MAJJEN; sa:
Mmm.. Jag har läst en hel del av det du skrivit om dina vandringar i Kebnekaiseområdet. Du verkar ha lite koll. Vilka är dina favoritplatser/färder?
HåkanF
OJ! Nu får jag tänka efter..... Jag kan inte rangordna men en del härliga platser jag gärna återkommer till kan jag räkna upp.
Ofta blir ju intrycket av en plats så mycket mer positivare när vädret är fint Men Jag passerade Viddajaure i ordentlig blåsväder och med snöblandat (från en ganska klar himmel....) förra året. Folktomt (inga leder) och vackert. Skulle gärna tillbaks dit för lite mer lufsande, kanske försöka ta sig därifrån till Hukesjaure och sedan via Naesketvagge till Singi.
Ballinvagge är en pärla, kanske för att jag tog mina första stapplande fjällvandrarsteg där. Har fortfarande inte kommit upp på Tjåmåhas men utsikten därifrån ska vara väldigt fin. Längst in i dalen är det som ett "mini-Tarfala".
Nissunvagge är också väldigt trevlig. Någon gång ska jag dit och ta mig en närmare titt på de små glaciärerna som ligger där. Kanske försöka ta mig över passet till Ballinvagge, även om jag läst av en som var där härom året att det inte såg särskillt gångbart ut.
Nallo går inte att komma ifrån att det ligger fantastiskt vackert. Jag har inte gjort då mycket dagsturer däromkring men Sielmatjåkka ska vara en tur väl värd svetten.
Norra delen av Vistasvagge, från stugan och uppåt är en absolut pärla. Fina tältplatser mest överallt och förvånansvärt lite folk.
Jojo-leden/trepassleden är fantastisk. Med din vana är den inga problem om inte vädret ställer till det. Första och sista passet kan vara lite marigt. Både start- och slutpunkt (Tarfala och Unna Räita) är väldigt mäktiga platser.
Om man kommer från Nikkaluokta ska man absolut ta av vid första bron och gå upp på högplatån och därifrån ta sig till Kebnekaise, Tarfala eller Kaskasavagge. Vid passet ner till Tarfala får man en makalös vy över Kebnekaisemassivet. Hela den högplatån är härlig också. Man hinner utanvidare upp på kalfjället om man kommer med bussen och att slå upp tältet och se utsikten över Nikkaluokta är och Paittasjärvi är härligt. Kan vara svårorienterat då det finns en tendens till låg molnhöjd där. Framförallt blir det problem vid Tjeurolako.
Kungsleden söder om Singi (=> Vakkotavare) känns mer som en transportsträcka (till och med första gången jag gick där) förutom kring Teusajaure som var väldigt vackert.
Förutom Mårma som jag inte varit till ännu så skulle jag nog allra helst återvända till Ballinvagge/Nissunvagge, Nallo och Viddajaure för lite småutforskande.
Bara att börja planera. Jag funderar på Sarek så jag kanske återkommer...
Mvh
Peter P.