+11 i Nikkaloukta

" I Nikkaluokta blev det i natt nytt decemberrekord för den stationen. 11 grader uppmättes, 2 grader över det gamla. Det var också decemberrekord för hela norra Norrland " [18 december]
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1005375&lid=puff_1005503&lpos=rubrik

Och snöläget verkar vara lika bedrövligt, kolla
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=63436&lid=Oddasat&from=menu
och gå in "Oððasat disdat / tisdag"

Ser inte så roligt ut med andra ord.

För övrigt är det just nu kl 18 +5 grader i Abisko och det ser ut så här
vackert ut på backen.

(Typisk avvikelsekarta för de senaste dagarna, 15 grader för varmt! http://www.smhi.se/sgn0102/maps/ttdk_071217.gif )

Senast ändrad:
Vädret är inte vad det brukade vara...och värre kommer det bli!
Skulle inte fårväna maig om trädgränsen flyttar sig några hundra meter upp inom min livstid...om inget banbrytande sker dvs.

Trots blidan (+5,+6 idag och igår men nu strax under 0) har vi helt åkbara skidspår,så länge de dras dagligen.
Isigt på vägarna och jättemoddigt där snön inte hållt för trycket av däcken.
Tur vi har ca en halv meter snö att ta av,ett tunnare snötäcke skulle kunna bli till ingenting.

Tur vi har ca en halv meter snö att ta av,ett tunnare snötäcke skulle kunna bli till ingenting.

I tråkmälardalen kan vi inte ens glädja oss åt att det finns snö att ta av. Jag har hört klimatforskare säga att det faktiskt inte var mera snö förr men jag kommer ihåg när jag var liten och då var det minsann snö innan jul! Jag tappade ju blockflöjten i en snödriva så att jag inte kunde vara med i julavslutningskonserten (underligt nog så hittade jag den på hemvägen så att mamma inte skulle bli arg...)

Först regnade det i en vecka. Sedan blir det -5 grader i en vecka. Är det för mycket begärt att få slå samman de tu? Suck... Jag vill, jag vill, jag vill ha en vit jul!

Snö i Sörmland

Såg ett program om Greta Garbo när hon var på besök hemma,troligen början av 1930-talet.
Det var bla bilder från när hon var på vintrig julmarknad på Skansen samt ute på nån herrgård i Sörmland,slutet av November.Hon åkte skidor,högg ved och det var riktiga snöhögar runtomkring.
Visst är det förändrat.
Jag var ofta med i en skidtävling i Luleå som gick i början av december på 1970-talet,inga problem med för lite snö då.

Det vore förstås intressantare att se hur det står till i t ex Tarfala, om det är lika bedrövligt där så är det väl istället oändliga, sterila blockfält istället för glaciärer inom en snar framtid.

Oturligt nog har Kebnekaises webkamera varit nere det närmsta halvseklet, men man får väl hoppas att det blir lite mer normala temperaturer och nederbörd i form av snö, framöver i Keb.

Jag var ofta med i en skidtävling i Luleå som gick i början av december på 1970-talet,inga problem med för lite snö då.

För 7-8 år sen var vi ett gäng som samlades varje nyår i Norra hamnen (Luleå).
Då körde vi alltid skoter dit för att se fyrverkerierna!
Minns att sista året var det nästan bara vatten på isen, och numera är det ju knappt snö där......

Så visst är det nåt galet som händer!

//MD

Såg ett program om Greta Garbo när hon var på besök hemma,troligen början av 1930-talet.
Det var bla bilder från när hon var på vintrig julmarknad på Skansen samt ute på nån herrgård i Sörmland,slutet av November.Hon åkte skidor,högg ved och det var riktiga snöhögar runtomkring.
Visst är det förändrat.

Under hela senare hälften av 80-talet och början av 90-talet var jag med i Storklintens alpina i Boden. Som aktiv så fick vi jobba med att göra snö i "klinten" och jag förde också dagbok över mina skiddagar. Det hände ytterst sällan att det var åkbart i början av december och därför åkte vi ofta till Dundret från början av november. Snarare så brukade Storklinten inte öppna förrän någon av de första helgerna i december och ibland var det kanonsnö som räddade premiären från att inte förskjutas längre. Jag tror därför man ibland kommer ihåg lite selektivt och i alla fall för norra norrland så har inte antalet snödagar påverkats nämvärt de senaste hundra åren. Däremot så har de minskat i götaland och svealand. För hela Sverige var tydligen 30-talet ett snöfattigt decennium medan 90-talet i norra norrland var ett snörikt decennium.

För att sammanfatta så verkar man inte för norra norrland (ännu) kunna påvisa någon trend i minskat antal snödagar under 1900-talet. För Götaland och Svealand har dock antalet snödagar minskat med 40 respektive 20% sedan 1960. Det är ju egentligen ganska logiskt eftersom norra norrland helt enkelt har "mer att ta av" innan nederbörden börjar falla som regn istället.

http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_snoklimat.pdf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg