...och det klarar mitt eget hushåll med tredubbel råge på de två gaspatroner vi har liggande hemma. Handlar det om ett större/längre/mer dramatiskt systemsammanbrott än så, så har vi dels allvarligare problem än att få i oss varm mat, och dels - viktigare - ett behov av kollektivt agerande snarare än individuellt/familjevist.
Under förutsättningen "åratal" får vi som sagt ändå söka kollektiva lösningar (och de som inte redan är riggade uppstår spontant, oftare än vi vågar hoppas på).
Jag råkar känna till rätt väl, hur folk i de ödelagda och periodvis beskjutna ukrainska byarna i Donetsk har det. Jag sitter också på ett stort bagage av närståendes berättelser om civilas "överlevnads"-strategier under krig. Jag har egen erfarenhet av långdragen konflikt i ett fattigt och tätbefolkat land, där civila periodvis utsätts för totalkollapsad infrastruktur, bombmattor och/eller veckovisa utegångsförbud.
Och jag lovar att det inte är tändstål och fina knivar hushållen i dessa områden tänker först på, när de ordnar för sin och sina barns överlevnad.
Det här är däremot vad "alla" alltid har hemma i det landet - annars är man betraktad som korkad.
Word. Och trevligt
. Dock inte så relevant med hänvisningar till "samhällskollaps" och "överlevnad".
Visst är det VA som är "dimensionerande" i kris, mycket mer än enskilda individers ev. förmåga att göra upp eld. Inte minst med tanke på smittspridning. Men folk hittar nödlösningar, åtminstone när de agerar i grupp. Man går ju inte på toa inomhus, om det inte går att spola. Under Warszawaupproret (också en miljonstad) grävde alla genast latriner på sina innergårdar. Hade man lite tur, kunde man gräva sig ner till (ännu) ej sammanrasade avloppskulvertar (som även tjänade som bombskyddade förflyttningsvägar).
En krisvan husmor vet hur man håller sina barn rimligt rena med en tvättlapp och ett halvt glas vatten.
Men visst, jag blev rätt chockad på den tiden jag var med i det nu nedlagda Civilförsvaret ,och gjorde insikten om att det gigantiska sjukhuset i Lund visserligen hade reservkraft, men...ingen reservvattenanläggning...
Men nu är vi väl långt ute i ett OT?