Har med stigande förvåning på senare tid läst om nybörjare alternativt folk som tänkt sig bo ute veritabelt i åratal med spartansk och minimalistisk utrustning för att kunna klämma in hela rasket i en dagturssäck. Jag har provat en hel del sätt att sova ute, öppen himmel, tarp etc men tycker nåt så överjävligt att tält är att föredra som basalternativ om man skall sova utan hus. Torrast, bekvämast på alla vis om vädret är det minsta tjurigt. Visst kan man koka sitt vatten i en plåtmugg på ett mini gaskök men de flesta kök som medger lite matlagning blir större. Åtminstonde nybörjare med begränsad budget borde väl inte behöva tänka längre än till en standardbra syntetsäck som klarar en komfort kring nollan eller lite lägre. Ja ni ser vartåt jag funderar, bra standard utrustning med viss dragning åt det lätta men med beaktande av pris blir inte jättelätt eller väldigt slimmad men de flesta ska ju bara gå nån mil och sova ute, äta lite gott i nån eller några nätter och sen gå hem. varifrån kommer alla tankar om speciallösningar till sömn, matlagning osv. Min fundering gäller inte de som har specialintresse utan bara om alla dessa vanliga uteintresserade människorna som ska ut på kortare vanliga turer.
Känner sig nån utpekad var det inte meningen för mina funderingar kommer från minst 10 olika trådar här under hösten. Jag undrar bara om inte folk gör det svårt för sig i onödan att komma ut lite snabbt och enkelt?
Känner sig nån utpekad var det inte meningen för mina funderingar kommer från minst 10 olika trådar här under hösten. Jag undrar bara om inte folk gör det svårt för sig i onödan att komma ut lite snabbt och enkelt?