Mina äventyr i textform

Enhjulingscyklist med alltför många intressen och alltför lite tid.

När tid finns spenderas denna antingen på ett hjul, en bräda, två (smala) skidor, åtta hjul (inlines), två hjul, fyra hjul eller två ben och allt som oftast med en kamera i ena handen. Flertalet av ovan intressen delas även med min underbara fru Hannah.

Användarnamn: Revilo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Mountainbike, Bär & svamp, Utförsåkning, Resor, Enhjulingscykling, inlinesåkning, snowboardåkning, längdskidor

2024:
April, Augusti

2023:
Juli

3 Dagar i Skåne på 3 Hjul

Att semestra på hjul är alltid trevligt, när så görs brukar det för oss bli totalt tre hjul. Tre härliga dagar på tre hjul i ett vårblommande Skåne.

För de som hellre ser på film kan så göras här: Trevlig film

Från Borås till Smygehamn

Det må vara lite väl långt att framföra cykel samt enhjuling hela vägen från Borås till Smygehuk, speciellt då vi endast hade tre dagar att avvara. Vi valde med andra ord ett annat färdsätt...kollektivtrafik.

På fyra olika tåg

Kollektivtrafik är toppen! Dock blir det ett antal byten längs vägen när man åker från Sjuhäradsbygden till Sveriges sydligast punkt. Låt säga att vi var lagom nervösa då 3 av 5 byten behövde genomföras på under 10 minuter. Västtrafiks tåg avgick från Borås C klockan 05:26, byten genomfördes sedan enligt följande: Varberg - Halmstad (Öresundståg), Halmstad - Helsingborg (Skånetrafiken, tåg), Helsingborg - Trelleborg (Skånetrafiken, tåg), Trelleborg -Smygehamn (Skånetrafiken, buss).

Nåja, trots flertalet byten gick det utan större bekymmer och vi kom faktiskt fram på utsatt tid klockan 10:54.

Sveriges sydligaste punkt

Visst är det ibland kul att besöka typiska turistdestinationer i ens hemland? Smygehuk är definitivt ett sånt där typiskt besöksmål, en plats som efter att den har besökts kan refereras till i framtida diskussioner. "Ja, jag har besökt Sveriges sydligaste udde, och det var, ja det var väl trevligt."

Glad Hannah längst ner i Sverige

Vi valde nog ändå rätt dag att besöka den lilla hamnen. En onsdag, dagen före Kristi himmelsfärd, det var i princip folktomt. Sveriges sydligaste udde hade vi nästan helt för oss själva. Vi och en för oss okänd man, en man som lagade någon form av pasta på sitt campingkök, gissningsvis vandrade han någon etapp av Skåneleden.

Hannah och jag åt medhavda pannkakor, drack lite saft och gick sedan ner till vattnet för att blicka ut över havet. Därefter påbörjade vi våra tre dagar av cykling.

På tre hjul längs kusten

Fastän vi är två personer som cyklar ihop (min fru Hannah och jag), har vi endast tre hjul, två av dessa tillhör Hannah. Det hjul som blir över tillhör mig. Med totalt tre hjul skulle vi nu ta oss fram längs Sveriges sydligaste kust. Dag 1 tar oss från Smygehuk till Ystad. Dag 2 bär det av mot Ales Stenar, därefter avviker vi upp mot Smedstorp. Dag 3 avslutas sedan i Kivik. Totalt lite över 100 kilometer, ganska lagom på tre hjul.

Fin karta

Ganska snart efter att vi lämnat Smygehuk försvann de moln som tidigare skymde solen. Det blev genast ganska varmt och bekvämt, härligt väder såpass tidigt i maj. Efter att ha färdats flertalet kilometer tog vi en härlig paus på en strand. Välbehövligt, speciellt för egen del då min ryggsäck vägde runt 16kg, något tungt men ändå överkomligt på ett hjul.

Trevligt väder!

Resan fortsatte sedan vidare längs vägar som var mycket trevliga och cykelvänliga. Blommande rapsfält passerades, mycket vackert i solsken och blå himmel. Självklart stannade vi och tog några bilder.

Cool pose mellan rapsfält

Vi trampade sedan vidare mot nästa stopp. Detta stopp var planerat sen tidigare då vi ville köpa med oss lite lokala råvaror inför kvällens middag. Passande var det då att gården Strandåkra Abbekås låg precis längs vägen. Här köpte vi med oss lök samt sparris från en liten gårdsbutik med självbetjäning.

Ystad

Väl framme i Ystad blev det en kopp kaffe på en uteservering. Därefter strosade vi runt bland historiska byggnader och blommande träd. Både Hannah och jag ansåg att det var en mycket trevlig och vacker stad. Gatorna kryllade av intressant gamla byggnader och fina blomsterarrangemang. Det gamla klostret var även detta en höjdare.

Vårfint Ystad

På tal om höjdare. Natten spenderades högst upp i Ystads gamla vattentorn, lokalt känt som "nappflaskan". Detta bokades via Airbnb och kostade hela 3300 riksdaler. Men det fick det allt kosta då dagen i ära var vår bröllopsdag, vilket såklart skulle firas.

En riktig höjdare

Boendet bestod av hela fyra våningar. Varav toppvåningen erbjöd 360-graders utsikt över Ystad, mycket trevligt. Ett stort kök fanns även att tillgå och där tillagades kvällens festmåltid av undertecknad. Maten, torsk med färskpotatis, sparris, sallad samt en sås gjord på smör och kapris avnjöts högst upp i vattentornet ackompanjerat av en trevlig solnedgång.

Vidare mot Ales Stenar

Efter en lugn morgon fortsatte turen och vi lämnade Ystad med sikte på ett gäng gamla stenar. Då vi kom iväg lite senare än planerat så inledde vi dagen med att åka buss. Bussen gav tydligen 12 poäng på franska. Gissningsvis då Eurovisionsfinalen skulle äga rum i Malmö någon dag senare.

Bussen hoppade vi av när det återstod cirka 10 kilometer till Ales Stenar. Vi följde sedan vägarna ner mot Kåseberga. Det var ganska mycket trafik, säkerligen ett resultat av dagens datum 8 Maj (Kristi himmelsfärdsdag). Vi tog oss ändå utan bekymmer fram till Kåseberga och den gamla skeppssättningen.

Stenar och skärmflyg

Ales Stenar är som sagt en gammal skeppssättning, daterad till vendeltiden, omkring år 540 e Kr. till 790 e Kr. Totalt står 59 stenar samlade i utformningen av ett skepp. Kul att ha sett och man kunde verkligen känna historiens vindslag, bokstavligen. Blåsigt värre var det uppe på höjden. Trevligt för de skärmflygare som flög fram och tillbaka längs kusten. För oss på marken blev blåsten dock lite mycket, vi begav oss därför mot lä och glass.

Glass i lagom lass innebar att vi hade plats kvar för en rejäl lunch. Denna åt vi på Kåseberga Fisk. Laxburgare med pommes frites.

Inåt landet/Smedstorp nästa

Mätta och belåtna lämnade vi nu kusten bakom oss. I lagom fart trampade vi på längs mindre landsvägar, förbi små gårdar och hus samt en hel del gula rapsfält. Såpass många rapsfält att vi tillslut inte längre uppmärksammade dessa till samma nivå som tidigare, dock fortfarande mycket vackert bör tilläggas.

Två av alla rapsfält

I Smedstorp vara det väldigt lugnt. Många hade kanske passat på att bege sig mot intressantare platser, det var ju ändå en röd dag. Inget illa menat mot den lilla byn, med betoning på "lilla" då det inte verkade finnas så mycket att göra här. Vi rullade därför vidare och hittade sedan vårt boende i utkanten av Smedstorp.

Boende i Smedstorp

Ett litet men mysigt hus med passande inredning och väldigt många böcker. Kvällen spenderades därför med bok i hand. Då tiden var begränsad läste jag en novell, det fick bli Med Strömmen skriven av Hjalmar Söderberg.

Läsa bok i Smedstorp

Med Cider i sikte

I lagom tid på lördagsmorgonen begav vi oss mot Kivik. Väl där väntade en trevlig måltid, välsmakande cider samt intressant information om äpplen och andra cider relaterade fakta. Men först gällde det alltså att trampa, mer så för egen del då min fru rullade på ganska friskt i backarna mot Kivik. Jag som endast hade ett hjul, ej av typen frihjul, fick helt enkelt trampa på.

Att trampa på ett hjul har dock sina fördelar. Då styre saknas har jag händerna fria vilket bland annat underlättar navigationen. Med Google Maps i höger hand tog jag oss genom vackra bokskogar och längs med mindre grusvägar. Lättcyklat, både på två och ett hjul.

Nationalparksselfie

Innan Kivik nås passeras nationalparken Stenshuvud, i alla fall om man kommer från söder. Här får man ej cykla, entréskylten specificerade dock inte om förbudet även gällde oss enhjulingscyklister, men likt min fru som har två hjul valde även jag att fortsätta till fots. Det blev en lugn promenad som tog oss ner till stranden för en kopp te. Därefter fortsatte promenaden genom parken tills dess att vi nådde den norra entrén.

Musteributiken

Efter en sisådär 200 meter från den norra entrén når man Kiviks musteri, ett populärt besöksmål, i alla fall sett till antal bilar och busslaster med turister. Inte bara fanns det parkering för bilar och bussar, det fanns även en cykelparkering, här låste vi fast våra tre hjul för att bege oss vidare mot ciderns mecka. Det blev hela två besök i musteributiken, ett före lunch och ett efter lunch. Våra väskor som tidigare under dagen kändes relativt lätta blev istället väldigt tunga då vi lastade i litervis med cider.

Musterimaten

Lunch åt vi i musteriets resturang. Kyckling med potatis, grönsaker, en god sås samt äppelgelé, välsmakande och rekommenderat. I dryckesväg blev det såklart varsin äppelcider.

Efter lunch lärde vi oss lite mer om musteriet och ciderskapande. Följt av en tupplur, i en hängmatta, under äppelträden, vilket även detta rekommenderas.

Omelett med ramslök

Ett sista stop gjordes längs vägen och Hannahs redan överfulla ryggsäck fylldes på ytterligare, denna gång med vitlöksdoftande ramslök. Därefter cyklade vi den sista biten in till Kivik, och sedan förbi Kivik, men lyckligtvis inte så långt förbi Kivik. Natten skulle nämligen spenderas i en liten stuga på Kiviks Familjecamping.

Hannah dricker cider på verandan

Vi hittade snabbt den stuga vi hade bokat. Liten, grå och ganska mysig. Stor skillnad gentemot det vattentorn vi bodde i för två nätter sedan. Men vad gör väl det, en liten stuga är nästan mysigare och definitivt trevligare för plånboken. På tal om pengar så blev kvällens middag även den ganska billig. Med några ägg, lite smör, ett fåtal tomater, en del skinka och en massa ramslök lagade Hannah två mycket trevliga omeletter.

Mycket god omelet

Sådär spenderade vi tre väldans trevliga dagar i Skåne. Tack för att ni tog er tid att läsa. Om ni vill uppleva det hela igen fast i form av en video, kika in på länken nedan:

Se på film

2024-08-20 19:03   OBD
Dina berättelser om era 3-hjulsutflykter är kul att läsa. Filmen var också kul men för en gammal gubbe som jag var tempot en aning för högt. :-)
Tack för att du delar med dig av era små äventyr.

Svar 2024-08-24 11:22   Revilo
Trevligt att höra, vi kommer fortsätta dela med oss av våra äventyr!

Kul att du kikade in på filmen också :)

2024-08-23 07:16   Trottoarbonden
Hærlig tur på cykel i det vackra Skåne.
Frun gjorde en god Pesto på Ramsløk men man får passa på då man bara har några få veckor att skørda.

Det 100:e Vasaloppet, en blöt historia

Äventyret finns även i videoform

Kinnekulle runt på två dagar och tre hjul