1,7kg "bekvämligheter"

Anledningen till 530 gram mat om dagen är att det enbart är torrfoder. Inga konservburkar eller färskvaror som frukt mm. Så 530 gram är rätt mycket. Testa att käka 100 gram ris och 50 gram soppa/malna saker så får du se ;)

// Jocke

joru; sa:
He he, våra klädlistor liknar varandra ganska mycket ;).

Själv kör jag ett par kallingar på kroppen som jag tvättar vid behov.

Som underställ/sovställ kör jag Ullfrotté, det väger mindre än HH men är varmare. Kör också en Marmot Driclime istället för tröja, lite tyngre än din microfleece, men skön att bära som skaljacka/rastjacka de dagar då det är kyligt.

Packaway kör jag som skal vid regn eller när man rastar. Jag gillar inte att använda stället som skalställ i allmänhet eftersom det andas för dåligt för min smak.

Mina mössor är ullfrotte balaclava (25 gr) tillsammans med en s k "bashatt" i civilt utförande. Bashatten är "tung" (dvs väger lite mer än en vanlig keps) men helt suverän i funktionen :).

Använder supertunna microfleecevantar typ H&M ;).

//J

Ja, bomulls t-shirtarna ska bort till nästa trip, det var ingen höjdare. Vet dock inte riktigt vad som ska ersätta, men att ha 2 t-shirtar var nödvändigt, då de snabbt blev svettiga. Något funktionsmaterial så man slipper 2 också, att ett fungerar bättre än 2 totalt. Gärna modellförslag.

// Jocke, som beställt utrustning från regementet för x antal kronor idag ;)

hallå. UL ær fint men till trots før det så blir det endel kilo på en expedition. det finns sækert något av min utrusting som kan byttas ut till något lættare men jag ser det som en sækerhet sak att feks min sele væger 470g. en vænn har en som væger 130 och jag litar inte på den osv. tæltet ær relativt tungt ca 5 kilo men gud så fint det ær...

hær har ni det mesta av min pakklista før en vinter expedition.i tillægg kommer mat och brænsle. vi ær tre som deltar och vikt totalt med allt och allt blir det ca 30-33 kilo per person. denna vikten går ned och ned før att sluta på ca 20-22 kilo per person nær vi ær færdiga efter tre veckor.

skidor och fot:scarpa f1, purple haze,booties, socker
vølkl mountain,dynafit ti,black diamond stav
dun: phd jakke,rab bukse
skal: helly jakke,arcteryx theta,montbell jakke
isolation: arcteryx fleece bukse,arcteryx rho top+buksehelly flecce genser,boxer LA
hand:hestra votter,or pro votter,ull handser
huvud:LA lue,brynje balaklava,LA hat,neopren mask
cebe ski brille,cebe cechinell,cebe med utbyttbare glas
sæck: berghaus extreme,anjungilak pulkpose
sova:hagløfs zest -40,pads
teknisk: jolly camp isøks,camp nantech stegjern,sele BD alpine bod,petzl tauklemme,karabiner lås 2st
karabiner vanlig 8st
prusik,pakkposer,snøbolt,spade ortovox
telt ve 25

robert

gmg; sa:
hallå. UL ær fint men till trots før det så blir det endel kilo på en expedition. det finns sækert något av min utrusting som kan byttas ut till något lættare men jag ser det som en sækerhet sak att feks min sele væger 470g. en vænn har en som væger 130 och jag litar inte på den osv. tæltet ær relativt tungt ca 5 kilo men gud så fint det ær...

hær har ni det mesta av min pakklista før en vinter expedition.i tillægg kommer mat och brænsle. vi ær tre som deltar och vikt totalt med allt och allt blir det ca 30-33 kilo per person. denna vikten går ned och ned før att sluta på ca 20-22 kilo per person nær vi ær færdiga efter tre veckor.

skidor och fot:scarpa f1, purple haze,booties, socker
vølkl mountain,dynafit ti,black diamond stav
dun: phd jakke,rab bukse
skal: helly jakke,arcteryx theta,montbell jakke
isolation: arcteryx fleece bukse,arcteryx rho top+buksehelly flecce genser,boxer LA
hand:hestra votter,or pro votter,ull handser
huvud:LA lue,brynje balaklava,LA hat,neopren mask
cebe ski brille,cebe cechinell,cebe med utbyttbare glas
sæck: berghaus extreme,anjungilak pulkpose
sova:hagløfs zest -40,pads
teknisk: jolly camp isøks,camp nantech stegjern,sele BD alpine bod,petzl tauklemme,karabiner lås 2st
karabiner vanlig 8st
prusik,pakkposer,snøbolt,spade ortovox
telt ve 25

robert

Nu är ju vinter och barmarksutrustning svåra att jämföra eftersom alla de tre stora behöver vara rejälare på vintern. Men ändå: Tappar ni bara 10 kg i vikt per person på en treveckorstur så har ni inte mycket mat och bränsle med er. Låter extremt lite för en vintertur. Eller räknar jag fel.

Jörgen

Joakim Ambrosson; sa:
Anledningen till 530 gram mat om dagen är att det enbart är torrfoder. Inga konservburkar eller färskvaror som frukt mm. Så 530 gram är rätt mycket. Testa att käka 100 gram ris och 50 gram soppa/malna saker så får du se ;)

// Jocke

Ja, mina 650-700 gram (800 gram i Sydeuropa)
är förstås också bara torrmat. På en 6-dagarstur skulle
jag nog ta till i underkant. Få se när jag blivit så gammal, jag är ju inte 63 ännu.

brigas; sa:
cyanopsis; sa:
brigas; sa:
mini,Siggflaska till vin.
Vin är gott - men vad sägs om att istället för siggflaska köpa vin på tetra (finns ju både som väldigt små och lite större förpackningar)?
Vin i tetra:går ej återförsluta samt vet ej om något som är gott.
Är det ingen som testat med Platypus? Men minsta påsen tycks vara 1 liter. Kanke ändå lite väl mycket.

Jag trodde först att Peter menade att man kunde ta med sig vin för matlagning. Jag visste inte heller att man kunde dricka vinet i terapacken.

marmotta; sa:
Joakim Ambrosson; sa:

// Jocke

Ja, mina 650-700 gram (800 gram i Sydeuropa)
är förstås också bara torrmat. På en 6-dagarstur skulle
jag nog ta till i underkant. Få se när jag blivit så gammal, jag är ju inte 63 ännu.
Mina 1000gram/dag är också bara torrt, undantaget fettet då. Och då går jag ändå ned några kilo på en vecka. Det här med olika energibehov är kanske det största gruset i UL-maskineriet: Vad har jag för nytta av att klippa ned mitt liggunderlag, när jag ändå måste bära 8kg mat för 8 dagar?

MW; sa:
Är det ingen som testat med Platypus? Men minsta påsen tycks vara 1 liter. Kanke ändå lite väl mycket.
Vet itne hur det funkar med vin, men jag minns en tråd här där någon klagade över att platypusen hade tagit smak av whisky (och att ingen annan förstod vad problemet var med det...)

Jag trodde först att Peter menade att man kunde ta med sig vin för matlagning. Jag visste inte heller att man kunde dricka vinet i terapacken.
Bara för att allting smakar bättre på fjället.
Man kan nästan övertyga sig själv om att en tetra som är märkt "vin" men snarare smakar päronsplitt blir en trevlig omväxling till fjällbäcksvatten.

Strykarräven; sa:
Mina 1000gram/dag är också bara torrt, undantaget fettet då. Och då går jag ändå ned några kilo på en vecka. Det här med olika energibehov är kanske det största gruset i UL-maskineriet: Vad har jag för nytta av att klippa ned mitt liggunderlag, när jag ändå måste bära 8kg mat för 8 dagar?

Det är väl strunt samma om du måste bära 8 kilo mat om du också går ner 8 kilo på din veckotur. F*n, du är ju UL personifierad :)

pal2; sa:
Snubben; sa:
Joakim Ambrosson; sa:

Har du någon erfarenhet av så lite utrustning?

Du lär frysa utan riktiga förstärkningsplagg.

Och jag tycke det var mycket kläder för överkroppen. Själv brukar jag ha med 1 Craft tee, 1 Klättermusen Fliisa och skaljacka (ME Alpine Drilite). Det räcker bra för sommarturen tycker jag.

Mvh
Peter P.

ner till - 10 har jag en merino underställtröja och skaljacka. på benen fjällrävenbyxor. enda jag saknade var vindtäta kalsonger, någon som har tips?

/Rasmus

Oki, jag tycker 530 gram är alldeles lagom. Går snarare upp i vikt än ner. Är iof bara 176/65, så är inte så stor heller. Packar också lätt, så bär inte på så mycket, vilket också spelar in. Max 14 kg på 10 dar.

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Oki, jag tycker 530 gram är alldeles lagom. Går snarare upp i vikt än ner. Är iof bara 176/65, så är inte så stor heller. Packar också lätt, så bär inte på så mycket, vilket också spelar in. Max 14 kg på 10 dar.

// Jocke

Uppenbart är näringsbehovet *väldigt* olika. Den som,
likt Anders, käkar 1 kg om dan och ändå går ned flera hg,lär iaf inte ha anlag att bli fet, vilket är avundsvärt resten av året.

Jag är sån (och det
har blivit mer så med åren) att jag måste passa noga
upp för att inte gå upp för mycket i vikt.
Jag är 177 lång, väger just nu 71 kg; framåt sommaren brukar det vara 70 kg, och sen går jag ned kanske
till 67 till fram i juli. Vikten - på ryggen - på en nordisk 10-dagarstur är kanske 15.5 kg. I Trollheimen 2005
planerade jag för 8 dar (beroende på att den kontinentala turen hade varit så lång, gick 7,
bar kanske 14 kg och hann äta tillbaka det lilla jag gick ned på vägen hem.

På sydeuropeiska turer, med ofta 1000 meter upp
och ned under en etapp, är defintivt mina 8
hg i underkant, men det har jag råd med, och mer orkar jag knappast stoppa i mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg