hänt tidigare i jordens historia och skulle kunna vara helt naturligt. Ett starkt skäl till att det troligen inte är så denna gång, är att det, när man borrar djupt i isen vid polerna, enligt samstämmiga forskarrapporter, syns att den under de senaste decennierna påverkats av ämnen från luften som den inte tidigare påverkats av.

Dessutom, sett ur ett skandinaviskt perspektiv, så när det var så här hög medeltemperatur under en lång period här senast, så var vi längre från nordpolen än vi är nu och den troliga förklaringen till att det var varmt då, är troligen just det.

Naturlig uppvärmning???

[QUOTE

Dessutom, sett ur ett skandinaviskt perspektiv, så när det var så här hög medeltemperatur under en lång period här senast, så var vi längre från nordpolen än vi är nu och den troliga förklaringen till att det var varmt då, är troligen just det.[/QUOTE]

Under medeltiden var det minst lika varmt eller till och med varmare en det är nu. Var vi längre från nordpolen då??
Kan förhållandet till nordpolen ändrats så mycket på 1000 år??
Jag tror faktist att snacket om global uppvärmning har gått till lite överdrift.
Jag kommer ihåg att när jag gick i skolan på typ slutet av 80 talet så snackades det hela tiden om att vi gick mot en ny istid.
Varför denna helomvändning??

Under medeltiden var det minst lika varmt eller till och med varmare en det är nu. Var vi längre från nordpolen då??
Kan förhållandet till nordpolen ändrats så mycket på 1000 år??
Jag tror faktist att snacket om global uppvärmning har gått till lite överdrift.
Jag kommer ihåg att när jag gick i skolan på typ slutet av 80 talet så snackades det hela tiden om att vi gick mot en ny istid.

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6558&l=sv
Har klimatet varierat i ett längre historiskt perspektiv?
Svar: Går man tillbaka miljontals år i tiden kan man konstatera att klimatet har både varit mycket varmare och mycket kallare än idag. Olika händelser, exempelvis kontinenternas rörelser, har påverkat klimatet. På lite kortare tidsskalor, 10 000-100 000 år, har klimatet varierat på grund av återkommande variationer i jordens och solens relativa läge. Atmosfärens sammansättning, dess innehåll av växthusgaser, har också varierat.
Relativt stora klimatvariationer kan urskiljas flera tusen år tillbaka, speciellt i regionala skalor. I Norden var det till exempel troligen något varmare för fem-sextusen år sedan jämfört med idag. Också under vikingatiden för drygt tusen år sedan var det relativt gynnsamt klimat i Norden, men däremot var perioden 1500-1900 i allmänhet kallare.

En spekulation är väl att det ökar för snabbt för att vara en (bara?) naturlig variation, eller att det borde vara relativt kallt om allt är normalt. Man kan väl konstatera att det behövs mer forsking som även övertygar skeptikerna.

Nog om det, om skidsäsongens längd:

http://www.yr.no/ver-nytt/1.4337075

Så här går det tydligen med skidsäsongen i Nordmarka, N Oslo och nåt liknande gäller säkert på många ställen i Mellansverige.

Helomvändningen beror såklart på att forskarna vet mycket mer nu än förr. Det du lärde dig i skolan var kanske inte heller vetenskapens frontlinje.

Men även i slutet av 80-talet var det ganska klart att växthuseffekten kunde påverkas av mänsklig aktivitet (IPCC bildades ju 1988, så något förstod man allt). Det som hänt sedan dess är att man genom tjugo års mätningar fått ännu starkare tecken på att det faktiskt sker en uppvärmning pga mänsklig aktivitet.

(Om man lättast övertygas av enkla, slagkraftiga grafer så finns det såna i både IPCC:s rapporter och i Al Gores film "En obehaglig sanning", samt i annan litteratur såklart. Om man föredrar strikt statistik och vill kontrollräkna själv så kräver det lite mer jobb.)

Om man tvivlar på klimatförändringen bör man verkligen läsa på de senaste, hyfsat vedertagna rönen, inte lita på vad man minns från skolan för 20 år sedan.

Väldigt många människor uttrycker tvivel inför detta, men det är ju bara att läsa på själva! I den underbara tid vi lever i så finns otroligt mycket information tillgänglig på internet. Det gäller bara att vara källkritisk. Jag törs dock säga att IPCC är tillförlitliga.

(IPCC:s rapporter finns på http://www.ipcc.ch/ och det finns många, många böcker om växthuseffekten.)

Appropå "det var bättre förr" så är det ett faktum att elva(?) av de varmaste åren sedan mätningarna började har inträffat de senaste 12-15 åren. Världen ÄR varmare nu än för 100 år sedan, men hur det speglas i snödjup är en annan sak eftersom varmare klimat kan leda till ökad nederbörd och följaktligen mer snö i kalla områden.

Senast ändrad:
Jag VILL också tro att det är så, och till för mindre än ett år sedan tillhörde jag dem som bestämt vid varje tillfälle när frågan kom upp, hävdade att det framför allt handlar om en naturlig klimatförändring och att vi borde fokusera på fördelarna med det istället för att gräva ner oss som nu.

MEN jag har läst på och kommit fram till att alla känsloargument, allt tyckande, alla minnen från väder man varit med om och allt det man en gång lärt sig om väder och klimat, FETfaller inför de tydliga forskningsrönen och argumenten för att det faktiskt inte handlar om naturlig förändring denna gång. Det är för mycket som skiljer sig från tidigare varmare perioder i jordens historia för att det ska hålla att fortsätta hävda det.

Att det inte är första gången det är trettondagsblida i Norrbotten i mitten av december förändrar inte den saken. Men det är fan inte roligt med den här värmen. Vi hade finfina skidspår och backe för mindre än två veckor sedan - nu är det bara is!!! Och nu är det ju inte ens ett alternativ att flytta norrut längre, för där är det ju ännu värre!

Sambandet mellan ökande halter koldioxid och ökande temperatur är helt klarlagt. Sedan kan naturliga variationer ta över och exempelvis ge något decennium med kallare klimat, eller än varmare än vad koldioxidutsläppen motiverar. Men sedan är vi tillbaks på den långsiktiga systematiska jämviktsbanan mot ökande temperatur. Går dock inte att plocka enskilda år som är kallare eller varmare än väntevärdet och ta det till intäkt för någonting. Det går inte heller att peka på andra planeter och tro att ökande värme där skulle ha ett samband med ökande värme här, eftersom ingenting säger att det inte bara handlar om en sammanfallande utveckling i tid.

Raskesven

Väldigt många människor uttrycker tvivel inför detta, men det är ju bara att läsa på själva!

Att ta hotet på allvar är ju jobbigt! Det innebär ju att man måste ta sin lilla del av ansvaret, dvs förändra sitt eget liv och dessutom göra vad man kan för att påverka så många som möjligt att förändra sina liv. Jättejobbigt! Enklare att tvivla och köra (!) på som man alltid gjort...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg