1,7kg "bekvämligheter"

cyanopsis; sa:
brigas; sa:
mini,Siggflaska till vin.

Vin är gott - men vad sägs om att istället för siggflaska köpa vin på tetra (finns ju både som väldigt små och lite större förpackningar)?
Vin i tetra:går ej återförsluta samt vet ej om något som är gott.
3liters fylledunk=det är väl därför jag vill lättpacka mer...men det är väl mycket ändå
Tänker det är lite riskigt utan kartongen,men jag kan ju såga av kartongen och sen skjuta ihop den allteftersom,det har jag gjort i andra "packa-mindre-volym-sammanhang".

brigas; sa:
Stjärtlappen som skärbräda ser jag som en nödlösning,man kan ju inte skära ned mot den.
Ah, "stjärtlapp" är för mig en sån där sak i hårdplast som man åker kana med på vintern. Du menar en liten sittdyna i cellplast?

Då är frågan vad du har som skärbräda? Och vad du använder den till? Min "skärbräda" är en bit plast utskuren från locket på en glassbytta. Här en en rätt bra bild på min "matutrustning":
http://nermander.homeip.net/bilder/latta_saker.jpg

Skärbrädan är den där fyrkanten som väger 6 gram, den används fräsmt för att skära påläggskorven (med den lilla 7 cm brytbladskniven som tyvärr inte finns på bild ännu).

Storkosan:håller jag en tallrik bränner jag mej,det är så bekvämt att ha ett rejält handtag att hålla i.
Äta i kokkärlet är nödlösning tycker jag,men visst går det.
Då är det dags att visa nästa bild på min matutrustning:
http://nermander.homeip.net/bilder/latta.jpg
När jag inte äter direkt ur grytan alltså. Isoleringen fungerar dels som grytmysare (pot cozy) för att kunna låta maten stå och dra i tallriken istället för att sjuda, och dels fungerar den som isolering så man utan problem kan hålla i en varm tallrik.

När jag är ute med scouterna så brukar jag ha dubbla lättaaskar med mig (de går i varandra så det tar i princip ingen extra plats, dock kommer ju bara en av dem att kunna vara isolerad).

Sarvi; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
* La till ett Trangia Teflon, 1,5 L, 158 gram, polarn har ett likadant kärl. Funkar som matkåsa också.
Whohoo, jag har en (1) lättare pryl än Jocke! Kokärl jägarköket, 1,5 liter, 123 gram. *yey* ;) Dock ingen teflon...

Oj, mitt kok/matkärl väger inte ens 90 gram!
Det är dock på en liter, en halv liter vatten
är max vad jag använder till vrje rätt.

Nu känner jag mig eggad att bli UL hela vägen!

marmotta; sa:
Sarvi; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
* La till ett Trangia Teflon, 1,5 L, 158 gram, polarn har ett likadant kärl. Funkar som matkåsa också.
Whohoo, jag har en (1) lättare pryl än Jocke! Kokärl jägarköket, 1,5 liter, 123 gram. *yey* ;) Dock ingen teflon...

Oj, mitt kok/matkärl väger inte ens 90 gram!
Det är dock på en liter, en halv liter vatten
är max vad jag använder till vrje rätt.

Nu känner jag mig eggad att bli UL hela vägen!
Jämrans, mitt 1-liters kokkärl väger 102 gram... Jag får borra en massa lättningshål i det. ;) Renlärigt UL-tänk torde vara att koka vatten direkt i en PET-flaska (vad kan en sån väga? 30-50 gram?) och sedan hälla det varma vattnet i någon sån där påse med frystorkat. Men då är vi nog ute på de UL-gungflyn där folk lubbar omkring på fjället invirade i gladpack. OT, med andra ord. ;)

brigas; sa:
Min "nödvändiga" utrustning inkl min relativt tunga Arcteryx Bora säck väger ca 10kg.
Sen vägde jag det jag har med utöver det:
ca 1,7kg.
Ett Hiker regnskydd till ryggan väger ca 250gram eller mer;ska aktivt söka ett lättare,har retat men mycket på dess otymplighet.
Sen väljer jag att ha ett sovsäcklakan,en handduk.
Ätgrejer:Storkosan,skärbräda,osthyvel samt träkosan kaffet och vinet blir så gott i,en rejäl Victorinox-kniv 150g,lilla kameran,tunga kikaren 650gram,Ipod-mini,Siggflaska till vin.
Jag använder linser:då åker glasögonfodral,läsbrillor i rör samt några linser med.
Så antingen 10-12kg med befintlig utrustning+ förtäring och extra gas.

Som vanligt är det naturligtvis de tre stora som du kan spara rejält med vikt på. När detta är avklarat skall man naturligtvis titta på en massa annat smått och gott.

Främsta redskapet för en lättare packningen är vågen, har någon sagt. Kolla vad dina saker väger och jämför med lättare alternativ.

Ryggsäcken är det du verkar kunna spara mest på. Runt 2 kg utan borde inte vara någon omöjlighet utan att du för den sakens skulle behöver gå in de allra lättaste ryggorna på marknaden.

Sovsäcken känns ju lätt och bra, inte mycket att göra där.

NÄr det gäller skyddet så är 1,5 kg för en person ganska mycket under barmarkssäsongen. Det finns tältliknande lösningar på 7-10 hg som inte heller de innebär att du behöver känna dig obehaglig till mods med de allra lättaste lösningarna. Om du sällan går ensam är ju tvåmanstält från HB och Helsport och andra på ca 2 kg en lösning.

Jörgen

millimeter; sa:
Varför har du kvar den främre, triangulära delen av osthyveln? Det borde ju räcka med själva eggen.

Smörkniv. Och sen är den rätt svår att få bort snyggt också.

Men hälften av våra osthyvlar hemma är så kallade "mjukosthyvlar" som saknar den där platta delen. Annars är den väl främst avsedd för att lyfta bort ostskivan från osten utan att man ska behöva ta i den med sin skitiga fingrar.

Joakim Ambrosson; sa:
(klipp)
Kläder

Skaljacka T&P Outdoor Packaway 259 1 259
Regnbyxa T&P Outdoor Packaway 207 1 207
Underställ Helly Hansen 166+143 2 309
Innerstrumpa CoolMax 24 2 48
Ytterstrumpa Bola 65 1 65
Microfleece Haglöfs Solo Top 185 1 185
T-shirt 147 2 294
Byxor (avtagbara ben) Haglöfs 297 1 297
Myggkeps Försvarets 66 1 66
Kalsonger 61 2 122
Mössa Lundhags 34 1 34

(klipp)

He he, våra klädlistor liknar varandra ganska mycket ;).

Själv kör jag ett par kallingar på kroppen som jag tvättar vid behov.

Som underställ/sovställ kör jag Ullfrotté, det väger mindre än HH men är varmare. Kör också en Marmot Driclime istället för tröja, lite tyngre än din microfleece, men skön att bära som skaljacka/rastjacka de dagar då det är kyligt.

Packaway kör jag som skal vid regn eller när man rastar. Jag gillar inte att använda stället som skalställ i allmänhet eftersom det andas för dåligt för min smak.

Mina mössor är ullfrotte balaclava (25 gr) tillsammans med en s k "bashatt" i civilt utförande. Bashatten är "tung" (dvs väger lite mer än en vanlig keps) men helt suverän i funktionen :).

Använder supertunna microfleecevantar typ H&M ;).

//J

nermander; sa:
millimeter; sa:
Varför har du kvar den främre, triangulära delen av osthyveln? Det borde ju räcka med själva eggen.

Smörkniv. Och sen är den rätt svår att få bort snyggt också.

Men hälften av våra osthyvlar hemma är så kallade "mjukosthyvlar" som saknar den där platta delen. Annars är den väl främst avsedd för att lyfta bort ostskivan från osten utan att man ska behöva ta i den med sin skitiga fingrar.

Har också kvar främre delen av samma skäl som Peter. Min variant väger 18 g med kapat skaft. Naturligtvis kan man både bre smör och skära ost med sin kniv, men eftersom vikt-kostnaden bara är 18 g så känns det OK för min del.

Jörgen

Joakim Ambrosson; sa:
Kläder

Skaljacka T&P Outdoor Packaway 259 1 259
Regnbyxa T&P Outdoor Packaway 207 1 207
Underställ Helly Hansen 166+143 2 309
Innerstrumpa CoolMax 24 2 48
Ytterstrumpa Bola 65 1 65
Microfleece Haglöfs Solo Top 185 1 185
T-shirt 147 2 294
Byxor (avtagbara ben) Haglöfs 297 1 297
Myggkeps Försvarets 66 1 66
Kalsonger 61 2 122
Mössa Lundhags 34 1 34

Skor

Mat

Frukost Egenpackat 150 6 900
Lunch Egenpackat 140 6 840
Middag Egenpackat 140 6 840
Snacks Egenpackat 100 6 600
Olja 100 1 100
11892

Verkar som alla hela tiden
lyckas hitta aningen lättare plagg
än jag. Avund!
Mina regnjackor (av vilka jag tar en) väger båda
över 3 hg. Långbyxorna väger också väl över 300 g,
vilket är väsentligt eftersom de ligger i säcken större delen av tiden, t ex hela tiden på min senaste alptur.
Kortbrallorna väger 90 gram, men dem har jag på jämt.
Undertällströja: verkar vara samma. Underställsbyxor: ej, åtm. inte söderut.

T-shirt har jag EN, och den tar jag av på lägret.
Kvar blir min fantastiska men slitna goretexskjorta.
Jag klarar mig med ett par strumpor på stigen, men byter på lägret. Kanske jag ska ha ett par lägerkalsingar också, på stigen behövs inga.

Fick jag det till 530 gram mat om dagen. Det är förstås
tydligen en 6-dagarstur, då hinner man kanske inte bli hungrig.

Jag planerar så gott som aldrig för mindre än 10 dar på fjället, känns inte lönsamt med kortare.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg