DAG 26 OBS! NY 6.OKT 99
Vaknar upp till kalasväder, sol och 10 grader. Efter bra frukost beger jag mig till Ryssa Energi och Kommunen. Precis bakom vandrarhemmet ligger kommunen, där får jag beskedet att miljökontoret flyttat till Orsa, så jag beger mig till Ryssa Energi som är ett företag som sköter elnätet i Mora och några kringliggande kommuner. Tyvärr så är det bara aktuellt att anställa personal på administrations-sidan. Jag kontrar tufft med att det är inte bara elmarknaden som avregleras utan också folk med... Fotar mig i Vasaloppsmålet, men resan har förlängts ska ge mig sjutton på att ta mig till Stadshuset i Stockholm och skaka om politikerna där som utbildar folk som inte behövs i samhället... Klockan 12:45 kör jag stora vägen nr 80 mot Rättvik, medvind och välmotiverad. Tät dalaskog och lite tråkig väg. Vikarbyn och Sjurberg lättar till sist upp tristessen denna torsdag. Rättvik 7, nästan framme, har cyklat 30 km redan, tänker jag. "Heja - Heja" ropar några ungar från ett område med faluröda knuttimrade hus och en vit majstång. Det känns skönt, vinkar tillbaka till ungarna. En avslutande uppförsbacke sen rullar det fint nedför mot naturbruksgymnasiet i Rättvik. Tid för en liten fika, en grön rulle för 16 kr...ånej det blir en stor kanelbulle! Skriver vykort och varvar ned. I Rättvik är det lugnt, lite folk. Stämplar in min ankomst på posten, killen där ger mig dessutom en extra "folk-lore festival stämpel". Nu återstår bara 3 mil kvar och den varma solen känns fortfarande varm.
Med Chic i hörlurarna skråar jag upp för den kraftiga motluten från Siljansdalen mot Söderås, det går tungt och långsamt. Då händer det äntligen - det går trögare än vanligt... Nää?!! Jovisst! Punktering på bak... det blir stopp i höstsolen, för att fixa till hjulet. Av med all packning och ut med slangen... för att upptäcka att limmet är gammalt och det är omöjligt att få laglappen att fästa, lätt arg reder jag upp situationen...Q8 macken inom synhåll, försöker där. Men det är slut på lagsatser - "du får dra till stan, det är ju bara 3 km, du får säkert lift"! säger man där. På håll ser jag en person som väntar på bussen, kastar en blick bakåt, bussen kommer och jag springer 200 meter på 30 sek, hinner precis med och låter som ett Winstone-ånglok från 1914, "pust å tack...fick punka och så kom bussen precis...orkar jag pusta fram". Köper en självhäftande punka-sats som jag tvivlar på, även en klassisk låda köps in. Nu är jag helgarderad! Nu återstår 3km promenad, bussarna på den här sträckan går med en timmes mellanrum vet jag. Kikar på turlistan 16:15...hon är 16:19 nu...fan vilken otur. Men jag har läst på lördag och till min förtjusning skal bussen komma 16:20, jo - där kommer den ju, tänker jag förtjust - vilken tur! "Stannar du vid Q8? frågar jag" Jodå, hoppa in bara! du behöver inte betala för tre hållplatser! Va bussigt! Tackar för skjutsen och beger mig till "patienten" med trasigt däck. Nu gick det fint, efter 15minuter är hjulet helt och det är klart för avgång. Söderåsen badar i solsken och jag kör uppför på 1.ans växel. Vägen består av oljegrus med knottriga stenar är rädd för att få ny punktering, ytterdäcket är nämligen spräckt och slangen tittar ut på ett ställe. Solen börjar dala men det går fint längs väg 80. Chic underhåller i hörlurarna under hjälmen. Det mörknar, passerar Rällsjön och äntligen är jag framme i välkända trakter igen! Här cyklade jag som 12-13 åring flera mil i Dalaskogarna. Svänger in till Bjursås vid Rexbo, inatt får jag övernattning i en släktstuga med vedspis. Proviantering på Vivo, och sen känns det bra att dra sig tillbaka i stugan. Spisen ryker in, men tillsist är det drag och värmen sprider sig. Nöjd efter en dagsetapp på 7 mil somnar jag in på en välkänd säng.