avslutad210712
Gäst
Under hela senare hälften av 80-talet och början av 90-talet var jag med i Storklintens alpina i Boden. Som aktiv så fick vi jobba med att göra snö i "klinten" och jag förde också dagbok över mina skiddagar. Det hände ytterst sällan att det var åkbart i början av december och därför åkte vi ofta till Dundret från början av november. Snarare så brukade Storklinten inte öppna förrän någon av de första helgerna i december och ibland var det kanonsnö som räddade premiären från att inte förskjutas längre. Jag tror därför man ibland kommer ihåg lite selektivt och i alla fall för norra norrland så har inte antalet snödagar påverkats nämvärt de senaste hundra åren. Däremot så har de minskat i götaland och svealand. För hela Sverige var tydligen 30-talet ett snöfattigt decennium medan 90-talet i norra norrland var ett snörikt decennium.
För att sammanfatta så verkar man inte för norra norrland (ännu) kunna påvisa någon trend i minskat antal snödagar under 1900-talet. För Götaland och Svealand har dock antalet snödagar minskat med 40 respektive 20% sedan 1960. Det är ju egentligen ganska logiskt eftersom norra norrland helt enkelt har "mer att ta av" innan nederbörden börjar falla som regn istället.
http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_snoklimat.pdf
Och enligt forskarna är inte brotten (nu pratar jag om brott i lagens mening) vare sig fler eller grövre nufötiden.
Visst kan minnet vara selektivt men nog anser jag (och många med mig) att det blivit både varmare och mindre mängd snö där jag bor åtminstone under höstdelen av året. En enkel jämförelse - för 25 år sedan var jag aktiv inom bandy och vi var lite stressade när vi inte kom ut på is i november och då fanns det inte konstfruset. Nuförtiden skulle inte bandylagen i Kalix kunna påbörja seriespelet före mitten eller slutet av december om de inte hade konstfruset. Nuförtiden kan man räkna antalet dagar med kallare än minus 30 om än inte på ena handens tumme så i alla fall på ena handens fingrar och för en 20 år sedan var det inte alltför ovanligt med minus 30 i januari och februari.
Däremot får vi massor av snö i januari, februari och viss mån mars nuförtiden så snödrivorna mot slutet av snöskottningssäsongen är minst lika höga nu som när man var yngre.